Hej!
Efter att igår ha uppdaterat från 10.10 till 11.04 och vidare till 11.10 så fungerar inte längre drivrutinerna till grafikkortet.
När datorn startar går den direkt till terminalmode och jag kan inte starta x. "fatal screen error"
Jag har försökt med diverse olika metoder så som att installera om nvidia-current osv.
Som jag förstår verkar problemet bero på att "kernel" inte är kompatibelt med nvidiadrivrutinen. Det kan också ha att göra med något som heter Nouveau som är eller inte är blacklisted.
Jag ser två alternativ:
1. jag lyckas installera rätt drivrutiner osv genom: http://askubuntu.com/questions/37590/nv ... e-terminal
Dock känns det otroligt då jag är en nybörjare utan dess like i terminalen.
2. Jag installerar en äldre version (10.04) som jag vet fungerar. Men det hittar jag ingen instruktion på hur man gör från terminalen.
(sitter på jobbet nu och har inte min dator med mig där jag kan läsa av exakt vad problemet är men det är liknande som i länken ovan)
**Nybörjarmisstag No1: postat i fel ämne, Ber så mycket om ursäkt!**
Fatal screen error efter att ha uppdaterat till 11.10
Re: Fatal screen error efter att ha uppdaterat till 11.10
Hej!
Problemet verkade vara att instalationen av nvidia drivrutinen inte var kompatibel med kernel.
Jag vet inte hur jag gjorde det eller varför men nu fungerar det och följande skrev jag typ:
sudo apt-get purge nvidia-current
sudo apt-get purge linux-headers-3.0.0-17-generic-pae
sudo apt-get install linux-headers-3.0.0-17-generic-pae
sudo apt-get install nvidia-current
Tack ändå.
Problemet verkade vara att instalationen av nvidia drivrutinen inte var kompatibel med kernel.
Jag vet inte hur jag gjorde det eller varför men nu fungerar det och följande skrev jag typ:
sudo apt-get purge nvidia-current
sudo apt-get purge linux-headers-3.0.0-17-generic-pae
sudo apt-get install linux-headers-3.0.0-17-generic-pae
sudo apt-get install nvidia-current
Tack ändå.