David Andersson skrev:Kommentar tilll Video 0001 "Hur man laddar hem Ubuntu"
* Lite svagt ljud
* Vid val av 32 eller 64 bit, förklaring varför 32 bit är "recommended": att 32 bit Ubuntu funkar med både 32 och 64 bit hårdvara, så därför bör man välja 32 bit om man är osäker med det tekniska.
(Inget av ovanstående är så viktigt att det är värt att göra om videon bara för det.)
Kommentar tilll Video 0002 "Installationsprocessen av Ubuntu steg-för-steg"
* Vid val av tangentbord, förklaringen att variant "basic" är för standardtangentbord och okej för de flesta är korrekt, men för att hindra att folk med inte så standardtangentbord (med multimediaknappar, smalare i laptop-stil, ergonomiska, etc) hamnar i ångest-blockering där bör man förklara att valet går att ändra senare om det skulle behövas. (Allt går att ändra senare, språk, tidzon, lösenord, mm, men inte radering av hårddisken.)
* Vid val av lösenord, varför inte visa inknappning av ett långt och säkert lösenord i stället för att prata om det. ("Folk gör som man gör, inte som man säger")
* Jag tror det är väldigt vanligt att nybörjare i Ubuntu glömmer att installera ubuntu-restricted-extras, och sedan börjar ladda ner codecs och plugins från diverse skumma sajter och försöker kopiera dem till diverse systemkataloger med sudo, vilket ofta slutar med ett halvdant och instabilt system. Det bör ingå i en nybörjarguide att tipsa om ubuntu-restricted-extras (eller välja 3:e-parts program i installationen, men den valdes ju bort här). Om det ska vara i denna video eller om det kommer i en annan "Komma igång med Ubuntu"-video låter jag vara osagt.
Tack för synpunkterna, mycket bra att höra. Jo första filmen hade svagt ljud så skruvade upp inspelningsvolymen till max för efterföljande filmer.
Angående lösenordet i andra filmen så är det en bra poäng. Tror jag ska ta med lite tips på hur man väljer ett bra lösenord till nästa gång och även göra det själv.
Angående multimedia så är jag inte så bevandrad själv, tycker det mesta har fungerat utom att spela upp DVD-filmer men det har ju alltid löst sig till sist. Om jag minns rätt så räcker inte ubuntu-restricted-extrasa för uppspelning av t.ex. hyrfilm utan man måste köra någon annat skript också (rätta mig om jag har fel). Det där med DVD-filmer kanske får hamna i en egen film.