Nybörjare sedan igår, Ubuntu 12.04. Väldigt trevlig miljö att arbeta i, och Software Center har ju tagit bort 90% av allt make; make install osv, så det är mer användarvänligt än jag minns från en kompis dator ett par år tillbaka.
Hursomhelst. Har ett Geforce4 mx440 som jag googlat mig fram till ska använda drivrutin 96.43.07 från nvidia. Har även fått fram installationsanvisningar. X får inte köras under tiden, och det har ställt till det för mig. Har testat
Kod: Markera allt
sudo stop lightdm
Har även testat att köra direkt i root terminal vid boot, men det enda som händer när jag skriver "sh nvidia.run" är att den säger "Cannot runt nvidia.run". I terminalen när X är igång däremot går filen igång kanonfint, men avbryter installationen just för att X är igång.
Har även testat Jockey för att installera nödvändiga drivrutiner, men det enda som händer där är att jag kan välja mellan "nvidia current" och "nvidia current updates", och båda dessa alternativen står som "Installerad men används för närvarande inte." Och jag kan inte aktivera dem heller, datorn startar om, men drivrutinen blir inte aktiverad.
Några idéer?