Jag heter Håkan Sörensson och kandiderar till posten som Team Leader för LoCot Ubuntu Sverige.
Jag gick med i LoCot för 6 år sedan och har varit portal-admin i 4 år, samt har till och från varit moderator i forumet. I 1½ år har jag varit gemenskapens Team Leader.
Jag är med på LoCots sändlista och är emellanåt inne på irc-kanalen #ubuntu-se.
Jag har signerat CoC eftersom jag anser att det är ett krav att TL och TC efterlever CoC http://ubuntu-se.org/drupal/CoC och LCoC http://ubuntu-se.org/drupal/LCoC
Vi har många lagledare här inom LoCot. De finns inom översättargruppen, teknikgruppen, m.m
Rollen som LoCo-lagledare ser jag som en samordnare och inspiratör som grupperna kan vända sig till om de behöver hjälp.
Som Team Leader vill jag jobba vidare på det sätt som har stakats ut under det senaste året. D.v.s. med arbets- och projektgrupper som sköter, och ansvarar för, sitt eget arbete. Samt månatliga medlemsmöten där vi diskuterar övergripande saker, samt beslutar om kommande uppgifter.
Den största uppgiften just nu är att försöka få fler att engagera sig i gemenskapen.
Om vi alla hjälps åt så är jag övertygad om att vi blir ett erkänt LoCo, av LoCo Council, innan året är slut.
Frågor är välkomna.
Håkan
Presentation: Håkan Sörensson (Val till Team Leader)
Re: Presentation: Håkan Sörensson (Val till Team Leader)
Har du några särskilda idéer för hur man ska få fler medlemmar att engagera sig? Som jag ser det är detta en förutsättning för att Ubuntu-se ska bli ett erkänt LoCo.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
En idé är att presentera våra projekt, samt deltagarna på vår portalsida. Alla kan då se vad som pågår samt var man kan hjälpa till.m!rage skrev:Har du några särskilda idéer för hur man ska få fler medlemmar att engagera sig?
Det ger ju inte speciellt många "jobb" men en förutsättning för olika typer av aktiviteter i en gemenskap.HakanS skrev:En idé är att presentera våra projekt, samt deltagarna på vår portalsida. Alla kan då se vad som pågår samt var man kan hjälpa till.
Det finns många intressen och mycket kunskap som kommer och går i vår gemenskap.
Exempel på intressen kan vara
- bildbehandling
- webbdesign
- programmering
- nätverk
bara för att nämna några få.
Har du några ambitioner under kommande period att skapa förutsättningar för och intresse kring denna typ av frivilliga aktiviteter i gemenskapen som inte är direkt kopplade till LoCo-projekt? I så fall har du några kreativa idéer kring hur detta skulle kunna realiseras?
-
- Global Moderator
Som TL vill jag koncentrera mig på vad jag anser vara LoCots uppgift, såsom marknadsföring, support och förbättring av Ubuntu.Bowmore skrev:Har du några ambitioner under kommande period att skapa förutsättningar för och intresse kring denna typ av frivilliga aktiviteter i gemenskapen som inte är direkt kopplade till LoCo-projekt?
I detta arbete behövs det personer med intresse för såväl webbdesign som programmering och översättning.
Du talar om kärnverksamheten, jag talar om att skapa förutsättningar för våra medlemmar att aktivera sig och som i slutändan också säkert kommer att bidra till kärnverksamheten. Med din approach så tror jag att vi om fem år fortfarande frågar oss varför våra medlemmar inte engagerar sig, men jag hoppas att jag har fel. Tack ändå för svaret.HakanS skrev:Som TL vill jag koncentrera mig på vad jag anser vara LoCots uppgift, såsom marknadsföring, support och förbättring av Ubuntu.
-
- Global Moderator
Förutsättningar för att aktivera sig finns redan inum Ubuntu och LoCot. Det vi måste bli bättre på är att få ut detta till alla. Eller menar du med "skapa förutsättningar" att hålla kurser programmering, webbdesign, bildbehandling etc.?Bowmore skrev:..., jag talar om att skapa förutsättningar för våra medlemmar att aktivera sig ...
Nej, inte primärt. Men visst, sk classrooms hålls i Ubuntu Community så varför inte om/då behov uppstår för ett visst ämne.HakanS skrev: Eller menar du med "skapa förutsättningar" att hålla kurser programmering, webbdesign, bildbehandling etc.?