SD-minne, hårddisk kommer inte upp
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
SD-minne, hårddisk kommer inte upp
Har SD-minnen från en kamera men när jag använder en kortläsare så kommer de inte upp på skrivbordet (har alltid gjort det före 12.04) samma gäller en gammal 2.5" hårddisk som jag kopplar in med en Usbsladd från en hubb med disk
ps. min CF-kort funkar med samma kortläsare, ska man behöva lägga till (skriva in) dessa någonstans ?? (har ju alltid funkat med tidigare versioner)
ps. min CF-kort funkar med samma kortläsare, ska man behöva lägga till (skriva in) dessa någonstans ?? (har ju alltid funkat med tidigare versioner)
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: SD-minne, hårddisk kommer inte upp
Jag märkte samma sak när jag uppgraderade en dator till 12.04 (jag testade dock bara med Gnome Classic då, inte Unity så jag vet inte samma problem finns där). En extern hårddisk som jag kopplade in dök inte upp på skrivbordet och en mobiltelefon jag kopplade upp till via Bluetooth dök inte heller upp. Jag upptäckte dock att om man öppnar Filbläddraren (Nautilus) så kan man se enheterna där och se vad de innehåller och också avmontera dem där. Jag tycker dock att det är lite tråkigt att de inte dyker upp på skrivbordet, det har ju fungerat i tidigare Ubuntu-versioner. Jag hittade förresten inte ens en papperskorg i 12.04 Gnome Classic på skrivbordet (fanns ju i panelen längst ner till höger i tidigare Ubuntu-versioner). Jag fick gå in i Nautilus för att se papperskorgen.
- pettan_69
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Monteringarna kommer väl upp i Unity baren till vänster?
Fungerar inte det hos Er?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag vet inte om trådskaparen har kollat om det gör det för honom men som jag skrev så har jag bara testat med Gnome Classic, alltså gnome-session-fallback (eftersom jag inte tycker om Unity), och där finns ju ingen Unity-bar så där tycker jag att enheterna borde dyka upp på skrivbordet men det gör de inte.pettan_69 skrev:Monteringarna kommer väl upp i Unity baren till vänster?
Det hör egentligen inte hemma i den här tråden men Unity fungerade inte för mig, trycker man Alt och börjar skriva in namnet på ett program så ska det väl dyka upp förslag på program som börjar med det man skriver in men det gjorde det inte för mig. Skrev jag in hela namnet på ett program och tryckte Return så hände det absolut ingenting, inmatningsfältet stängdes, men programmet startade aldrig.
Det är sant dom kommer inte fram på skrivbordet men dom borde istället hamna i launchen, där är det ju rätt smidigt att ha dom, men om man vill kan man ta bort så dom inte hamnar i Launchen, programmet Myunity eller CCSM fixar det om man tycker det rör till launchen. Jag tror att om man klickar sig till desktop i Myunity och sätter valet "show devices icon" på ON så bör dom hamna på skrivbordet också, jag har inte provat själv eftersom jag är inte hemma och har därför inget minne eller något jag kan använda för att kolla just det på en gång.. Man hittar annars monterade enheter som minnen osv under "Dator", sökväg: klicka på skrivbordet en gång sen i överpanelen mot vänster hittar du Gå --> Dator. Man kan ju också om man vet att man alltid ska ha minnet monterad lägga till det som ett bokmärke..nisse2 skrev:Har SD-minnen från en kamera men när jag använder en kortläsare så kommer de inte upp på skrivbordet (har alltid gjort det före 12.04) samma gäller en gammal 2.5" hårddisk som jag kopplar in med en Usbsladd från en hubb med disk
Nej det kommer inte upp, det gäller alltså SD-kort med en usb-kortläsrepettan_69 skrev:
Monteringarna kommer väl upp i Unity baren till vänster?
Går inte "On" går bara tillbaka till "Off" - när jag väljer det alternativet och går ut myunity dvs. nästa gång jag startar myunity så är det alltså "Off"Antec skrev:
Jag tror att om man klickar sig till desktop i Myunity och sätter valet "show devices icon" på ON så bör dom hamna på skrivbordet också
ps. nu gäller det alltså bara SD-kort som inte funkar med en kortläsare (har provat flera)
Men är det jätteviktigt att du får dom på skrivbordet direkt?
Nejdå, men jag kan inte se SD-kortet allsAntec skrev:
Men är det jätteviktigt att du får dom på skrivbordet direkt?