Jag funderar på att köpa en HTC (första smartphone för mig)
Fungerar det över lag bra att koppla in HTC's modeller till Linux Ubuntu/pinguy m.m.?
Eller är det någon/några modeller jag ska undvika?
/MrT
HTC - Linux ?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: HTC - Linux ?
Min HTC har fungerar bra. Har en arbetskamrats HTC som har tappat förmågan helt att koppla upp sig mot datorn men usb...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Våra funkar bra, men vi kör inte htc synk, har inte testat det så jag vet inte om det funkar. När jag pluggar in luren väljer jag att använda den som diskenhet, då funkar den som ett vanligt usb-minne, dvs det är sd-kortet som man kommer åt. Synkar kalender, mejl, kontakter och inställningar via gmail, foton via dropbox och musiken via banshee.
Om man vill komma åt även systemfiler i en rootad lur så finns sdk-tools, dom är ju inte till för htc, utan för android öht. Om du vill kunna roota luren så kolla lite efter vilka möjligheter det finns på forumet hos xda-developers.com, men även om det kan vara lite trixigt på vissa lurar så brukar det alltid finnas någon metod att fixa det.
Om man vill komma åt även systemfiler i en rootad lur så finns sdk-tools, dom är ju inte till för htc, utan för android öht. Om du vill kunna roota luren så kolla lite efter vilka möjligheter det finns på forumet hos xda-developers.com, men även om det kan vara lite trixigt på vissa lurar så brukar det alltid finnas någon metod att fixa det.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Våra HTC's har funkat fint som usb diskar. Men vår modell har fel bootloader för att roota, tyvärr. Eller det övergår min förmåga att även installera ny bootloader. Väntar lite tills bindningstidens slut närmar sig. Man blir lite trött på allt bloatware som kommer med. Men det gäller väl alla smartphones nästan? Finns ju appar man kan blocka vissa updates samt vissa tjänster från att starta. Android är bra iallafall.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
System filerna lockar inte så värst mycket.
Utan det är mest foton, musik och kanske ordna någon slags backup på datorn för kontakterna.
Har aldrig fått någon kalender att fungera som jag vill i Linux så jag använder bara kalendern i mobilen. (för tillfället en SonyEricsson Aino)
Men det verkar ju över lag fungera utan problem att koppla in HTC och föra över foton och musik...
Vad är bloatware?
Utan det är mest foton, musik och kanske ordna någon slags backup på datorn för kontakterna.
Har aldrig fått någon kalender att fungera som jag vill i Linux så jag använder bara kalendern i mobilen. (för tillfället en SonyEricsson Aino)
Men det verkar ju över lag fungera utan problem att koppla in HTC och föra över foton och musik...
Vad är bloatware?
Bloated = uppsvälld
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om du använder google-kalendern så funkar den ju överallt. I en androidlur funkar det med diverse kalenderappar och i datorn så funkar det ju i webbläsaren. Ibland har jag lyckats få den att synka även med inbyggda kalenderfunktioner i tex evoultion, men har inte testat detta på länge.MrT76 skrev:System filerna lockar inte så värst mycket.
Vad är bloatware?
Om du har ett googlekonto (du kan regga det även med annan mejladress än en gmailadress) så synkar du även kontakter där och slipper bekymra dej om backuper för det.
Foton, filmer, musik mm kommer du åt via vanlig usb-anslutning, lurens sd-kort monteras då som diskenhet. I dom flesta modeller (dock inte i tex OneX som endast har inbyggt kort) går ju även att plocka ut sd-kortet och läsa via kortläsare om man föredrar det.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!