Inget ljud via HDMI på Asus Eeebox EB1501P

Ljudkort, högtalare, headsets och mikrofoner
BL!
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inget ljud via HDMI på Asus Eeebox EB1501P

Inlägg av BL! »

Jag har installerat 12.04 på min Eeebox och allt fungerar fint. Jag körde ljud ut via fronten (3.5 mm) till min bildskärm när jag installerade och testade och även det fungerade bra. När jag kopplade in den "färdiga" boxen till TV:n så fick jag inget ljud via HDMI. Jag har provat fram och tillbaka och har läst lite trådar här och där men inte kommit fram till något som passar till 100 procent för mig. Jag antar att just kombinationen 12.04 och EB1501P inte är direkt ovanlig så kanske någon av er andra har lite koll på läget?

Kör jag alsamixer så ser jag både Intel och nVidia enheterna men i System Settings->Sound vet jag inte riktigt vad de olika pekar på och vad man skall välja egentligen (och inget verkar dessutom fungera (inte ett pip)).

Vet dessutom inte om min konfiguration är riktigt frisk längre, provade att stänga av det inbyggda (Intel) ljudet i BIOS varpå jag endast ser nVidia enheterna i alsamixer/aplay men i System Settings->Sound får jag endast en enhet som heter "Dummy Output", kan man och bör man nolla konfigurationen och söka om efter enheterna igen och hur gör man i så fall då?

Tips och råd tages tacksamt emot! ???

Återgå till "Ljud"