olsann skrev:
Då denna burk är "familjens vardagsrumslaptop" så måste jag ha även ha Windows XP och Office paketet installerat. När jag nu renstar partition D och sätter i installations CD för XP så hittas ingen HDD i installations processen. Har via diskverktyget försökt att ta bort, formatera och återskapa partitionen i olika format. Har gjort proceduren med att formatera och sedan startat upp med Windows installations CD 12 ggr med olika förutsättningar för partitonen men lyckas inte.
Jag kan inte så mycket om Windows, men av vad jag läst kommer att tänka på två saker. Installations-CDn för XP klarar inte SATA-diskar. (I alla fall vissa XP-versioner). Man måste ladda ner drivrutiner till den innan man installerat den. En slags moment 22, men det ska tydligen gå att lösa. Eller, att Windows inte gillar partitioner med vissa eller okända filsystem. Om du formatterar partitioner till NTFS skulle jag tro att det är bäst att använd ett Windows-verktyg (inte GParted el Diskverktyget).
Försöker du ha kvar Ubuntu när du installerar XP? Det kanske gör det extra besvärligt. Den normala rekommendationen är att installera Windows först. Det kanske går att spara Ubuntu och man bara behöver uppdatera grub i efterhand, men jag vet inte.
olsann skrev:
Vågar jag hoppas att du ger mig typ 3 snabba guide lines i vägen till framgång,något som man borde förstå men jag missat...!?
Are you talking to
me? Jag vet som sagt ingenting.
Om du talar om vad det är för hårdvara och hur disken är partitionerad nu, så kanske det är lättare för andra att ge anpassade råd.