lättaste sättet hitta rätt programexecvering

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

lättaste sättet hitta rätt programexecvering

Inlägg av Ainigma »

Ibland när man ska öppna ett program vill man välja ett annat än de förvalda. Då får man välja från en meny med fler alternativa program. Men om inte rätt program finns med där heller så kan man välja "Använd ett anpassat kommando" och då får man välja bland /usr/bin och då får jag ofta problem. Har ingen aning vilken programfil det är jag ska leta efter. I windows visste man att det var exe filen. Men vad letar jag efter i Ubuntu, är det 'sh' ändelser eller vad? :P
ubot

Re: lättaste sättet hitta rätt programexecvering

Inlägg av ubot »

Jag brukar använda kommandot:

Kod: Markera allt

whereis <programmets namn>
T.ex.

whereis deluge
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Ainigma skrev:Har ingen aning vilken programfil det är jag ska leta efter. I windows visste man att det var exe filen. Men vad letar jag efter i Ubuntu, är det 'sh' ändelser eller vad? :P
Om man gör egna hack så kan man ibland välja att ha ändelsen .sh, .py, eller .pl på programmet, men det normala är att program inte har nån speciell ändelse alls. Det normala är att program finns i mappar som heter bin: ~/bin, /bin, /usr/bin, /usr/local/bin, osv.

Om man vet att ett program heter t.ex "deluge" eller "gedit" så kan man använda ubot:s tips med whereis. Eller which

which gedit
Om man inte vet vad programmet heter men det har en startare i panelen så kan man se det i startarens egenskaper (Kommando). Om man inte har en startare i panelen kan man köra kommandot top i en terminal och sedan starta programmet och se vilket kommando (COMMAND) som hamnar övers i top just när programmet startar, eller när man låter programmet jobba lite. Ibland kan man gå till Hjälp>Om i ett program och se om det finns nåt namn med små bokstäver i programnamn, version eller webbadress. Skriv det namnet i en terminal och tryck TAB (i stället för RETURN) för att se om det finns ett program med den namnet. Man kan alltid använda Synaptic, gå till programmets paket, titta på egenskaper>installerade filer, och se vad den installerat i bin-mappar. Eller använda kommandot dpkg --listfiles för samma sak:

dpkg --listfiles gedit | grep /bin/
ubot

Inlägg av ubot »

Kommandot which var det jag tänkte på. Det är bättre än whereis i det här fallet. Jag glömmer ALLTID att kommandot heter which. :(
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"