Funderingar kring mobilt bredband

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Funderingar kring mobilt bredband

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Har varit en sväng på norra Öland i en vecka och konfunderats en aning av mitt mobila bredband. Hade med mig datorn som jag normalt använder, en bärbar med 17"-skärm från slutet av 2006 med Ubuntu 10.10 (ja ja, jag kommer att uppgradera så småningom, när jag bestämt mig till vad, troligen någon gång före år 2066, då jag fyller 100 år…).

Den mobila bredbandsuppkopplingen är från Telenor via ett ZTE MF-110-modem, som verkar funka bra med Ubuntu. Där vi bodde verkar inte mottagningen vara alltför imponerande, men vissa kvällar fick bredbandsmodemet kontakt med nätet. Det roliga var att ju lägre mottagningssiffra i procent, desto bättre fungerade det. När den visade 9 %, fungerade allting kanon och vi tittade till och med på TV via TV3 play. När den visade 70-85 % (den visade aldrig högre än 83 %, vad jag kan minnas), fungerade absolut ingenting. Inte en byte lyckades den ta emot på flera timmar. Bara att ge upp.

Har lite svårt att se sambandet mellan de olika tillfällena, annat än att ju lägre siffra, desto bättre fungerade det. En ledtråd jag tror mig sett, är att de gånger då det inte fungerade, angavs uppkopplingen som Telenor SE GPRS och något mellan 70 och 83 %. När det fungerade som bäst, stod det något med Roaming bla bla bla, och oftast 9 %. Har inte sett detta på några dagar, så jag kommer inte ihåg den exakta texten.

Någon som har något ljus att kasta över detta?

Operativsystem: Ubuntu 10.10
Webbläsare: Opera 12.00, testade även med Chromium 18.0.1025.151 för att utesluta att problem med Opera. Har även Firefox 11.0 som jag nästan aldrig använder, och jag tror inte jag testade den med mitt mobila bredband heller.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Funderingar kring mobilt bredband

Inlägg av ubot »

En ledtråd jag tror mig sett, är att de gånger då det inte fungerade, angavs uppkopplingen som Telenor SE GPRS och något mellan 70 och 83 %.
Jag gissar att modemet växlar läge mellan 3G (GPRS?) och Turbo 3G (3G?) beroende på täckning. Det innebär att när du hade dålig täckning så använda modemet Turbo 3G och då flöt tv3play på bra trots dålig täckning. När täckningen istället var bra så använde modemet kanske vanligt 3G (p.g.a. för dålig täckning för Turbo 3G) och därför fungerade tv3play dåligt. Det är ju väldigt avgörande för hastigheten om modemet använder Turbo 3G eller 3G och därmed även för kvalitén på framförallt streaming-tjänster som tv3play. Det är inte bara täckningen som spelar roll utan även vilken typ av uppkoppling som används. Jag hade samma problem med mitt mobila bredband. Bra täckning innebar låg hastighet och dålig täckning innebar hög hastighet eftersom modemet använde 3G resp. Turbo 3G.
Det går nog att tvinga modemet att alltid använda Turbo 3G men risken finns att du då inte får någon kontakt alls när Turbo 3G inte fungerar. Mobilt bredband med hög hastighet fungerar helt enkelt inte på lika många platser som mobilt bredband med låg hastighet.

Lösningen är att:

1. Semestra på orter med bra täckning för Turbo 3G eller LTE (4G).
2. Anslut till Internet via satellit.
3. Anslut datorn till bredbandsuttaget i hemmet m.h.a. en nätverkskabel som räcker ända till Öland.
4. Ta semester från Internet under semestern.

