Enkel back-up?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
erikb
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Enkel back-up?

Inlägg av erikb »

Hej

Jag tänkte fråga hur man gör back-up till en extern usb-hårdisk återkommande på enklaste sätt.

Tänkte mig något i stil med att man väljer mappar på datorn man vill göra back-up på och filer som inte är "back-upade" kopieras till den externa disken. Enklast är ju att kopiera manuellt men finns det kanske något program som gör det här på ett mer strukturerat sätt?
Det är mest foton och lite musik jag tänkte göra back-up på.

Hälsningar,
Erik
Lennie

Re: Enkel back-up?

Inlägg av Lennie »

Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Nya Ubuntu 12.04 kommer om jag inte minns fel med en back-up program redan från start. Deja Dup.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Lucky backup,

finns i Ubuntus programarkiv.

Fördelen med detta program är, att det ger inte dina backupade filer någon konstig ändelse, som efteråt kommer att kräva just, samma program, för att återskapa din backup.

Med Lucky backup slipper du sådant strul.
De filer du har gjort backup på, de finns där, i din målenhet och du kan när som helst klicka på filer, bilder, eller vad det nu är och få dem, som de är, via den dator du tittar på dem med. Oavsett, om just den datorn också har Lucky backup. Eller inte.

Programmet kan styras helt efter dina önskemål.

Du kan ha otaliga alternativa backuphändelser. Du, bestämmer.
Programmet använder sig av, just det, rsync. Förmodligen det bästa, av det bästa, som går att få.

Testa alla förslag du får här i tråden.
I sinom tid kommer du att känna mer för något, mindre, för något annat. Kör på det, som känns bäst för dig. Du blir nog mest glad över det.

Lycka till, oavsett vilket val du gör .. . .

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Lennie skrev:Rsync
Gahrg! Blir alltid lika trött då jag ser någon enbart svara "rsync" som svar på frågor om hur man ska säkerhetskopiera. Jovisst kan rsync vara en central komponent i en lösning, men i sådant fall krävs även lite skriptande runtomkring, som ser till att historik underhålls, etc. Mer konstruktivt är då att peka på något i stil med rsnapshot, som kombinerar rsync-kopierande med skapandet utav hårda länkar, varpå multipla "snapshots" utav backupen så kan tillhandahållas. Ska dock tilläggas att rsnapshot konfigureras genom att manuellt redigera en konfigurationsfil, så det är inte nödvändigtvis den mest intuitiva lösningen för en grön användare.
Kurdistan skrev:Nya Ubuntu 12.04 kommer om jag inte minns fel med en back-up program redan från start. Deja Dup.
Jupp, hittas exempelvis under Systeminställningar... --> Säkerhetskopiera.

Utifrån en snabb titt på Déjà Dup så verkar det relativt vettigt och lättkonfigurerat. Kan även tilläggas att Déjà Dup är en grafisk frontända för det väl beprövade programmet Duplicity.

Vill även ta tillfället i akt att påminna om att de bästa säkerhetskopiorna är de man faktiskt kan återställa filer från i behov. Så oavsett vilken lösning du väljer, var noga med att verifiera att du faktiskt har säkerhetskopierat de filer du ville få säkerhetskopierade, och att du kan läsa tillbaks dem från valda versioner/datum.
erikb
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av erikb »

Tack för alla svar, nu har jag lite att titta vidare på.

Hälsningar,
Erik
dolk

Inlägg av dolk »

Jag håller med ovan deja dup är bra. Tycker även att back in time är bra och enkelt.

Håller med ovan, rsync är inte ett backup program, utan filkopiering filsync.

deja dup
- skapar arkiv som bara är begripliga för just deja dup.
+ bra för backup över långsamt nätverk typ internet

back in time
+ Begriplig katalogstruktur
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

dolk skrev: back in time
+ Begriplig katalogstruktur
Blev intresserad och provade just Back in Time ver 0.9.26. Hittade en gotcha: by default exkluderar den punktfiler (Settings>Exclude innehåller ".*"). Det betyder att en massa viktiga data saknas i backuppen. T.ex all lokalt sparad epost, alla bokmärken i webbläsaren, taggar på alla foton i F-spot, spellistor i musikspelaren, alla anteckningar i Tomboy, alla program installerade i Wine, etc.

Det går att ta bort ".*" från exclude, bara man vet om det (och i stället excludera "Cache", "cache", ".cache", "TextCache", "Trash" och ".thumbnails", om man vill spara lite plats).
krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av krassegrand »

Jag använder Lucky Backup och har fått följande meddelande ett par gånger.
"logfile(s) have been created under directory: /root/.luckyBackup/logs/"
men jag hittar inte den i /root/.luckyBackup/logs/ Enligt felmeddelande ska där finnas en code 23 angående någon error.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Ytterligare ett alternativ, som jag använder: FreeFileSync
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Vad har FreeFileSync för fördelar jämfört med Lucky backup?

