toto skrev:ok intressant som katten.
skulle man kunna säga att lubuntu är lika bra och enkelt som ubuntu att använda men att det kräver mindre för det är inte "förberett" för så mycket?
jag antar att jag kan köra tex firefox, evolution, gimb osv med lubuntu. eller hur?
Lubuntu, ubuntu, xubuntu osv är egentligen samma operativsystem, men skrivborden fungerar lite olika. Lubuntu tar mindre kraft, xubuntu likaså medan ubuntu och kubuntu behöver kraftfullare dator. om du är nöjd med hastigheten i ubuntu så kan du givetvis köra vidare på det. man kan också installera och testa flera olika skrivbordsvarianter och välja vilket man vill använda vid inloggningen. Om du vill testa lubuntu så installera
lubuntu-desktop och välj lubuntu vid inloggningen så ser du om det är något för dej. motsvarande för övriga smaker. Alla program som används av den ena varianten kan användas i den andra så firefox och thunderbird kommer att funka även i lubuntu.
Sync i firefox gör att du kan synka ihop tex inloggningsuppgifter, bokmärken mm på alla dina datorer (funkar även för firefox i mobil) så att man får samma överallt. Kolla efter synk under Redigera > Inställningar. Man kan välja vad som ska synkas.
jag tycker det är en bra idé att köra LTS-utgåvor när man är ny, då är det inte samma hets att uppdatera när det kommer en ny version. Senaste LTS släpptes ju i våras, precise pangolin (ver 12.04) och den kommer att hållas uppdaterad i 5 år även på skrivbordet. Eftersom lucid fortfarande uppdateras fram till april nästa år är det absolut ingen hets att byta. Det går fö att installera en ny ubuntu-version parallellt med en gammal, det enda som begränsar hur många operativsystemsinstallationer man har är väl hur mycket utrymme man har på hårddisken. Jag har inte windows på min dator, men kör alltid dubbelboot mellan 2 ubuntuversioner, dels den senaste stabila och en utvecklingsversion, men har tidigare haft upp till 4 olika operativsystem samtidigt på en dator. Det blev lite rörigt att se vilken jag skulle starta, men det funkade utmärkt.