Nästan full hårddisk och nya diskar fortfarande dyra

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
David Andersson

Nästan full hårddisk och nya diskar fortfarande dyra

Inlägg av David Andersson »

Översvämningen i Tailand i höstas fick priset på hårddiskar att rusa i höjden. De har fortfarande inte gått ner, och hårddiskarna börjar bli fulla. Försöker skjuta upp det oundvikliga köpet så länge som möjligt.

Det handlar om att hitta och ta bort stora filer man inte lägre behöver, filmer man redan sett flera gånger eller gamla virtuell-maskin-avbildning som inte längre är intressanta. Och det kanske går att hitta lite extra utrymme här och var som ännu inte används.

Hitta mappar som använder mycket utrymme

Det finns ett grafiskt verktyg Accessories>Disk Usage Analyzer. Man kan välja om den ska analysera hemmamappen eller annan valfri map. Den visar användning i tabellform och diagramform.

Ungefär samma information kan fås i terminalen med kommandot

Kod: Markera allt

du -k | sort -n
Hitta alla filer större än 1MB

find -size +1M -ls
Komprimmera stora filer

Till att börja med, det är ingen ide att komprimmera mediafiler (filmer/bilder/musik) för de är redan komprimmerade internt med jpeg, mpeg, mp3 eller motsvarande. Självklar kan man inte heller komprimmera t.ex. zip-filer. Men om du har gamla word-dokument, cd-avbildningar (.iso) eller virtuell-maskin-avbildningar, som du inte använder men vill ha kvar, så kan du komprimmera dem med t.ex gzip eller bzip2. Den senare är lite modernare och troligen lite bättre.

Exempel: komprimmera gammal virtuell-maskin-avbildning

bzip2 vm/zenwalk6.img
Det skapas en fil vm/zenwalk6.img.bz2 som ersätter vm/zenwalk6.img

Exempel: de-komprimmera

bunzip2 vm/zenwalk6.img.bz2
Filen vm/zenwalk6.img återuppstår och ersätter vm/zenwalk6.img.bz2

Okomprimmerad ljud och bild, t.ex. wav- och bmp-filer, kan komprimmeras med gzip och bzip2. Men man kan överväga om de ska komprimmera med metoder avsedda för ljud resp bild, t.ex flac, ogg, mp3 eller aac för ljud och jpg, png eller gif för bild. Det beror på hur filerna används och om kvalitetsförlust är acceptabelt. Se soundconverter, lame, imagemagick, m.fl.

Rensa cachar

Det finns kommandon i Firefox och Chromium för att rensa cachen. Det brukar inte vara mer än några tiotal MB i dessa, men, många bäckar små...

Bildvisningsprogram har cachar för miniatyrer som ofta heter nåt med "thumbs" eller "thumbnails". Man kan söka efter dem och se hur mycket de innehåller med kommandot:

find -iname '*thumb*' -type d -exec du -ks {} +
Försäkra dig om att det är miniatyrer, och inte originalfiler som ligger i en mapp som bara råkar heta "thumbs", innan du rensar.

Du kan också söka på mappar med "cache" i namnet. Men var försiktig! Några vanliga program luras och lagrar originaldata i undermappar i ~/.cache.

(Tänk på att cacharna kommer att börja växa igen, så rensa cachar är en högst tillfällig åtgärd.)

Hitta dubletter av filer

Installera paketet fdupes. Kör kommandot

fdupes -r
Den hittar alla filer med exakt samma innehåll. Den listar filnamn med samma innehåll i en sammanhållen grupp av rader. Den visar en tomrad mellan grupper. Kolla om du råkar ha många kopior av samma fil som du egentligen inte behöver. Det går att få fdupes att fråga om den ska radera dubletter och i så fall vilken den ska behålla. (Det går att få den att radera dubletter utan att fråga men det verkar farligt.) Se man fdupes

Det finns bildvisningsprogram (och separata verktyg) som kan leta efter bilder som är lika (exakt lika och ganska lika). Jag har inte provat dem så mycket, men misstänker man att man har många onödiga kopior av bilder liggande så kan det vara värt att kolla.

