picasa eller?

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
toto
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

picasa eller?

Inlägg av toto »

Finns det någon version av picasa som fungerar utan wine eller finns det någon annat bra program som liknar det att använda?
/toto
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: picasa eller?

Inlägg av JoWa »

Nej, Picasa för Linux lades ned för en tid sedan. Google Officially Drop Picasa For Linux

Jag använder Shotwell för bildimport från kamera och som fotoalbum.

För bildbehandling använder jag Gimp 2.8.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
swecarp
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av swecarp »

jag använder digikam som jag tycker är ett kanon program
Bloggen om den stabila disten
http://mageiasv.blogspot.se/
toto

Inlägg av toto »

Låter ju som även här finns det fantastiska Linux alternativ till windowsprogram :)
vad skiljer dem åt?
jag har hittills inte gjort några större bildbehandlingar i samma program som jag hanterar bilder från kameran och visar med så jag kommer nog med all säkerhet att ha med gimp i mitt programbibliotek.
jag vill kunna importera från min kortläsare/kamera enkelt till mapp som jag döper/placerar som jag vill.
jag vill kunna kolla mina kort som i ett album +bildspel och välja bilder ifrån albumläge för export, redigering och utskrift.
jag vill helst att programmet organiserar mina mappar kronologiskt
jag vill kunna skriva ut från programmet.

finns det något av programmen som passar in på det här och kanske till och med har ännu bättre användarvänlighet?
/toto
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Vad jag kan se uppfyller Shotwell dina krav. Det gör sannolikt digiKam också, men det har jag inte använt.

Kika litet på respektive sida för att få en uppfattning om programmen.

http://yorba.org/shotwell/

http://www.digikam.org/
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
toto

Inlägg av toto »

Jag gillar att använda picasa så mkt att jag satsar på det i alla fall men jag har lite bekymmer med att få programmet att hitta min andra hårddisk där merparten av bilderna ligger.
Den hårddisken blev inte omformaterad vid installationen av ubuntu och är intakt från Windiws. kan det vara det som krånglar? Jag kan ju utan vidare komma åt den för det visar sig som en extern disk.
Eftersom jag har backat upp mina gamla windowsfiler så skulle jag gärna lägga till den sista disken i uduntu även om den måste formateras men det kanske är för en annan kategori?
/toto
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"