Nedgradera från 12.04 till 10.4

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Termografen
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Nedgradera från 12.04 till 10.4

Inlägg av Termografen »

Jag har en Thoshiba AC 100 (tidigare Android), en liten minidator utan CD/DVD.
Uppgraderade från 10.4 till Ubuntu 12.4 men den går nu trögt så jag vill gå tillbaka till 10.4
Hade problem att få in Ubuntu första gången men det gick till slut.
Uppgraderingen gick ju smidigt utan problem via nätet.
Så frågan är om det på något vis går att backa till äldre version av Ubuntu på ett smidigt sätt.
Kan man köpa en USB CD/DVD och använda?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Nedgradera från 12.04 till 10.4

Inlägg av webaake »

Gör inte det. Jag antar du kör med Unity/Gnome, alltså Ubuntu, inte Kubuntu eller Xubuntu. Då har du flera enklare och bättre alternativ utan att ominstallera. Du kan t ex installera paketet xubuntu-desktop och testa det istället. Finns också lubuntu-desktop och openbox m m. Dessa alternativ är alla lättare än Unity/gnome/Ubuntu/Kubuntu.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Håller med. Lite smakprov.

http://lubuntu.net/

http://xubuntu.org/
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Nej, nedgradera går nog inte utan då får man installera om. Som andra redan har skrivit i tråden så är det dock inte att rekommendera att gå tillbaka till en tidigare version, tänk på att 10.04 bara supportas fram till april nästa år så det är inte någon långsiktig lösning, då måste du ändå uppgradera till en nyare version.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Christian Johansson skrev:Nej, nedgradera går nog inte utan då får man installera om. Som andra redan har skrivit i tråden så är det dock inte att rekommendera att gå tillbaka till en tidigare version, tänk på att 10.04 bara supportas fram till april nästa år så det är inte någon långsiktig lösning, då måste du ändå uppgradera till en nyare version.
Du har rätt att man måste installera om men varför måste man installera en ny version för att supporten avslutas det går utmärkt att behålla den gamla om man är nöjd med den, jag tänker installera en ny version först när jag ser en som fungerar bra så version 10.04 får rulla på så länge jag inte hittar någon som är bättre.
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

norhager skrev: ...
Du har rätt att man måste installera om men varför måste man installera en ny version för att supporten avslutas det går utmärkt att behålla den gamla om man är nöjd med den, jag tänker installera en ny version först när jag ser en som fungerar bra så version 10.04 får rulla på så länge jag inte hittar någon som är bättre.
Man får inga säkerhetsuppdateringar längre när supporten har gått ut för 10.04 men om man inte bryr sig om det så går det förstås bra att köra vidare. Det är oftast inte mycket mer än säkerhetsuppdateringar som kommer till programpaket för redan släppta versioner av Ubuntu men det finns vissa undantag, Firefox uppdateras t.ex. numera hela tiden till senaste versionen under 10.04 efter att länge ha frusits på samma version (Canonical kunde inte hålla kvar vid den gamla versionen längre eftersom den slutade säkerhetsuppdateras) så de uppdateringarna blir man ju också av med när supporten går ut för 10.04.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Är man väldigt envis slutar det fungera helt och hållet, till slut.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"