Jörgen
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Jag har endast använt FFS, så jag kan inte jämföra med något annat. För min enkla användning (jag ansluter en extern disk (usb3), jämför och synkroniserar) fungerar det perfekt. :)
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Komprimerar den?
Med Lucky backup kan man läsa filerna normalt i backupen.

Jörgen
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Nej, FFS kopierar mappar och filer som de är.
andol

Inlägg av andol »

JoWa skrev:Jag har endast använt FFS, så jag kan inte jämföra med något annat. För min enkla användning (jag ansluter en extern disk (usb3), jämför och synkroniserar) fungerar det perfekt. :)
Fast ifall FFS enbart syncar, hur håller du då historik på dina backuper?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Jag har ingen historik, endast en kopia som uppdateras vid synkronisering.
andol

Inlägg av andol »

JoWa skrev:Jag har ingen historik, endast en kopia som uppdateras vid synkronisering.
Nu har jag förstås ingen aning om vad det är för data du säkerhetskopierar och vilka övriga avvägningar du har gjort i det här specifika fallet. Generellt sett är dock synkronisering utan historik en förhållandevis ofullständig säkerhetskopiering. Låt mig utveckla, om inte annat för göra den här tråden lite mer komplett...

Att bara synka sin data skyddar främst mot stora och tydliga problem såsom att ens dator blir stulen eller att ens hårddisk totalhavererar.

Utan historik är man dock mer sårbar mänskliga misstag, som att man utav misstag raderar/redigerar fel fil. Märker man sen först sitt misstag då man vid ett senare tillfälle behöver filen ifråga så kan en ny synk mycket väl redan körts, varpå filen även är borta från backupen. Motsvarande problem får man även i en situation när en hårddisk går sönder lite grann; tillräckligt för att ha sönder innehållet i någon fil, men inte tillräckligt mycket för att man direkt ska märka att hårddisken är trasig.

Åtminstone för egen del så har den vanligaste orsaken till att jag behövt återläsa filer från en säkerhetskopia varit att sagda filer utav misstag hade raderats eller på annat vis förstörts. Detsamma gäller min privata filer såväl som, via jobbet, andras filer.

Jo, säkerhetskopiering är något jag har starka åsikter om.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bara för att lägga till lite till...

Ett annat stort problem om man saknar historik och som kanske märks främst om man håller på med systemutveckling eller liknande, är att då man inte har någon historik, så saknar man alla tidigare versioner av en fil.

Då man bara synkar data så har man alltid bara den senaste versionen av en fil på backupen, eller för att vara mer exakt den version som var aktuell vid senaste synkningen. Ibland kan dock en situation uppstå där något inte funkar, men där man vet att en tidigare version funkade. Man kan t.ex veta att något i den version av något man hade för låt säga två månader sedan funkade, men att de ändringar man gjort sedan dess inneburit att "konstiga saker händer" och funktionen är mycket opålitlig. Det normala då är att man "rullar tillbaka" den version man hade för två månader och sedan jämför den med den senaste, eller alternativt att man byter tillbaka till den äldre versionen och försöker med en ny väg istället för den som visat att den inte funkade...

Denna problematik är ofta aktuell när det gäller systemutveckling, men den kan givetvis uppstå även i andra sammanhang och då kan det vara guld värt att ha en historia och inte bara en synk...

I andra sammanhang kan det dock hända att befintliga filer i stort sett är statiska och mycket sällan ändrar sig och då är kanske historiken inte lika intressant, förutom i de fall som andol beskriver ovan...

Ute på ett företag är det här en mycket viktig fråga eftersom det ofta handlar om väldigt stora datamängder och för att kunna ha historik på backupen så krävs det kanske minst tio gånger så många diskar/band som för en ren synk. I det här fallet kan historiken också vara ett lagkrav, där lagen säger att all forskningsdata för upp till de senaste tjugo åren ska finnas sparad och situationen då ska gå att återställa...

Även i enkla fall hemma kan det finnas anledning att ha iallafall en viss historik, men det avgör man själv och backup är en hel vetenskap...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Är det ok att fortsätta på denna gamla tråden?

Jag får ett meddelande om e-mail på denna.

Bild

Hur löser jag så att den kan skicka mig ett meddelande på mejlen?

Jörgen
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Jag har försökt att fixa till detta själv, men går bet på hur det skall skrivas.
Det som jag har försökt att göra, ger jag upp på. Men jag har i vart fall lyckats ställa in
att mailfunktionen inte skall tas hänsyn till. "Never", fick det bli. Så att jag slipper att se
felmeddelanden varje gång. ;D 8) ???

Det är på den här sidan som jag har manualen.

Jag hoppas att du kan lyckas bättre än vad jag har gjort. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"