Förklaringen här ovanför är en höftning från min sida. Någon som har en bättre förklaring?
Webbläsare: Opera 12.00, testade även med Chromium 18.0.1025.151 för att utesluta att problem med Opera. Har även Firefox 11.0 som jag nästan aldrig använder, och jag tror inte jag testade den med mitt mobila bredband heller.
Jag tror inte att webbläsaren har med saken att göra ö.h.t. Det handlar om internetuppkopplingen och vilken typ av datakommunikation som modemet använder för stunden.
med Ubuntu 10.10 (ja ja, jag kommer att uppgradera så småningom, när jag bestämt mig till vad, troligen någon gång före år 2066, då jag fyller 100 år…).
Ubuntu 10.10 har ju passerat bäst före datum: https://wiki.ubuntu.com/LTS?action=Atta ... ycle-2.png
Det innebär att systemet inte uppdateras med säkerhetsuppdateringar m.m. längre. Det är inte bra. Jag rekommenderar att du installerar Ubuntu 12.04 LTS (med 5 års supporttid). Gillar du inte Ubuntus nya Unity-utseende så testa Lubuntu 12.04. Det har ett mer klassiskt Ubuntu-utseende med en panel längst ner, traditionell meny o.s.v.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Det är nog inte så konstigt att det fungerade dåligt när det stod GPRS. Det är ju dataöverföring med GSM, alltså 2G. Läser på en sida att den praktiska maxhastigheten är 53,6 kbps och att Telia erbjuder 48 kbps vid nerladdning och 24 kbps vid uppladdning.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

(Ta bort detta inlägg, den som kan och vill – oavsiktlig dubblett… Verkar som att jag hade kunnat ta bort det själv, men det verkar vara för sent nu.)
Senast redigerad av 2 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 15 gång.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:
En ledtråd jag tror mig sett, är att de gånger då det inte fungerade, angavs uppkopplingen som Telenor SE GPRS och något mellan 70 och 83 %.
Jag gissar att modemet växlar läge mellan 3G (GPRS?) och Turbo 3G (3G?) beroende på täckning. Det innebär att när du hade dålig täckning så använda modemet Turbo 3G och då flöt tv3play på bra trots dålig täckning. När täckningen istället var bra så använde modemet kanske vanligt 3G (p.g.a. för dålig täckning för Turbo 3G) och därför fungerade tv3play dåligt. Det är ju väldigt avgörande för hastigheten om modemet använder Turbo 3G eller 3G och därmed även för kvalitén på framförallt streaming-tjänster som tv3play. Det är inte bara täckningen som spelar roll utan även vilken typ av uppkoppling som används. Jag hade samma problem med mitt mobila bredband. Bra täckning innebar låg hastighet och dålig täckning innebar hög hastighet eftersom modemet använde 3G resp. Turbo 3G.
Det var ungefär det jag misstänkte. Trots att GPRS är en väldigt långsam uppkoppling, tycker jag ändå att det borde fungera, om jag exempelvis bara ska titta på en sida. Förr eller senare borde den komma upp, men hela tiden var siffran för hur mycket av sidan som laddats ner ”0 B", även efter någon timme eller så. Kort sagt, den laddade inte ner sidan (oavsett vilken sida jag provade, även sidor med litet innehåll) över huvud taget, inte en endaste liten byte, när mottagningen var 83 % vid GPRS.
ubot skrev:Det går nog att tvinga modemet att alltid använda Turbo 3G men risken finns att du då inte får någon kontakt alls när Turbo 3G inte fungerar. Mobilt bredband med hög hastighet fungerar helt enkelt inte på lika många platser som mobilt bredband med låg hastighet.
Ibland fick den ingen kontakt alls, vare sig via GPRS eller 3G. Det var framför allt på dagarna. På kvällarna hittade den i regel något, men det var som sagt inte alltid det fungerade ändå.
ubot skrev:
Lösningen är att:

