Uppgradering från 11.10 till 12.04 - vad händer?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
tysken68

Uppgradering från 11.10 till 12.04 - vad händer?

Inlägg av tysken68 »

Hej!

Jag kör Ubuntu 11.10 och funderar på att uppgradera till 12.04. Jag undrar vad som händer med alla inställningar och drivrutiner vid uppgraderingen. Är de kvar eller måste jag installera allting en gång till? När jag tänker på hur krångligt det var att få Handelsbankens kortläsare att fungera vill jag inte riskera att jag måste installera den en gång till.

Hälsningar

tysken68
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Uppgradering från 11.10 till 12.04 - vad händer?

Inlägg av ajja »

Det är alltid en risk med att uppgradera mellan versionerna.
Men om allt fungerar så bör du behålla alla dina inställningar efteråt och endast behöva installera om eventuella program som uppgraderingsförfarandet kan ha tagitbort (program som anses onödiga efter uppgraderingen, men även ibland program som installerats från PPA eller liknande).

Du kommer troligtvis inte behöva installera om HB's kortläsare förutsatt att uppgraderingen lyckas.

Om du under uppgraderingen får frågor om att antingen kasta eller behålla ev. konfigfiler så kontrollera noga vad det är innan du väljer.

Spara undan konfigurationsfilerna för kortläsaren innan uppgraderingen, ut i fall att, så kanske det blir lite enklare att ev. återställa.

Prövade själv att uppgradera till 12.04 och själva uppgraderingen såg ut att lyckas men efter uppstart så hade jag ingen systempartition så jag blev tvingad att ominstallera. Turligt nog hade inte uppgraderingsprogrammet kladdat sönder /home och mina övriga diskar. Blev ett antal irriterande timmar för att återställa.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
tysken68

Inlägg av tysken68 »

Tack för ett bra svar och tack för hjälpen!
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

Jag har uppgraderat från 11.10 till 12.04 utan problem. Det enda var att när det var helt nytt, frös datorn efter ett tag, men det var tydligen en bugg, som nu rättats till. Hp kan ha lite egenheter för sig ibland också. Kan tex tycka att Ubuntu är nått fel och kör checkdisk vid uppstart. Det har jag råkat ut för både på stationära och laptops från Hp. Nu funkar det ypperligt med 12.04 och alla mina prog o inställningar är kvar som innan. Det enda jag har kvar win7 för är just bankid,
då jag tycker det är för krångligt att installera i ubuntu, kanske även msn, då cammen inte funkar för mig i messprog i ubuntu.
Ha en skön sommar med 12.04
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"