Hej!
Jag har nyligen fått problem med att installera Ubuntu 12.04.
Installationen påbörjas och går bra fram till rutan med att diskutrymme och Internetuppkoppling krävs. När jag därefter trycker på Continue så hänger sig installationsprocessen eller laddar hela tiden utan att komma vidare.
Jag har haft Ubuntu 12.04 tidigare på en annan hårddisk och kör just nu Win XP utan problem.
Jag har provat en del grejer:
- Bytt hårddisk
- Bytt DVD brännare
- Rengjort min stationära dator med tryckluft
- Provat att försöka installera Linux Mint 13 Cinnamon men när jag ska ändra skärmupplösning får jag endast en svart skärm där jag ser muspekaren.
Så nu börjar jag få problem med att komma på alternativa sätt att felsöka detta konstiga problem.
Någon som tror sig veta en sorts lösning på detta problem eller hur jag kan komma fram till en?
Ubuntu 12.04 DVD installation hänger sig?
- Noath
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Ubuntu 12.04 DVD installation hänger sig?
Tillägg:
Jag provade även att skapa och köra en USB installation av Ubuntu 12.04 i hopp om att det var fel på DVD brännaren. Tyvärr hände samma sak.
Jag provade även att skapa och köra en USB installation av Ubuntu 12.04 i hopp om att det var fel på DVD brännaren. Tyvärr hände samma sak.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ofta är det grafikkortet som inte lirar med Ubuntu och som kan göra att installationen fryser.
Du kan testa med att ladda ner och bränna alternativ CD:en: http://ubuntu-se.org/drupal/download. Den är icke grafisk och kanske litet svårare att installera från. Fördelen är att det ofta går att installera från den även på krånglande system.
Vad är det för grafikkort i datorn?
Du kan testa med att ladda ner och bränna alternativ CD:en: http://ubuntu-se.org/drupal/download. Den är icke grafisk och kanske litet svårare att installera från. Fördelen är att det ofta går att installera från den även på krånglande system.
Vad är det för grafikkort i datorn?
- Noath
Grafikkortet är ett Nvidia Geforce GTX 460.
Jag tar och testar att köra den alternativa installationen och se hur det går.
Jag tar och testar att köra den alternativa installationen och se hur det går.
- Noath
Den alternativa installationen löste det hela. Nu har jag ett fullt fungerande Ubuntu 12.04. 
Förmodligen var det grafikkortet som ställde till med något.
Vad det kan tänkas ha varit få förbli okänt antar jag.
Tack för hjälpen!

Förmodligen var det grafikkortet som ställde till med något.
Vad det kan tänkas ha varit få förbli okänt antar jag.
Tack för hjälpen!