Samsung SMT-C7160 HD PVR Digitaltv-box - Filer på USB

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Samsung SMT-C7160 HD PVR Digitaltv-box - Filer på USB

Inlägg av Dockland »

Jag skrev samma fråga på Swedroid.se och försöker här med.

Jag och marmeladsambon har precis införskaffat en Samsung SMT-C7160 HD PVR Digitaltv-box och är mer än nöjda. Inspelningsbar och med en 320GB disk (trots att det står 250GB disk i alla faktablad om boxen) .
Min fråga är att jag inte får filer /Video/Jpg/Mappar och musik att fungera när jag stoppar in mitt USB-minne. Jag har provat att formatera det i exFAT och FAT32, utan resultat. Den hittar inget på minnesstickan. Vad gör jag för fel? Den skall ha stöd för Divx, Xvid, Jpeg, Mpeg4 m.fl. format. Jag får inte boxen att hitta någonting över huvud taget på min USB-sticka.
Inte i någon av de två USB-ingångarna på boxen. Stickan är 16GB är det där skon klämmer månne? Jag har startat om boxen (soft reboot, inte slagit av strömmen) uppdaterat mjukvaran i den också.

Formaten jag testat med (och som boxen enl. spec har stöd för) är: Divx, Xvid, Jpg. Men nada hittas...

Det märkliga är att jag kan skapa mappar och även namnge dem på USB-minnet från digitalboxen som sedan syns fint i datorn.

Tips, trix och hjälp önskvärt :)

Hälsningar Tim
ubot

Re: Samsung SMT-C7160 HD PVR Digitaltv-box - Filer på USB

Inlägg av ubot »

Jag har provat att formatera det i exFAT och FAT32
Vilka filsystem har boxen stöd för då?
Du skriver exFAT och FAT32. Har boxen stöd för dessa filformat då? Du säger i.o.f.s. att det går att skapa kataloger på stickan men man undrar ju. Har du testat att formatera i FAT16?
Om USB-pinnen är /dev/sdc så kör:

Kod: Markera allt

sudo mkfs.vfat -F 16 /dev/sdc1
Du måste nog avmontera minnet först (om minnet är /dev/sdc så gör du så här):

sudo umount /dev/sdc1
Kolla vilken beteckning USB-minnet har med kommandot:

sudo fdisk -l
eller

df -h
Testa också att lägga den här jpg-bilden direkt under roten på stickan, d.v.s. inte i någon underkatalog: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... IP_100.jpg
Se till att inget annat ligger på stickan. Hittas bilden av digitalboxen då?

Testa också ett annat USB-minne också för att försäkra dig om att det inte är USB-pinnen som det är fel på.
Ett sista tips är att helt enkelt kontakta Samsungs support. Dom har ju betalt för att hjälpa digitalboxägare med sådana här problem. Eller kontakta leverantören som du har digitalTV-abonnemanget hos.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

ubot skrev:
Jag har provat att formatera det i exFAT och FAT32
Vilka filsystem har boxen stöd för då?
Du skriver exFAT och FAT32. Har boxen stöd för dessa filformat då? Du säger i.o.f.s. att det går att skapa kataloger på stickan men man undrar ju. Har du testat att formatera i FAT16?
Om USB-pinnen är /dev/sdc så kör:

sudo mkfs.vfat -F 16 /dev/sdc1
Du måste nog avmontera minnet först (om minnet är /dev/sdc så gör du så här):

sudo umount /dev/sdc1
Kolla vilken beteckning USB-minnet har med kommandot:

sudo fdisk -l
eller

df -h
Testa också att lägga den här jpg-bilden direkt under roten på stickan, d.v.s. inte i någon underkatalog: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... IP_100.jpg
Se till att inget annat ligger på stickan. Hittas bilden av digitalboxen då?

Testa också ett annat USB-minne också för att försäkra dig om att det inte är USB-pinnen som det är fel på.
Ett sista tips är att helt enkelt kontakta Samsungs support. Dom har ju betalt för att hjälpa digitalboxägare med sådana här problem. Eller kontakta leverantören som du har digitalTV-abonnemanget hos.
Tusen tusen tack för din hjälp. Detta fick ett lite annorlunda slut. En smula pinsamt, men det bjuder jag på. Jag ringde till supporten på ComHem och påtalade, något forcerat, att det av någon anledning inte gick att spela upp film/videofiler av något format (testade ett tiotal olika conteinerformat på två olika stickor, felet var konsekvent. Jpg och Mp3 fungerar fint.

Supportteknikern sade något i stil med "Men denna boxen har inte stöd för videoformat på USB-kontakten. Den har bara stöd för Jpg och Mp3. Inte videofiler.

Hehe.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Typiskt Samsung!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"