En krasch under uppdatering till 12.04 gjorde att jag inte kunde starta ubuntu alls.
Har nu installerat 12.04 på en separat partition i hopp om att jag kunde rädda mina filer. Kan se den första partitionen under divices men i home folder hittar jag bara länken "access-your-private-data.desktop". då jag försöker öppna den får jag svaret att "/usr/share/ecryptfs-utils/ecryptfs-mount-private.desktop doesn't exist.
Finns det någon chans att jag kan komma åt mina filer?
Ursäka noobighet.
MVH
Förlorad data efter misslyckad uppdatering
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Förlorad data efter misslyckad uppdatering
Hur gjorde du den sista installationen?Golden skrev:En krasch under uppdatering till 12.04 gjorde att jag inte kunde starta ubuntu alls.
Har nu installerat 12.04 på en separat partition i hopp om att jag kunde rädda mina filer. Kan se den första partitionen under divices men i home folder hittar jag bara länken "access-your-private-data.desktop". då jag försöker öppna den får jag svaret att "/usr/share/ecryptfs-utils/ecryptfs-mount-private.desktop doesn't exist. . . . .
Hade du två separata partitioner i den ursprungliga installationen? En för root, en för /home? Eller hade du enbart en enda, stor partition för hela Ubuntu?
Om du hade separerat root- och /homepartition i den ursprungliga, valde du nytt för båda partitionerna även denna gång? Eller valde du att installera ny partition för enbart rooten, men behöll den ursprungliga för /home?
Kan vara intressant att veta.
Även om jag tror att du hade installationen sammanslagen. Det känns så.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
En enda stor i den ursprungliga och vid den andra delade jag så att jag nu har totalt två, ingen separat för /home någonstans. Jag kan förstå att det hade varit lättare om jag delat upp från början.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Det var trist att höra.
I det här läget, har jag ingen aning om hur du skall kunna gå vidare. Med hur du skall kunna rädda det som ursprungligen fanns, av dina egna filer.
Jag tvingas att stanna här. Förhoppningsvis skall det kunna komma in någon mer med djupare erfarenhet än vad jag har och som kan ge dig några förslag till att försöka återvinna något av ditt gamla.
Det är en gyllene regel att ta backup upp på sina egna data (filer, bilder, dokument etc.) innan man gör nyinstallationer eller uppgraderingar.
Detta i synnerhet om man inte från början installerar systemet med en egen partition för sin egen /home. Men även om man delar upp det, är det ändå att föredra, att man för säkerhetsskull flyttar sina personliga och viktiga data någonstans (helst externt media), innan man gör någonting med systemet.
Det är min innerliga förhoppning att någon medlem i forumet kan komma in och ge dig råd, förslag, etc., så att du möjligen kan plocka ut något av det som gick förlorat. Jag kan dessvärre inte hjälpa dig med förslag.
Innan du nu går vidare och medan att du väntar på hjälp från andra här inne, ta dig tid med den senaste ominstallationen. Har du hunnit lägga in egen data där, spara undan den. Gör sedan om installationen helt från början och dela upp din enda partition nu, till två stycken.
(En tredje partition måste till, den s.k. swappen, men den gissar jag att du redan hade i det gamla systemet och den kan du i så fall ha kvar och den behöver i så fall inte läggas in ytterligare en gång. Behöver inte ens anges vid installationen, om du redan hade lagt in den vid första installationen).
- En för ditt system (root). Kan göras i storleken 10-15 gig.
- En för ditt blivande /home
Den delen ger du resten av det utrymme som du har kvar och vill använda.
Här, i /home, kommer dina egna filer att hamna. Med automatik i Linux.
Likväl som de konfigurationsinställningar som du gör för din del och i de program som du själv sedan installerar och arbetar med. Efter det, kommer uppdateringar och ev. ominstallationer behöva göras på den partition där ditt system ligger. Inte i din homepartition.
Nu håller jag tummarna för dig och att du får förslag från andra, på hur du eventuellt skall kunna gå vidare.
tukken
p.s. Känns installation och partitionering som en börda för dig, så kan nedanstående länk om partitionering kunna ge dig en del "på fötterna". Den är mastig. Skriven för de som är helt nya. Den är sedan 2009, men principerna är fortsatt desamma.
