Xubuntu 12.04 - kanon!
Xubuntu 12.04 - kanon!
Har installerat Xubuntu 12.04 på två desktops (pentium 4) med MYCKET goda erfarenheter! Installationerna har gått smärtfritt och allt har funkat fint. Xubuntu, som alltså kör xfce skrivbordsmiljö, är väldigt bra förkonfigurerat och innehåller bra program för de flesta ändamål. Det som inte kommer med från start går lätt att installera, t ex spotify och skype.
Jag skriver det här eftersom jag är SÅ nöjd och vill slå ett slag för Xfce/Xubuntu. Allt snack är ju om Ubuntu och det är Ubuntu som marknadsförs. Nya användare vet inte skillnaden på Unity/Gnome, Xfce, KDE och andra skrivbord/fönsterhanterare.
Fram för Xubuntu!
Jag skriver det här eftersom jag är SÅ nöjd och vill slå ett slag för Xfce/Xubuntu. Allt snack är ju om Ubuntu och det är Ubuntu som marknadsförs. Nya användare vet inte skillnaden på Unity/Gnome, Xfce, KDE och andra skrivbord/fönsterhanterare.
Fram för Xubuntu!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Re: Xubuntu 12.04 - kanon!
Xubuntu 12.04 är riktigt bra. Den korta period jag testa. Har blivit för KDE-frälst för köra andra DE känns det som. Dock är Xubuntu en av de allra bästa distarna inom Ubuntu familjen. Enligt mig direkt efter Ubuntu, den näst bästa.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Har oxå 12.04 installerat. När jagstartar den så står det Xubuntu med vandrande punkter under, mitt på skärmen.
Men sen vet jag inte vilken miljö jag har på skrivbordet
Hur kan jag avgöra det?
Men sen vet jag inte vilken miljö jag har på skrivbordet

Hur kan jag avgöra det?
Xubuntu = Xfce skrivbordsmiljö.
Bra val!
Bra val!
-
Jovisst, men jag är så rudis så jag är osäker på om min skrivbordsmiljö är den rätta, finns det nånting som bekräftar inställningen?
Kolla program/systemmenyn där har jag för mig skall finnas nåt "Om ...". Kolla också kolla sessionsvalet vid inloggningen.
Men du kör definitivt Xfce. Om du inte installerat nåt annat också, och sedan valt det i inloggningen.
Men du kör definitivt Xfce. Om du inte installerat nåt annat också, och sedan valt det i inloggningen.
-
bopakoster skrev:, finns det nånting som bekräftar inställningen?
Japp. Vid inloggning kan man faktiskt välja två lite olika Xfce-miljöer. "Xfce-session" och "Xubuntu-session". Prova gärna båda.webaake skrev:Kolla program/systemmenyn där har jag för mig skall finnas nåt "Om ...". Kolla också kolla sessionsvalet vid inloggningen.
Ah, de é kanon för smala installationer och nya linux användare!
-
1000Tack! Ska kolla när jag får komma in i datorrummet, just nu helt ockuperat av barn o barnbarn som semestrar hos oss 2 veckor till.
-
Men hur ser det ut då på skrivbordet?Jag provade att uppgradera det tidigare från Xubuntu 10.04 till 12.04.på en annan dator.Men gillade inte alls den skrivbordsmiljö med stapel till vänster med appar.Jag vill ha kvar rullgardin och där jag kan välja om jag vill ha med panel uppe och nere där jag kan "lägga till i panelen".Program,Platser och System.Just nu har jag Ubuntu 10.04 (Lucid) Gnome 2.30.2.problemet är att man nu slutat med stöd och jag är därför tvungen att uppgradera.Finns det några länkar med bilder på hur det ser ut i de olika skrivbordsmiljöerna?Och är det någon som vet hur det ser ut med Ubuntu 13.04 det eller vad det heter senaste?
Xfce's panel kan man lägga var man vill; uppe,nere, vänster eller höger. Dölja eller inte dölja. Eller ha flera. Dessutom kan man med fördel installera lxpanel, utan att installera LXDE, och köra tillsammmans med xfce paneler. Eller bara lxpanel på Xfce. Både lxpanel och xfce-panel är mycket redigerbara.
-
Tack!Får kolla och prova mig fram.
Jag bara måste fråga - Vad har lxpanel för fördelar framför xfce4-panel? Jag har använt Xfce länge men har aldrig kollat på LXDE seriöst så jag blir lite nyfiken...webaake skrev:Xfce's panel kan man lägga var man vill; uppe,nere, vänster eller höger. Dölja eller inte dölja. Eller ha flera. Dessutom kan man med fördel installera lxpanel, utan att installera LXDE, och köra tillsammmans med xfce paneler. Eller bara lxpanel på Xfce. Både lxpanel och xfce-panel är mycket redigerbara.
