Rättighetsproblem vid NFS share

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
pettan_69
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Rättighetsproblem vid NFS share

Inlägg av pettan_69 »

Hej,

Jag har en server där jag delar ut shares med hjälpa av NFS.
/etc/exports på servern ser ut så här:

/var/www 192.168.0.0/255.255.255.0(rw,sync,no_subtree_check,no_root_squash)
/home/peter 192.168.0.0/255.255.255.0(rw,sync,no_subtree_check,no_root_squash)

Min /etc/fstab på klienten ser ut så här:

192.168.0.122:/var/www /home/peter/www_minecraft nfs rsize=8192.wsize=8192 0 0
192.168.0.122:/home/peter /home/peter/minecraft_server nfs rsize=8192.wsize=8192 0 0

Av någon anledning så är kataloger och mappar skrivskyddade trots att jag har samma användare (peter) på båda installationerna.
Jag har fått för mig att dessa två användare har fått olika id, men de har samma namn.
Kan detta påverka rättigheterna? I så fall, går det gör något åt detta? ???

Tacksam för hjälp!
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Rättighetsproblem vid NFS share

Inlägg av andol »

Japp, mycket riktigt så hanterar traditionell NFS filägande genom att titta på UID och GID. En lösning är sålunda att se till att matchande grupper på de båda maskinerna är konsistenta vad gäller mappningen mellan delade användare/grupper och dess id:n.

För ett litet antal användare på ett litet antal maskiner så är det antagligen enklast att lösa den biten genom att helt enkelt peta på /etc/{passwd,group}. Vid ett större antal användare på ett större antal maskiner så krävs det förstås en mer "riktig" lösning, såsom central användarhantering via LDAP eller dylikt.

Nu har jag i och för sig för mig att NFSv4 eventuellt mappar mot användarnamn istället för UID. Notera dok de väl strödda brasklapparna i föregående mening.
Användarvisningsbild
pettan_69

Inlägg av pettan_69 »

Tack för tipset andol! :D

Om jag förstår dig rätt, kan jag helt rått gå in och ändra UID på min server, så det blir samma UID som på min klient. På klienten har användare "peter" UID=1000.

Så här ser det ut i slutet på min /etc/passwd på servern:
peter:x:1002:1000:Peter,,,,:/home/peter:/bin/bash
sshd:x:116:65534::/var/run/sshd:/usr/sbin/nologin
mysql:x:117:124:MySQL Server,,,:/var/lib/mysql:/bin/false
statd:x:118:65534::/var/lib/nfs:/bin/false
peter1:x:1003:1003::/home/peter1:/bin/sh
ftp:x:119:125:ftp daemon,,,:/srv/ftp:/bin/false

Som du der så har användare peter här UID=1002 och jag skapade en användare peter1 som prov, den har UID=1003.

Jag har en Synology NAS också där jag har NFS shares och kör mot.
Här har jag dock inte haft några problem med detta. Vad kan det bero på?

Jag provar att ändra UID på min server från UID 1002 till 1000.......

andol skrev:Japp, mycket riktigt så hanterar traditionell NFS filägande genom att titta på UID och GID. En lösning är sålunda att se till att matchande grupper på de båda maskinerna är konsistenta vad gäller mappningen mellan delade användare/grupper och dess id:n.

För ett litet antal användare på ett litet antal maskiner så är det antagligen enklast att lösa den biten genom att helt enkelt peta på /etc/{passwd,group}. Vid ett större antal användare på ett större antal maskiner så krävs det förstås en mer "riktig" lösning, såsom central användarhantering via LDAP eller dylikt.

Nu har jag i och för sig för mig att NFSv4 eventuellt mappar mot användarnamn istället för UID. Notera dok de väl strödda brasklapparna i föregående mening.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Jo, och ett förtydligande, just in case.

Det lokala filsystemet vet inget om användarnamn, utan håller enbart reda på uid:n. Utöver att peta på /etc/{passwd,group} så krävs det sålunda även lämpligt användare av chown.
Användarvisningsbild
pettan_69

Inlägg av pettan_69 »

Okej, var det därför jag fick problem med att köra minecraft servern i katalogen /home/peter?
Det blev en massa fel om rättigheter att köra pluginer.

Gör jag chown med UID eller "chown peter" på /home/peter?

edit: Fick till det genom "sudo chown -R peter *". Stort tack för hjälpen!

andol skrev:Jo, och ett förtydligande, just in case.

Det lokala filsystemet vet inget om användarnamn, utan håller enbart reda på uid:n. Utöver att peta på /etc/{passwd,group} så krävs det sålunda även lämpligt användare av chown.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"