Orkar du ta dig genom den, innan du börjar, kommer du att ha en bättre förståelse och kan kanske också klara dig från att göra misstag.
Partitionera, vår wiki. Där har du sidan.
I det här läget, har jag ingen aning om hur du skall kunna gå vidare. Med hur du skall kunna rädda det som ursprungligen fanns, av dina egna filer.
Jag tvingas att stanna här. Förhoppningsvis skall det kunna komma in någon mer med djupare erfarenhet än vad jag har och som kan ge dig några förslag till att försöka återvinna något av ditt gamla.
Det är en gyllene regel att ta backup upp på sina egna data (filer, bilder, dokument etc.) innan man gör nyinstallationer eller uppgraderingar.
Detta i synnerhet om man inte från början installerar systemet med en egen partition för sin egen /home. Men även om man delar upp det, är det ändå att föredra, att man för säkerhetsskull flyttar sina personliga och viktiga data någonstans (helst externt media), innan man gör någonting med systemet.
Det är min innerliga förhoppning att någon medlem i forumet kan komma in och ge dig råd, förslag, etc., så att du möjligen kan plocka ut något av det som gick förlorat. Jag kan dessvärre inte hjälpa dig med förslag.
Innan du nu går vidare och medan att du väntar på hjälp från andra här inne, ta dig tid med den senaste ominstallationen. Har du hunnit lägga in egen data där, spara undan den. Gör sedan om installationen helt från början och dela upp din enda partition nu, till två stycken.
(En tredje partition måste till, den s.k. swappen, men den gissar jag att du redan hade i det gamla systemet och den kan du i så fall ha kvar och den behöver i så fall inte läggas in ytterligare en gång. Behöver inte ens anges vid installationen, om du redan hade lagt in den vid första installationen).
- En för ditt system (root). Kan göras i storleken 10-15 gig.
- En för ditt blivande /home
Den delen ger du resten av det utrymme som du har kvar och vill använda.
Här, i /home, kommer dina egna filer att hamna. Med automatik i Linux.
Likväl som de konfigurationsinställningar som du gör för din del och i de program som du själv sedan installerar och arbetar med. Efter det, kommer uppdateringar och ev. ominstallationer behöva göras på den partition där ditt system ligger. Inte i din homepartition.
Nu håller jag tummarna för dig och att du får förslag från andra, på hur du eventuellt skall kunna gå vidare.
tukken
p.s. Känns installation och partitionering som en börda för dig, så kan nedanstående länk om partitionering kunna ge dig en del "på fötterna". Den är mastig. Skriven för de som är helt nya. Den är sedan 2009, men principerna är fortsatt desamma.
Orkar du ta dig genom den, innan du börjar, kommer du att ha en bättre förståelse och kan kanske också klara dig från att göra misstag.
Partitionera, vår wiki. Där har du sidan.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Jag förstod att det skulle bli svårt, men man kan ju alltid höra tänkte jag. Ingen katastrof, det är ju sånt som händer. Får göra om, det finns ju ingen anledning att ha en 450gb partition jag inte kan komma åt... ska läsa på lite innan, tack för råd!
Kolla igenom denna wiki:
https://help.ubuntu.com/community/Encry ... eDirectory
Kapitlet Recovering Your Data Manually verkar intressant.
Har dock ingen erfarenhet av att rädda krypterade mappar/filer men det ska gå att göra förutsatt att man kommer ihåg motsvarande lösenord/lösenfras.
Här lite mer om ecryptfs på ubuntu.com som kanske hjälper.
https://help.ubuntu.com/community/Encry ... eDirectory
Kapitlet Recovering Your Data Manually verkar intressant.
Har dock ingen erfarenhet av att rädda krypterade mappar/filer men det ska gå att göra förutsatt att man kommer ihåg motsvarande lösenord/lösenfras.
Här lite mer om ecryptfs på ubuntu.com som kanske hjälper.