10.04 panel i 12.04?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

10.04 panel i 12.04?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har använt 10.04 hittills men provade 12.04 för första gången idag med live-cd.
Jag måste säga att jag blev grymt besviken på det helt nya utseendet.
I 10.04 kan jag dra panelen dit jag vill och lägga till ikoner och funktioner med högerknappen. Programmenyn fanns inte heller. Blev det nåt fel på min cd-skiva eller ska det var så? Går det att få de gamla funktionerna? Går det att lägga ikonerna i den stora listen till vänster i panlen uppe eller ner istället?
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: 10.04 panel i 12.04?

Inlägg av Pavel »

Välkommen till Unity!

Litet trist att ingen som diggar Unity svarat. De brukar svara att antingen är du en Poweruser och inte behöver någon skrivbordsmiljö, men att du måste offra dig och använda Unity så att Ubuntu (med Unity!!?) inom ett år kan nå målet med 200 miljoner användare :-X .

Eller använder de just strategin att inte längre svara på kritik mot Unity eftersom det visar hur humant Ubuntu är och att alla åsikter om Unity är värdefulla bara så länge alla använder Unity.

För att svara kort på dina funderingar fungerar inget i Unity. Det är så det är tänkt.

Unity är ingen skrivbordsmiljö. Det är en lekstuga för misslyckad design.

Det är bara att byta till en vettig arbetsmiljö. Jag har gått över till Kubuntu. Om man vill hålla sig kvar i Gnomemiljö tycker jag att LinuxMints Cinnamon är riktigt bra men den kräver 3D acceleration av grafiken (ungefär lika med något nyare dator) i andra hand LinuxMints Mate som är en fortsättning på Gnome2.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

OMG! Ubuntu!: GNOME Classic in Ubuntu 12.04: It’s Like Nothing Ever Changed

Ger klassiskt utseende i Ubuntu. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Pavel skrev:Välkommen till Unity!

Litet trist att ingen som diggar Unity svarat. De brukar svara att antingen är du en Poweruser och inte behöver någon skrivbordsmiljö, men att du måste offra dig och använda Unity så att Ubuntu (med Unity!!?) inom ett år kan nå målet med 200 miljoner användare :-X .

Eller använder de just strategin att inte längre svara på kritik mot Unity eftersom det visar hur humant Ubuntu är och att alla åsikter om Unity är värdefulla bara så länge alla använder Unity.

För att svara kort på dina funderingar fungerar inget i Unity. Det är så det är tänkt.

Whops, det var inget dålig sågning det...

Du har även XFDE och LXDE att testa. Men självklart har Pavel rätt, kubuntu är mycket bra ;D
Henrik Jansson

JoWa skrev:OMG! Ubuntu!: GNOME Classic in Ubuntu 12.04: It’s Like Nothing Ever Changed

Ger klassiskt utseende i Ubuntu. ;)
Ok! det där ser intressant ut. Har du provat det själv? Blir det i princip exakt som 10.04 i utseende och funktioner?
Henrik Jansson

Pavel skrev:Välkommen till Unity!

Det är bara att byta till en vettig arbetsmiljö. Jag har gått över till Kubuntu. Om man vill hålla sig kvar i Gnomemiljö tycker jag att LinuxMints Cinnamon är riktigt bra men den kräver 3D acceleration av grafiken (ungefär lika med något nyare dator) i andra hand LinuxMints Mate som är en fortsättning på Gnome2.
Ok, det låter som att min första känsla stämde då. 200 miljoner användare? Då har man nog valt fel strategi. Känns som att det här är början på undergången för ubuntu.
Kubuntu? Ser det ut som "förr"? Alltså Kubuntu 12.04?
LinuxMints? Har ingen aning om hur det funkar.. är det samma drivrutiner som till ubuntu då för skrivare och sånt? En nackdel med ubuntu är ju att windows dominerar så att ofta är det windowsanpassade grejer som inte funkar i ubuntu. Ubuntu börjar ju bli lite mer känt nu så nu kan man hitta info om vad som funkar till ubuntu och hur man får det att funka osv, men med Linuxmints känns det som att man får ännu mer såna problem, eller är det bara utseendet som skiljer linuxmints från ubuntu?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Henrik Jansson skrev:Ok! det där ser intressant ut. Har du provat det själv? Blir det i princip exakt som 10.04 i utseende och funktioner?
Jag testade i 11.10. 11.04 (med Unity) var min första Ubuntu-version, så någon detaljerad jämförelse med 10.04 (eller 10.10) kan jag inte göra. ;)
Henrik Jansson

