Installera ubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
bert_sandberg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Installera ubuntu

Inlägg av bert_sandberg »

Hej! Har nyligen installerat ubuntu inne i Windows. Jag undrar om jag kan formatera hårddiskarna och sedan endast ha Ubuntu i datorn. Det är en lite äldre dator med Vista och inga filer som jag vill spara.

Bert
ubot

Re: Installera ubuntu

Inlägg av ubot »

https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#How_d ... ntirely.3F
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1519354

Det enklaste är kanske att ta backup på allt viktigt i din Hemkatalog och sedan göra en nyinstallation av Ubuntu vid sidan av Windows Vista eller på hela hårddisken (d.v.s. radera Windows Vista samtidigt).
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

bert_sandberg skrev:Hej! Har nyligen installerat ubuntu inne i Windows. Jag undrar om jag kan formatera hårddiskarna och sedan endast ha Ubuntu i datorn. Det är en lite äldre dator med Vista och inga filer som jag vill spara.

Bert
Det är lättare att hjälpa dig om du talar om vad det är för dator du har, helst grafikkort och hur mycket minne du har ta och kolla allt.
ubot

Inlägg av ubot »

Jag missuppfattade dig lite Bert. Jag trodde att du ville flytta din Wubi-installation till en riktig installation vid sidan av Windows.
Du kan ju alltid testa att boota Ubuntu i Live-läget (välj prova Ubuntu) och se om systemet fungerar på din dator (tänk på att det brukar fungera långsammare i Live-läget än när det är installerat på hårddisken).
Om det fungerar i Live-läget så kommer det sannolikt att fungera när det är installerat på hårddisken också. Om du inte vill ha kvar Windows så väljer du att installera Ubuntu på hela disken under installationsprocessen. Ta en titt på Lubuntu/Xubuntu också om du har en gammal dator. Xubuntu och Lubuntu är varianter av Ubuntu som använder en mer lättviktig Skrivbordsmiljö än Ubuntu och därför passar bättre på lite äldre datorer.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

bert_sandberg skrev:Jag undrar om jag kan formatera hårddiskarna och sedan endast ha Ubuntu i datorn. Det är en lite äldre dator med Vista och inga filer som jag vill spara.
Jag antar att du redan har provat Ubuntu via en wubi-installering, så då behöver du inte prova med live-cd för att veta om det fungerar. Eftersom datorn haft Windows Vista så tror jag säkert att datorn har tillräcklig kapacitet för Ubuntu.

Så, ja, du kan formattera hårddiskarna och installera bara Ubuntu om du vill.

(Är du säker på att du inte har filer du vill spara? Foton? Epost? Kontakter? Lösenord/bokmärken/favoriter i webbläsaren?)
bert_sandberg

Tack för svaren, det hjälper. Detta är min dotters gamla laptop, men den har mycket hårddisk och 4 Gb minne. i den finns inga filer eller annat som jag har någon nytta av (har en annan pc med mina filer) så då är det väl bara att radera vista och bara köra med ubuntu. Dock skulle jag vilja få tag i en version med svenska menyer. Finns det en sådan? Dessutom gärna ett officeprogram som har menyer på svenska.

Mycket tacksam
ubot

Inlägg av ubot »

Jag säger som David. Om datorn klarar Vista så klarar den säkert Ubuntu också då Ubuntu har lägre prestandakrav än Vista (https://help.ubuntu.com/community/Insta ... quirements). Dock så vet man aldrig hur bra grafikkortet fungerar i Ubuntu även om det fungerar bra i Windows. Du får ta reda på om du har en 32-bitars eller 64-bitars processor också innan du laddar ner Ubuntu och försöker dig på en installation. Du har nog en 64-bitars prolle eftersom du säger att du har 4GB minne (RAM-minne?). Om det inte fungerar i Ubuntu med proprietära drivrutiner så borde det inte vara något problem att använd Unity 2d istället för Unity 3d som är standard i Ubuntu. Jag pratar om Ubuntus nya utseende med en Launcher med ikoner i vänsterkanten m.m. Det ger sig med tiden och är nog inget större problem.

Du ska ha klart för dig att om du installerar Ubuntu på hela hårddisken så går det inte att återställa Windows igen. Du har helt enkelt sopat bort Windows om du väljer att installera Ubuntu på hela hårddisken. Om du vill vara säker på att ha kvar Vista så ska du välja alt. att installera Ubuntu vid sidan av ett existerande operativsystem under installationsprocessen. Om du vill ha kvar Windows Vista trots allt så rekommenderar jag att du först gör en systemåterställning där du återstället Windows Vista till fabriksinställningarna och sedan installerar Ubuntu och manuellt väljer/skapar en /-partition och en växlingsdisk av ledigt utrymme. Du bör då lämna kanske 50-100 GB utrymme på hårddisken till Vista (Service Pack m.m.) kräver en del plats på hårddisken. Jag har inte så bra koll på hur mycket hårddiskutrymme Vista + Service Pack behöver.