Utnyttja småpartitioner

Jag har några små partitioner för att testa andra linux-distron. Jag kan montera dem och skapa mappar /media/sda8/extra1 och /media/sda9/extra2. Om jag sätter mej som ägare av mapparna och skapar symboliska länkar i min hemma-mapp (/home/david/experiment -> /media/sda8/extra1 och /home/david/vm -> /media/sda9/extra2), så kan jag använda dem som om de var vanliga mappar med några GB utrymme vardera. (Obs: Kolla att backuppen av home tar med symboliskt länkade mappar eller backa upp dem separat. Det är inte troligt att det sker automatisk.)

Öka användbart utrymme i filsystemet

Ett filsystem med ext2, ext3 eller ext4 har normalt 5% av utrymmet reserverat för root. Det är för att administrativa processer ska kunna fortsätta logga saker även efter att disken är helt full för vanliga användare. Det minskar också risken för fragmentering. Om man har en separat partition eller en extern disk för mediafiler eller backuper, så är inte det så viktigt och man kan minska det reserverade utrymmet. Det görs med kommandot tune2fs.

Exempel minska reserven från 5% till 2% för att få 3% mer till vanliga användare (lika med 15GB extra på en 500GB disk). (Obs: jag tror man bör avmontera disken först)

sudo tune2fs -m 2 /dev/sdb1
Byt ut sdb1 till vad din externa disk eller media-partition heter.

(Obs: Det är nog inte så bra att minska reserverat utrymme på home-partitionen och ännu sämre på system-partitionen. Dels ökar risken för fragmentering eftersom det ofta skrivs och raderas små filer här, dels (för system-partitionen) bör mariginalen för administrativa processer att skriva loggar finnas kvar.)

Med alla dessa åtgärder kan man kanske spara 10%, vilket kan skjuta upp behovet att köpa ny disk 51*log(1.10)/log(2) = 7 veckor.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nästan full hårddisk och nya diskar fortfarande dyra

Inlägg av ubot »

Tack för en bra guide! :)
Vi kommer att posta guider i wikin i fortsättningen eftersom guider inte hör hemma i forumet. Dock ska vi först rensa upp bland alla gamla guider i wikin innan vi skakar liv i howto-sektionen där: http://ubuntu-se.org/wiki
Jag kommer att lägga in mina guider där när vi har tagit tag i wikin. Jag kommer då att byta ut länkarna i min signatur mot länkarna i wikin.
m!rage

Inlägg av m!rage »

David Andersson skrev:...
Ungefär samma information kan fås i terminalen med kommandot

du -k | sort -n
Hitta alla filer större än 1MB

find -size +1M -ls
du används med fördel med alternativen -h som ger svar i lämpligare enheter än bytes (t.ex. MB, GB osv.) och --max-depth=n om man bara vill summera storleken på kataloger n steg ner i hierarkin för att snabbt få en överblick. Används -h bör man även använda -h istället för -n till sort för att sorteringen ska fungera ordentligt.
Komprimmera stora filer

Till att börja med, det är ingen ide att komprimmera mediafiler (filmer/bilder/musik) för de är redan komprimmerade internt med jpeg, mpeg, mp3 eller motsvarande. Självklar kan man inte heller komprimmera t.ex. zip-filer. Men om du har gamla word-dokument, cd-avbildningar (.iso) eller virtuell-maskin-avbildningar, som du inte använder men vill ha kvar, så kan du komprimmera dem med t.ex gzip eller bzip2. Den senare är lite modernare och troligen lite bättre.
Värt att notera är att gzip är betydligt snabbare på att både komprimera och dekomprimera än bzip2, även om filerna blir något större. Ett annat alternativ är lzma som komprimerar ungefär lika bra som bzip2 men gör det riktigt långsamt. Däremot är lzma nästan lika snabbt på att dekomprimera som gzip. En jämförelse finns här: http://tukaani.org/lzma/benchmarks.html
Ett filsystem med ext2, ext3 eller ext4 har normalt 5% av utrymmet reserverat för root. Det är för att administrativa processer ska kunna fortsätta logga saker även efter att disken är helt full för vanliga användare. Det minskar också risken för fragmentering. Om man har en separat partition eller en extern disk för mediafiler eller backuper, så är inte det så viktigt och man kan minska det reserverade utrymmet.
Att det reserverade utrymmet används för att undvika fragmentering visst jag inte. Tack för infon!
ubot skrev:Tack för en bra guide! :)
Vi kommer att posta guider i wikin i fortsättningen eftersom guider inte hör hemma i forumet. Dock ska vi först rensa upp bland alla gamla guider i wikin innan vi skakar liv i howto-sektionen där: http://ubuntu-se.org/wiki
Jag kommer att lägga in mina guider där när vi har tagit tag i wikin. Jag kommer då att byta ut länkarna i min signatur mot länkarna i wikin.
Har någon frivillig åtagit sig att städa upp i wikin?
ubot