JoWa skrev:
Henrik Jansson skrev:Ok! det där ser intressant ut. Har du provat det själv? Blir det i princip exakt som 10.04 i utseende och funktioner?
Jag testade i 11.10. 11.04 (med Unity) var min första Ubuntu-version, så någon detaljerad jämförelse med 10.04 (eller 10.10) kan jag inte göra. ;)
Aha ok.
Om du högerklickar i panelen får du upp "Lägg till i panelen" och lite annat?

Har du "system"-menyn predvid "Program" och "platser"?
Om du klickar på "system" ser du "Om Gnome" då? klickar du på "Om gnome" ser du vilken version det är. Min är 2.30.2
Vilken version har du?
Man borde få välja vid installationen vilken skrivborsmiljö man vill ha...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Ubuntu 12.04 har Gnome 3.4.1.

F.ö. visar denna bild hur det ser ut: http://cloudfront.omgubuntu.co.uk/wp-co ... llback.jpg
Pavel

Inlägg av Pavel »

Henrik Jansson skrev:Kubuntu? Ser det ut som "förr"? Alltså Kubuntu 12.04?
LinuxMints? Har ingen aning om hur det funkar.. är det samma drivrutiner som till ubuntu då för skrivare och sånt? En nackdel med ubuntu är ju att windows dominerar så att ofta är det windowsanpassade grejer som inte funkar i ubuntu. Ubuntu börjar ju bli lite mer känt nu så nu kan man hitta info om vad som funkar till ubuntu och hur man får det att funka osv, men med Linuxmints känns det som att man får ännu mer såna problem, eller är det bara utseendet som skiljer linuxmints från ubuntu?
Kubuntu ser ut "som förr" och är stabilt och bra.

LinuxMint är Ubuntu men med egna skrivbordsmiljöer som är vettiga att arbeta i. LinuxMint bygger på Ubuntu, har samma programförråd, drivrutiner, kommandon etc. Det är minimala skillnader till Ubuntu.

Cinnamon tar det bra från Gnome3 och sätter in det i en vettig skrivbordsmiljö, vilket varken Gnome själva och definitivt inte Ubuntu lyckas med.
Antec

Inlägg av Antec »

Okej jag går in här, Jag gillar unity, men det viktigaste är vad användaren känner, man måste prova helt enkelt, Jag tycker absolut inte att unity är lekstuga, men alla ser olika därför tycker jag man ska ge lite tid till förändringarna som är, jag vill bara att folk inte går på vad folk tror utan prova själv, det är enda sättet att veta!! =)
Henrik Jansson

Antec skrev:Okej jag går in här, Jag gillar unity, men det viktigaste är vad användaren känner, man måste prova helt enkelt, Jag tycker absolut inte att unity är lekstuga, men alla ser olika därför tycker jag man ska ge lite tid till förändringarna som är, jag vill bara att folk inte går på vad folk tror utan prova själv, det är enda sättet att veta!! =)
Men vad är bättre med unity då? Jag bara provade en stund med live-cd:n, men det gick inte att högerklicka nånstans.. gick inte att flytta paneler eller lägga till ikoner.
Henrik Jansson

Pavel skrev:
Henrik Jansson skrev:Kubuntu? Ser det ut som "förr"? Alltså Kubuntu 12.04?
Kubuntu ser ut "som förr" och är stabilt och bra.

LinuxMint är Ubuntu men med egna skrivbordsmiljöer som är vettiga att arbeta i. LinuxMint bygger på Ubuntu, har samma programförråd, drivrutiner, kommandon etc. Det är minimala skillnader till Ubuntu.