1. Semestra på orter med bra täckning för Turbo 3G eller LTE (4G).
En lösning vi hade var att vi tog en liten biltur ibland till närmaste tätort och surfade från bilen. Har uruselt batteri i datorn, så jag köpte en adapter för bil som funkade bra.
ubot skrev: 2. Anslut till Internet via satellit.
Hur då?
ubot skrev: 3. Anslut datorn till bredbandsuttaget i hemmet m.h.a. en nätverkskabel som räcker ända till Öland.
Jag är visserligen ingen expert, men har ändå högskolepoäng i elektronik, signalteknik och lite annat, och något säger mig att en så lång kabel (av en kvalitet man har råd med) helt enkelt är för lång för att det ska fungera. Har inte räknat på det, dock… Men man kan ju buffra signalen på vägen i och för sig…
ubot skrev: 4. Ta semester från Internet under semestern.
Absolut, en mycket bra idé, men det var ju inte det frågan gällde…
ubot skrev:
Förklaringen här ovanför är en höftning från min sida. Någon som har en bättre förklaring?
Jag tror inte att webbläsaren har med saken att göra ö.h.t. Det handlar om internetuppkopplingen och vilken typ av datakommunikation som modemet använder för stunden.
Jag tror inte heller webbläsaren har någon betydelse, mer än högst marginellt när det gäller den upplevda hastigheten. Tyckte bara det var bättre att ge för mycket information än för lite.
ubot skrev:
med Ubuntu 10.10 (ja ja, jag kommer att uppgradera så småningom, när jag bestämt mig till vad, troligen någon gång före år 2066, då jag fyller 100 år…).
Ubuntu 10.10 har ju passerat bäst före datum: https://wiki.ubuntu.com/LTS?action=Atta ... ycle-2.png
Det innebär att systemet inte uppdateras med säkerhetsuppdateringar m.m. längre. Det är inte bra. Jag rekommenderar att du installerar Ubuntu 12.04 LTS (med 5 års supporttid). Gillar du inte Ubuntus nya Unity-utseende så testa Lubuntu 12.04. Det har ett mer klassiskt Ubuntu-utseende med en panel längst ner, traditionell meny o.s.v.
Jo, jag vet att det inte kommer några säkerhetsuppdateringar numera, det har det inte gjort på länge nu. Ska byta när jag får tid och ork. Kör även med LXDE ibland, men det är så primitivt att allting tar väldigt mycket längre tid än när jag kör Gnome. Och så vill jag ha två paneler med auto-hide, men det kan man kanske fixa till ändå. Det känns dock som att det är SÅÅÅÅ mycket man måste fixa till för att LXDE ska ens likna det jag är ute efter…

Har man infört auto-hide på övre panelen (finns väl bara en panel, i och för sig) i Unity än, förresten? Fick något svar om detta för något år sedan och då sa man att det inte kommer införas alls. Förklaringen till detta var så dålig att jag inte ens bekymrade mig med att försöka komma ihåg den… Det är annars det sista hindret (tror jag) för mig att köra Unity på allvar. Har ju haft det på min Eee-PC ett tag (11.04 och 11.10) men där var det på tok för segt för att vara användbart, så jag kommer nog att installera Xubuntu på den, som jag upplever inte fullt lika primitivt som LXDE.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Christian Johansson skrev:Det är nog inte så konstigt att det fungerade dåligt när det stod GPRS. Det är ju dataöverföring med GSM, alltså 2G. Läser på en sida att den praktiska maxhastigheten är 53,6 kbps och att Telia erbjuder 48 kbps vid nerladdning och 24 kbps vid uppladdning.
Nu var det i och för sig Telenor i detta fall, och inte Telia. Problemet var inte att det fungerade dåligt när det stod GPRS, för det hade jag kunnat leva med. Man kan alltid göra något annat medan man väntar, ta en tupplur, en cykeltur på några mil, bada, vad som helst. Problemet var att det inte fungerade ALLS, trots mottagning på 83 %. Inte en endaste byte på flera timmar, ens om jag bara försöker få upp googles sök-sida…