Inlägg av ubot »

Har någon frivillig åtagit sig att städa upp i wikin?
Ja, jag. :D Jag har sagt till HakanS att jag ska markera vilka trådar som är inaktuella med en vaningstext. Därefter går det att länka till guiderna utan att lura nybörjare att köra gamla guider som inte är aktuella på ett modernt system.
Jag har tänkt att få tummen ur innan april.
David Andersson

(off topic) (diskussion om wikin bör flyttas till wiki forumet)
ubot skrev: Ja, jag. :D
Stackars ubot. För många år sedan tecknade jag några synpunkter om wikin här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=166&t=27297 . Dessutom: Lägg inte ner jobb nu, om strukturen eller verktygen gör att det blir ännu mer jobb att underhålla sedan, eller om navigering, eller avsaknad därav, gör att ingen kommer att uppskatta jobbet. Om vissa ändringar gör att redigeringshistorien förloras, vänta tills systemet tillåter den att vara kvar.
ubot

Inlägg av ubot »

Jag ska inte göra några omfattande saker med wikin. Jag ska bara märka guider som är inaktuella så att man med gott samvete kan länka till wiki-guiderna utan att lura användarna att följa guider som inte har varit aktuella på år och dar. Sedan lägger jag in mina nya guider också och länkar till guiderna i min signatur.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Kanske kan bli något ändå... Sådär nästan 1 år efter att jag tog upp problemen här på forumet! 8)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
David Andersson

Tips för Xubuntu - övervaka disk-användning

När disken är nästan full kan det vara praktiskt att enkelt kunna hålla ett öga på hur full den är. Här tips på 3 screenlets och 2 panelelement.

Screenlets

Installera screenlets

Starta Programmeny>Accessories>Screenlets
Bocka för Auto start on login

Välj DiskUsage och Launch/Add
Högerklicka den välj Properties>Options>Disk-Usage
Skriv in Mount Point för det filsystem du vill övervaka (default /)

eller

Välj Sensors och Launch/Add
Högerklicka den välj Properties>Options>Sensors
Välj Sensor / eller /home eller det filsystem du vill övervaka

eller

Välj Meter och Launch/Add
Högerklicka den välj Properties>Options>Sensors
Bocka i Show Text
Välj Sensor / eller /home eller det filsystem du vill övervaka

Generic Monitor

Generic Monitor är ett panelelement som med jämna mellanrum kör ett script, vilket som helst, och visar dess output (text).

Spara följande korta script som ~/bin/mydiskmonitor

#!/bin/bash
df -h /home / | awk '/\//{printf "%-6s %-5s %3s\n",$6,$4,$5}'
But ut "/home" och "/" om du vill övervaka andra filsystem. Gör scriptet exekverbart.

Högerklicka i en panel och gör Add new items
Välj Generic Monitor och Add
I Configuration sätt Command till mydiskmonitor
Bocka bort Label
Sätt period till 30 sekunder eller liknande
Klicka på font-knappen och välj fontfamilj Monospace
Om mydiskmonitor visar 2 textrader, välj även en väldigt liten fontstorlek, mellan ca 6 och 7 beroende på hur tjock panelen är.

Mount Devices

Högerklicka i en panel och gör Add new items
Välj Mount Devices och Add
För lite kompaktere visning, högerklicka Mount Devices i panelen, välj Properties>File systems och bocka för Display mount points only.
Klicka på mount-ikonen för att se hur fulla filsystemen är, som staplar och i procent. (Grunkan är egentligen till för att montera och avmontera enheter genom att klicka i listan, men vi vill bara titta, så klicka inte i den. Klicka bort den genom att klicka på mount-ikonen igen eller nånannanstans.)

(Screenlets ska också funka i Gnome.)
Skriv svar

Återgå till "Guider"