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Jag använder lxpanel på stora skärmar, typ TV. Man kan t.ex. ha dubbla ikoner i sina "programstartare". Det är också lättare att lägga till egna startare av olika slag. Testa! Jag tror det bara är 2-3 dependencies för lxpanel. Man behöver inte hela LXDE. Kör man en annan panel samtidigt så tänk på att vissa plugins bara kan ligga i en panel, t ex indicator/system.
Det låter som att du uppgraderade till Ubuntu med Unity och inte Xubuntu med Xfce om du fick en panel till vänster med program.Gedanofsky skrev:Men hur ser det ut då på skrivbordet?Jag provade att uppgradera det tidigare från Xubuntu 10.04 till 12.04.på en annan dator.Men gillade inte alls den skrivbordsmiljö med stapel till vänster med appar.Jag vill ha kvar rullgardin och där jag kan välja om jag vill ha med panel uppe och nere där jag kan "lägga till i panelen".Program,Platser och System.Just nu har jag Ubuntu 10.04 (Lucid) Gnome 2.30.2.problemet är att man nu slutat med stöd och jag är därför tvungen att uppgradera.Finns det några länkar med bilder på hur det ser ut i de olika skrivbordsmiljöerna?Och är det någon som vet hur det ser ut med Ubuntu 13.04 det eller vad det heter senaste?
~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Hund skrev:Det låter som att du uppgraderade till Ubuntu med Unity och inte Xubuntu med Xfce om du fick en panel till vänster med program.Gedanofsky skrev:Men hur ser det ut då på skrivbordet?Jag provade att uppgradera det tidigare från Xubuntu 10.04 till 12.04.på en annan dator.Men gillade inte alls den skrivbordsmiljö med stapel till vänster med appar.Jag vill ha kvar rullgardin och där jag kan välja om jag vill ha med panel uppe och nere där jag kan "lägga till i panelen".Program,Platser och System.Just nu har jag Ubuntu 10.04 (Lucid) Gnome 2.30.2.problemet är att man nu slutat med stöd och jag är därför tvungen att uppgradera.Finns det några länkar med bilder på hur det ser ut i de olika skrivbordsmiljöerna?Och är det någon som vet hur det ser ut med Ubuntu 13.04 det eller vad det heter senaste?
Ja det var nog så att jag uppgraderade från ubuntu 10.04 till ubuntu 12.04.Men saken är den att jag kör med två datorer där jag i den ena har ubuntu 10.04 Gnome och i den andra xubuntu 10.04 med Xfce.Men en sak fattar jag inte varför går det inte att uppgradera Xubuntu 10.04 till Xubuntu 12.04 i uppdateringshanteraren,för när jag går in där så står det ny utgåva ubuntu 12.04 alltså inte Xubuntu.Men i båda datorerna så är det samma skrivbordsmiljö.
Det kan jag inte svara på. Jag brukade alltid installera om Ubuntu när en ny utgåva kom och få en ny fräsch start med mina gamla konfigurationsfiler.Gedanofsky skrev:Hund skrev:Det låter som att du uppgraderade till Ubuntu med Unity och inte Xubuntu med Xfce om du fick en panel till vänster med program.Gedanofsky skrev:Men hur ser det ut då på skrivbordet?Jag provade att uppgradera det tidigare från Xubuntu 10.04 till 12.04.på en annan dator.Men gillade inte alls den skrivbordsmiljö med stapel till vänster med appar.Jag vill ha kvar rullgardin och där jag kan välja om jag vill ha med panel uppe och nere där jag kan "lägga till i panelen".Program,Platser och System.Just nu har jag Ubuntu 10.04 (Lucid) Gnome 2.30.2.problemet är att man nu slutat med stöd och jag är därför tvungen att uppgradera.Finns det några länkar med bilder på hur det ser ut i de olika skrivbordsmiljöerna?Och är det någon som vet hur det ser ut med Ubuntu 13.04 det eller vad det heter senaste?
Ja det var nog så att jag uppgraderade från ubuntu 10.04 till ubuntu 12.04.Men saken är den att jag kör med två datorer där jag i den ena har ubuntu 10.04 Gnome och i den andra xubuntu 10.04 med Xfce.Men en sak fattar jag inte varför går det inte att uppgradera Xubuntu 10.04 till Xubuntu 12.04 i uppdateringshanteraren,för när jag går in där så står det ny utgåva ubuntu 12.04 alltså inte Xubuntu.Men i båda datorerna så är det samma skrivbordsmiljö.