Cinnamon tar det bra från Gnome3 och sätter in det i en vettig skrivbordsmiljö, vilket varken Gnome själva och definitivt inte Ubuntu lyckas med.
Aha ok. Men är det någon mer avgörande skillnad än utseende mellan ubuntu och kubuntu? Är kubuntu mer krävande? mer minne osv? Om jag kör det i en bärbar dator och vill ha så lång batteritid som möjligt, har det då någon betydelse vad jag har?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Henrik Jansson skrev:Aha ok. Men är det någon mer avgörande skillnad än utseende mellan ubuntu och kubuntu? Är kubuntu mer krävande? mer minne osv? Om jag kör det i en bärbar dator och vill ha så lång batteritid som möjligt, har det då någon betydelse vad jag har?
KDE har både virtuella desktops och aktiviter (en aktivetet är en uppsättning widgets). Tanken är väl att man ska jobba med widgets istället för program. Det ska väl tilläggas att jag inte har har några andra widgets än de som jag har i panelen. Du måste tex ställa om destoppen till en folderview om du vill kunna skräpa ner skrivbordet med filer. KDE har massor med inställningar. Det finns många som säger att KDE drar mer minne än andra men jag vet inte eftersom jag sällan kör något annat. Det kommer en platta med kde (eller delar av det) och det finns en skal som är anpassat för netbooks.

Jag kör på en laptop. Dock kör jag sällan utan sladden i eftersom jag inte gillar att köra med mörk skärm.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Kubuntu bygger på KDE och det är en del skillnader jämfört med Gnome: andra program och litet andra sätt att göra saker. Litet avigt i början, men man kan ställa in saker riktigt avancerat.

Har du inte en jättegammal dator går Kubuntu att köra. Vet ej om batteritiden är sämre än i Ubuntu.
Henrik Jansson

Jag har fortsatt köra med min 10.04. Men nu har jag en dator till jag ska installera ubuntu på, så då får det väl bli en nyare version.
Jag gillade inte 12.04 som jag bara provade med live-cd:n. Menyerna var borta och det funkade helt enkelt inte.
Men hur ser 13.04 ut? Är det samma elände eller har man gått tillbaka till det som funkade?
Jag frågar eftersom jag inte hittar några bilder här på hur det ser ut..
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Gnome som det var i 10.04 finns inte längre. Du kan välja xubuntu, http://xubuntu.org/, istället eller kanske lubuntu, http://www.lubuntu.net/. De har en mer traditionellt utseende på desktoppen.

Ubuntu kör fortfarande unity. Det har utvecklats en hel del sedan du testade det senast.

Det finns även en massa andra distributioner, linux mint, debian, arch, openSuSe, fedora... Det finns säkert något som passar dig.
Henrik Jansson

Innebär detta att jag bör installera 13.04 istället för 12.04?
Jag vill minnas att när jag testade 12.04 var det en hel del saker som inte fungerade alls.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

???
12.04.x är väl, liksom LTS-utgåvor allmänt, det tryggaste och stabilaste du kan välja.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Hej, Henrik

Jag har haft alla varianter av Ubuntu sedan 8.04 som jag fick en skiva ifrån USA helt gratis givetvis och jag håller med dig om de fördelar du räknat upp.
Det känns om om man själv får bestämma hur datorn ska fungera och därför har jag även installerat Kubuntu 13.10 och fick känslan av Windows XP på flera sätt, nu ska sägas att Kubuntu 13.10 är en beta version, men min filosofi är att lära sig ett nytt operativsystem är att hitta åtgärder för de buggar som dyker upp och för närvarande har jag problem med Widget som inte lyder roder, men i övrigt fyller den de önskemål du söker, att flytta paneler och lägga in små hjälpmedel och program på panelerna. Kubuntu känns faktiskt som en god gammal vän, då Ubuntu var trevlig att köra!
Jag har även Windows 7 och Ubuntu 12.04, visst 12.04 är stabil inte något tu tal om annat, men är tråkig att titta på, förvisso har jag piffat upp utseendet med hjälp av Mac4Lin, men inte har jag det utseendet som man hade förr med neonlysande knappar m.m som jag givetvis saknar och i Kubuntu, tyvärr så är det nobben för Mac4Lin som bygger på KDE som orsak till detta, inte ens går det att få Skype att fungera?
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"