Och ja. Ubuntu finns på svenska. Du väljer svenska som installationsspråk m.m. tidigt i instalaltionsprocessen. Därefter får du svenska som standardspråk installerat på datorn. Det är samma installation men med olika språkpaket så även om du skulle få fel språk så går det att efter installationen installera språkpaket för svenska och byta språk till svenska i Ubuntus inställningar (Programmer heter Language/Språk/Språkinställningar eller något åt det hållet.) Starta en ny tråd om detta om du inte får till svenska i menyer och i LibreOffice (Ubuntus kontorsprogram f.d. OpenOffice och Ubuntus motsvarighet till MS Office).
David Andersson

bert_sandberg skrev:Dock skulle jag vilja få tag i en version med svenska menyer. Finns det en sådan? Dessutom gärna ett officeprogram som har menyer på svenska.
Ja, den normala installations-CD stöder i princip alla språk.

På CDn finns stöd för ett antal språk inkl svenska (verkar det som). Under installationen väljer man ett språk som då installeras i det färdiga systemet (plus engelska). Man kan efter installationen eventuellt få gå till System>Språkstöd och be den fullgöra språkinstallationen om den inte blivit komplett. Den säger till om det behövs (t.ex. om den inte kom åt internet under installationen). I Språkstöd kan man också välja att installera fler språk. Det finns över 200 språk att välja mellan och man kan installera alla om man vill (och har plats på hårddisken). Sedan kan varje användare i datorn välja vad just hen vill ha för språk. Valt språk visas i menyer och meddelanden för skrivbordsmiljön och i menyer och meddelanden i de vanligaste programmen, inklusive OpenOffice. Alla program i förråden har inte blivit översatta till alla språk, så installerar du ett program som inte kan svenska så blir just det på engelska.

Du väljer alltså språk under installationen. Skulle du ändra dej kan du installera (och avinstallera) vilka språk du vill i efterhand.

Här statistik för språk som stöds i Ubuntu 10.04 http://people.ubuntu.com/~dpm/ubuntu-10 ... stats.html och i Ubuntu 10.10 http://people.ubuntu.com/~dpm/ubuntu-10 ... stats.html

(Jämför med Microsoft Windows Home för ca 1500 kr där man får välja ett språk vid installationen och sedan inte får ändra, eller Microsoft Windows Ultima för ca 2500 kr som tillåter flera språk samtidigt, men långt mindre än hundra stöds.)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Lite beroende på vad du har hemma(tom CD-skiva eller ett USB-minne, minst 1GiB) krävs det att du kan bränna en cd-skiva med ubuntu-på eller så kan du ladda ner ett program som heter unetbootin (eller ngt snarlikt) i vista och skapa en installations USB-pinne.
Eftersom det är en laptop så brukar man oftast använda (iaf jag) trådlöst nätverk. Men under installation rekomenderar jag dig att koppla in datorn till nätverket med en sladd.

När du har ett bootbart medium, sk du boota datorn från det. Du trycker någon knapp (f12?) i början innan datorn börjar boota för att få upp en boot meny, där du kan välja varifrån du ska boota.
bert_sandberg

Bra att det finns på svenska. Tankade hem den senaste. 12-04 tror jag den hette. Gick in på system setting/user account(är det samma som System/administrator som jag har sett att det skrivs i forumet.) och hittade något med language men där fanns bara engenlska-USA. Den senaste kanske inte finns på svenska.
David Andersson

bert_sandberg skrev:Tankade hem den senaste. 12-04 tror jag den hette. Gick in på system setting/user account(är det samma som System/administrator som jag har sett att det skrivs i forumet.) och hittade något med language men där fanns bara engenlska-USA. Den senaste kanske inte finns på svenska.
Jo, den finns på svenska och hundratals andra språk. Samma CD för alla språk.

Det som i Ubuntu 11.04 och tidigare var undermenyer System>Administration och System>Inställningar (eng System>Preferences) är i Ubuntu 11.10 och senare menyalternativ Systeminställningar (eng System settings). Det som var System>Administration är inställningar för system och hårdvara och kräver lösenord. Det som var System>Inställningar är personliga inställningar och kräver inte lösenord.

Verktyget för språkstöd heter Språkstöd (eng Language Support). Om Svenska inte finns i kortlistan, klicka Installera/ta bort språk och bocka för Svenska i den den långa listan.
sprakstod.gif
User Accounts (svenska Användarkonton) är för att lägga till/ta bort användare. T.ex. om du vill skapa användare för vänner och släktingar som använder din dator, så att de inte behöver logga in som du.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"