Det var inte frågan om några 48 kb/s, det var 0 b/s, inget annat. Det är det som förbryllar mig en aning…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Trots att GPRS är en väldigt långsam uppkoppling, tycker jag ändå att det borde fungera, om jag exempelvis bara ska titta på en sida. Förr eller senare borde den komma upp, men hela tiden var siffran för hur mycket av sidan som laddats ner ”0 B", även efter någon timme eller så. Kort sagt, den laddade inte ner sidan (oavsett vilken sida jag provade, även sidor med litet innehåll) över huvud taget, inte en endaste liten byte, när mottagningen var 83 % vid GPRS.
Det undrar jag också ... Någon som vet varför inte en enda Byte kommer fram? :|
Hur då?
Öppna plånboken Johnny! ;) https://www.idg.se/2.1085/1.296280/snab ... -till-havs
Har man infört auto-hide på övre panelen (finns väl bara en panel, i och för sig) i Unity än, förresten? Fick något svar om detta för något år sedan och då sa man att det inte kommer införas alls. Förklaringen till detta var så dålig att jag inte ens bekymrade mig med att försöka komma ihåg den… Det är annars det sista hindret (tror jag) för mig att köra Unity på allvar.
Jag är ganska säker på att det inte går att dölja panelen i Unity. Det går ju att sätta autohide på Launhcern i vänsterkanten men jag förstår att du menar panelen högst upp och inte Launchern. Det här kanske är en lösning för dig: http://www.omgubuntu.co.uk/2012/03/gnom ... er-changed
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Tackar för länkarna. Ska skaffa bredband via satellit redan imorgon bitti innan tuppen vaknar! Okej, skojar bara…

Verkar som att man alltså kan använda Gnome-panelen som vanligt om man vill i Ubuntu 12.04, bara genom att installera något enstaka paket. Funderar på om det är Gnome 3 då (utan Gnome shell), för man vill ju inte låsa in sig i Gnome 2 för all evighet. Låter ju kanon i så fall. Verkar som att man kunde få det bästa av båda världarna samtidigt, om jag förstod en av de videor, som fanns på sidan, rätt.

Funderar också på om de ändrat något när det gäller Evdev och sådant. Har ju min egen tangentbordslayout och konfigurationsfilerna till den har jag varit tvungen att modifiera ett antal gånger tidigare efter uppgradering till nyare Ubuntu-version, så man gjort en och annan ändring genom åren, men hittills har det inte varit värre än att jag kunnat lista ut vad som behöver göras i de olika konfigurationsfilerna, för att det ska fungera igen. Verkar lite dåligt dokumenterat också, eller i alla fall svårt att hitta information om.

Har ju två veckor kvar på semestern, så jag får väl ta itu med en uppgradering snart. Fast jag kommer nog att installera från scratch. Har hittills aldrig fungerat via uppdateringshanteraren, vad jag kan minnas. Blir nog en hel del att pilla med, så jag nog inte är att betrakta som en genomsnittlig användare.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Låter ju kanon i så fall. Verkar som att man kunde få det bästa av båda världarna samtidigt, om jag förstod en av de videor, som fanns på sidan, rätt.
Kolla in Cinnamon i Linux Mint 13 "Maya" Cinnamon Edition annars: http://www.linuxmint.com/rel_maya_whatsnew.php#cinnamon
Det är i.a.f. ett försök att "få det bästa av båda världarna". Men tänk på att Mint varnar:
Cinnamon is brand new and unfortunately not yet as stable as more mature and established desktops such as MATE, KDE or Xfce.
Fast jag kommer nog att installera från scratch. Har hittills aldrig fungerat via uppdateringshanteraren, vad jag kan minnas.
Jag hade också satsat på en nyinstallation. Jag litar inte heller på Ubuntus uppgraderingsfunktion.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Du har inte tittat i /var/log/syslog under uppkopplingstiden för att se om det kan ge någon mer information om problemet?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

johanre skrev:Du har inte tittat i /var/log/syslog under uppkopplingstiden för att se om det kan ge någon mer information om problemet?
Nej, det gjorde jag aldrig, i och för sig. Får göra det nästa gång jag är ute någonstans.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Internet"