-
Hund skrev:Det kan jag inte svara på. Jag brukade alltid installera om Ubuntu när en ny utgåva kom och få en ny fräsch start med mina gamla konfigurationsfiler.Gedanofsky skrev:Hund skrev:Det låter som att du uppgraderade till Ubuntu med Unity och inte Xubuntu med Xfce om du fick en panel till vänster med program.Gedanofsky skrev:Men hur ser det ut då på skrivbordet?Jag provade att uppgradera det tidigare från Xubuntu 10.04 till 12.04.på en annan dator.Men gillade inte alls den skrivbordsmiljö med stapel till vänster med appar.Jag vill ha kvar rullgardin och där jag kan välja om jag vill ha med panel uppe och nere där jag kan "lägga till i panelen".Program,Platser och System.Just nu har jag Ubuntu 10.04 (Lucid) Gnome 2.30.2.problemet är att man nu slutat med stöd och jag är därför tvungen att uppgradera.Finns det några länkar med bilder på hur det ser ut i de olika skrivbordsmiljöerna?Och är det någon som vet hur det ser ut med Ubuntu 13.04 det eller vad det heter senaste?
Jag uppgraderade min ena dator en gång den med ubuntu 10.04 till 12.04 i uppdateraren och efter ett tag så kraschade den,sen har jag blivit försiktig med detta,och är rädd för att inte RAM hänger med riktigt med nyare utgåvor.Men hur som helst så har jag nu lyckats lägga in xubuntu 12.04 på en mycket äldre dator med väldigt lite RAM och ett BIOS som inte acceterar allt har den mer som en lekdator.Får väl se med ubuntu 10.04 hur jag skall göra framöver,för det är inte mycket RAM där heller.Håller på att leta efter en stationär kraftigare beg.till ett hyfsat pris.Det går nog bra att få tag på de har sjunkit bra mycket i pris.Jag tänker i alla fall inte köpa någon ny där de tryckt in något Windows op i!Har testat Windows 8 är inget annat än skit!Nä det får nog även i framtiden förbli Linux.Jag hade tidigare Windows 2000 i den datorn stabilt och bra...lite lång starttid kanske men stabilt.Men nu har jag stoppat in xubuntu 12.04 i den.Jag får väl se om jag ev.byter ut ubuntu 10.04 till xubuntu 13.04.
Hur mycket RAM har du?Gedanofsky skrev:Hund skrev:Det kan jag inte svara på. Jag brukade alltid installera om Ubuntu när en ny utgåva kom och få en ny fräsch start med mina gamla konfigurationsfiler.Gedanofsky skrev:Hund skrev:Det låter som att du uppgraderade till Ubuntu med Unity och inte Xubuntu med Xfce om du fick en panel till vänster med program.Gedanofsky skrev:Men hur ser det ut då på skrivbordet?Jag provade att uppgradera det tidigare från Xubuntu 10.04 till 12.04.på en annan dator.Men gillade inte alls den skrivbordsmiljö med stapel till vänster med appar.Jag vill ha kvar rullgardin och där jag kan välja om jag vill ha med panel uppe och nere där jag kan "lägga till i panelen".Program,Platser och System.Just nu har jag Ubuntu 10.04 (Lucid) Gnome 2.30.2.problemet är att man nu slutat med stöd och jag är därför tvungen att uppgradera.Finns det några länkar med bilder på hur det ser ut i de olika skrivbordsmiljöerna?Och är det någon som vet hur det ser ut med Ubuntu 13.04 det eller vad det heter senaste?
Jag uppgraderade min ena dator en gång den med ubuntu 10.04 till 12.04 i uppdateraren och efter ett tag så kraschade den,sen har jag blivit försiktig med detta,och är rädd för att inte RAM hänger med riktigt med nyare utgåvor.Men hur som helst så har jag nu lyckats lägga in xubuntu 12.04 på en mycket äldre dator med väldigt lite RAM och ett BIOS som inte acceterar allt har den mer som en lekdator.Får väl se med ubuntu 10.04 hur jag skall göra framöver,för det är inte mycket RAM där heller.Håller på att leta efter en stationär kraftigare beg.till ett hyfsat pris.Det går nog bra att få tag på de har sjunkit bra mycket i pris.Jag tänker i alla fall inte köpa någon ny där de tryckt in något Windows op i!Har testat Windows 8 är inget annat än skit!Nä det får nog även i framtiden förbli Linux.Jag hade tidigare Windows 2000 i den datorn stabilt och bra...lite lång starttid kanske men stabilt.Men nu har jag stoppat in xubuntu 12.04 i den.Jag får väl se om jag ev.byter ut ubuntu 10.04 till xubuntu 13.04.
Ett annat alternativ är ju att köpa komponenter själv och bygga ihop den hemma. Om du inte har kunskap till det finns det butiker som kan bygga ihop den åt dig, men dom brukar dock ta en rätt saftig peng för det. Annars finns det stationära datorer på tex Komplett utan OS.