Live usbsticka med mina favoritprogram

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
moses

Live usbsticka med mina favoritprogram

Inlägg av moses »

Hej
Hur gör jag för att göra en live usbsticka med mina favoritprogram på. Jag är framförallt intresserad av digikam och Photivo. Vill kunna hålla på med mina bilder var o när jag vill.
Hälsningar
Moses
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Live usbsticka med mina favoritprogram

Inlägg av ubot »

En persistent installation på ett USB-minne borde väl duga? Kör med en lättviktsdistro typ Lubuntu 12.04. Det finns flera sätt att göra det här på. Här ser du hur man gör: https://wiki.ubuntu.com/LiveUsbPendrivePersistent
moses

Inlägg av moses »

Hej och tack för svaret men jag blir inte klok på hur jag får dit "mina"progrs
ubot

Inlägg av ubot »

Om du har skapat ett persistent USB-minne så antar jag att allt du installerar när du kör systemet sparas till nästa gång du använder systemet. Dock så kräver ju många (eller stora program) att du har ett USB-minne med mycket lagringsutrymme och att du har tilldelat installationen mycket utrymme under alternativet persistent. Jag är ingen expert på att skapa portabla linuxversioner så någon annan kanske har bättre tips på hur man bäst löser ditt problem.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det går även bra att göra en riktig installation på usb-minnet. Det som är mycket viktigt med en sådan installation är att se till att du installerar grub på usb-minnet. Om usb-minnet heter /dev/sdc ska du installera grub på den. Det valet gjordes sist jag installerade i partitioneringssteget.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

mcNisse skrev:Det går även bra att göra en riktig installation på usb-minnet. Det som är mycket viktigt med en sådan installation är att se till att du installerar grub på usb-minnet. Om usb-minnet heter /dev/sdc ska du installera grub på den. Det valet gjordes sist jag installerade i partitioneringssteget.
Om usb minnet heter ???
Heter de olika och kan man i så fall formatera om dem?
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
ubot

Inlägg av ubot »

Du ser vad USB-minnet heter om du kör kommandot:

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
Skriv svar

Återgå till "Guider"