Det handlar om att hitta och ta bort stora filer man inte lägre behöver, filmer man redan sett flera gånger eller gamla virtuell-maskin-avbildning som inte längre är intressanta. Och det kanske går att hitta lite extra utrymme här och var som ännu inte används.
Hitta mappar som använder mycket utrymme
Det finns ett grafiskt verktyg Accessories>Disk Usage Analyzer. Man kan välja om den ska analysera hemmamappen eller annan valfri map. Den visar användning i tabellform och diagramform.
Ungefär samma information kan fås i terminalen med kommandot
Kod: Markera allt
du -k | sort -n
find -size +1M -ls
Till att börja med, det är ingen ide att komprimmera mediafiler (filmer/bilder/musik) för de är redan komprimmerade internt med jpeg, mpeg, mp3 eller motsvarande. Självklar kan man inte heller komprimmera t.ex. zip-filer. Men om du har gamla word-dokument, cd-avbildningar (.iso) eller virtuell-maskin-avbildningar, som du inte använder men vill ha kvar, så kan du komprimmera dem med t.ex gzip eller bzip2. Den senare är lite modernare och troligen lite bättre.
Exempel: komprimmera gammal virtuell-maskin-avbildning
bzip2 vm/zenwalk6.img
Exempel: de-komprimmera
bunzip2 vm/zenwalk6.img.bz2
Okomprimmerad ljud och bild, t.ex. wav- och bmp-filer, kan komprimmeras med gzip och bzip2. Men man kan överväga om de ska komprimmera med metoder avsedda för ljud resp bild, t.ex flac, ogg, mp3 eller aac för ljud och jpg, png eller gif för bild. Det beror på hur filerna används och om kvalitetsförlust är acceptabelt. Se

Rensa cachar
Det finns kommandon i Firefox och Chromium för att rensa cachen. Det brukar inte vara mer än några tiotal MB i dessa, men, många bäckar små...
Bildvisningsprogram har cachar för miniatyrer som ofta heter nåt med "thumbs" eller "thumbnails". Man kan söka efter dem och se hur mycket de innehåller med kommandot:
find -iname '*thumb*' -type d -exec du -ks {} +
Du kan också söka på mappar med "cache" i namnet. Men var försiktig! Några vanliga program luras och lagrar originaldata i undermappar i ~/.cache.
(Tänk på att cacharna kommer att börja växa igen, så rensa cachar är en högst tillfällig åtgärd.)
Hitta dubletter av filer
Installera paketet

fdupes -r
Det finns bildvisningsprogram (och separata verktyg) som kan leta efter bilder som är lika (exakt lika och ganska lika). Jag har inte provat dem så mycket, men misstänker man att man har många onödiga kopior av bilder liggande så kan det vara värt att kolla.
Utnyttja småpartitioner
Jag har några små partitioner för att testa andra linux-distron. Jag kan montera dem och skapa mappar /media/sda8/extra1 och /media/sda9/extra2. Om jag sätter mej som ägare av mapparna och skapar symboliska länkar i min hemma-mapp (/home/david/experiment -> /media/sda8/extra1 och /home/david/vm -> /media/sda9/extra2), så kan jag använda dem som om de var vanliga mappar med några GB utrymme vardera. (Obs: Kolla att backuppen av home tar med symboliskt länkade mappar eller backa upp dem separat. Det är inte troligt att det sker automatisk.)
Öka användbart utrymme i filsystemet
Ett filsystem med ext2, ext3 eller ext4 har normalt 5% av utrymmet reserverat för root. Det är för att administrativa processer ska kunna fortsätta logga saker även efter att disken är helt full för vanliga användare. Det minskar också risken för fragmentering. Om man har en separat partition eller en extern disk för mediafiler eller backuper, så är inte det så viktigt och man kan minska det reserverade utrymmet. Det görs med kommandot tune2fs.
Exempel minska reserven från 5% till 2% för att få 3% mer till vanliga användare (lika med 15GB extra på en 500GB disk). (Obs: jag tror man bör avmontera disken först)
sudo tune2fs -m 2 /dev/sdb1
(Obs: Det är nog inte så bra att minska reserverat utrymme på home-partitionen och ännu sämre på system-partitionen. Dels ökar risken för fragmentering eftersom det ofta skrivs och raderas små filer här, dels (för system-partitionen) bör mariginalen för administrativa processer att skriva loggar finnas kvar.)
Med alla dessa åtgärder kan man kanske spara 10%, vilket kan skjuta upp behovet att köpa ny disk 51*log(1.10)/log(2) = 7 veckor.