Inloggning misslyckas.

skull

Inloggning misslyckas.

Inlägg av skull »

Installerade Ubuntu på min laptop (ACER 5101).
När jag kommer till inloggningssidan så går det ej att logga in. Den säger att jag har fel användarnamn eller lösenord. Jag har testat installera om 2 gånger och kollat noga så att lösen/användarnamn blir rätt.
Funkar inte med root heller.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Inloggning misslyckas.

Inlägg av Urban Anjar »

Jag har en misstanke om att åäö eller mellanslag inte funkar i lösenord. Har inte orkat bekräfta det - blev lite trött när det hände :-[  Någon som VET? Kan det vara det som är ditt problem?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
snappahead

Inlägg av snappahead »

Om det är nyinstallation du menar så är väl en klassisk grej att man försöker logga in med ett konta man inte har skapat  ;D
Det hade en kompis problem med vilket sparade mej massa tid då jag antagligen oxå hade gjort samma sak  :P

När du nyinstallerar skapas bara ett temporät konto som används tills man konfat klart datorn.
För att logga in skriver man oem + lösenorden du valt

När du har konfat klart datorn startar du en kontoguide som tar bort det temporära kontot och lägger till dina konton
Detta görs i terminalen med sudo oem-config-prepare. Sen startar du bara om och följer guiden.

Om du inte menar nyinstallation så kan du strunta i det jag skrivit  ;D
Ubuntu Feisty 2.6.20-14 + Beryl på en Packard Bell Easynote R3300 med AMD Turion 64, Ati X200M och 1 Gb ram
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

snappahead skrev: Om det är nyinstallation du menar så är väl en klassisk grej att man försöker logga in med ett konta man inte har skapat  ;D
Det hade en kompis problem med vilket sparade mej massa tid då jag antagligen oxå hade gjort samma sak  :P

När du nyinstallerar skapas bara ett temporät konto som används tills man konfat klart datorn.
För att logga in skriver man oem + lösenorden du valt

När du har konfat klart datorn startar du en kontoguide som tar bort det temporära kontot och lägger till dina konton
Detta görs i terminalen med sudo oem-config-prepare. Sen startar du bara om och följer guiden.

Om du inte menar nyinstallation så kan du strunta i det jag skrivit  ;D

Nu blir jag fövirrad. När jag har installerat har jag fått lägga in en första användare och dess lösenord. Den användaren har också sudo-rättigheter och kan lägga in fler användare. Är det skilland mellan Edgy och Dapper där? Jag har nog aldrig nyinstallerat Edgy om jag tänker efter.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

sudo oem-config-prepare <-- jag har inte använt detta ännu :p
Användarvisningsbild
snappahead

Inlägg av snappahead »

Urban Anjar skrev: Nu blir jag fövirrad. När jag har installerat har jag fått lägga in en första användare och dess lösenord. Den användaren har också sudo-rättigheter och kan lägga in fler användare. Är det skilland mellan Edgy och Dapper där? Jag har nog aldrig nyinstallerat Edgy om jag tänker efter.
Vet tyvärr inte om det är någon skillnad, har bara testat Edgy.

Grejen är att jag oxå testat att skapa ett nytt konto via oem logginet o det funkade bra. Så jag vet tyvärr inte skillnaden mellan att skapa ett eget konto och köra guiden. Anledningen till att jag gjorde som instruktionerna va pga att hade installerat och grejat för mycket med mitt ati kort så det kändes lättare att göra en nyinstallation och då var det lika bra att göra allt "rätt" från början  ;D
Sen om det ÄR rätt vet nog bara dom vise Ubuntu gudarna  ;)
Ubuntu Feisty 2.6.20-14 + Beryl på en Packard Bell Easynote R3300 med AMD Turion 64, Ati X200M och 1 Gb ram
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"