VNC får initial bild men den uppdateras inte

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Slugg
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

VNC får initial bild men den uppdateras inte

Inlägg av Slugg »

Hej!
Jag har Börjat leka med Ubuntu och vill fjärrstyra min Ubuntumaskin från min Win7maskin jag installerade Ubuntu 11.10 och la på x11vnc.

När jag kopplar upp mig från windows kärran med tex realvnc (jag har testat flera klienter). så får jag upp en bild av min desktop på Ubuntu maskinen och om jag klickar på något av objekten så händer det som förväntat på Ubuntu maskinen. Men mitt fjärrskrivbord på Windows maskinen uppdateras inte. vad har jag missat?
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: VNC får initial bild men den uppdateras inte

Inlägg av bjoost61 »

Bump!

Pratat med trådskaparen irl och jag har inget bra svar då jag inte har något windows att testa på så jag bumpar tråden så länge och hoppas på att någon kan komma med någon idé.
bjoost61

Inlägg av bjoost61 »

RealVNC i gratisversionen ska enligt deras egen sida inte ha stöd för W7.
Enligt andra ska däremot UltraVNC fungera bra. Annars fungerar ju Teamviwer bra om du bara ska fjärrstyra, har dessutom slipper du då öppna några andra portar i brandväggen då den använder port 80.
Slugg

Inlägg av Slugg »

Testade att köra från ubuntuinstallationen, jag körde med den fjärrskrivbordsklient som kommer med installationen och fick samma fel där, så jag misstänker att det är något med konfigurationen av VNCservern som jag inte fått rätt.

Teamviewer är ett alternativ jag har bara inte kommit underfund med hur jag skall konfa den så att "serverdelen" Autostartar. (fast det är något med Teamviewer som får mig att vilja säga "ja så kan man också göra fast det är inte rätt" ;D )
bjoost61

Inlägg av bjoost61 »

För att få Teamviewer att autostarta i Ubuntu måste du lägga in den i "uppstartsprogram". Använder mest Teamviewer till att ge fjärrhjälp till de av mina vänner som fortfarande sitter fast i windowsträsket. Mellan mina Ubuntumaskiner hemma kör jag vnc via "fjärrskrivbord" och där fungerar det utmärkt.
Mixxman
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Mixxman »

Hade samma problem slå av compiz fönsterhanteraren när du kör vnc
Slugg

Inlägg av Slugg »

Nu är jag lycklig... :kram: Nu fungerar det Compiz är med andra ord inte din kompis när du fjärrstyr....
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"