Varför går det så SEGT att skicka och ta emot filer med GAIM?

BjörnF

Varför går det så SEGT att skicka och ta emot filer med GAIM?

Inlägg av BjörnF »

Som frågan antyder har jag problem med att skicka och ta emot filer via mitt msnkonto med GAIM. Det rullar på  med ca 2 k/s vilket är lite frustrerande. När jag kör windows har jag samma problem så då brukar jag byta till msn för att snabba upp det hela men det känns inte helt rätt i magen. Någon som har samma problem och kanske till och med en lösning?
Senast redigerad av 1 BjörnF, redigerad totalt 7 gånger.
johan_pirate

SV: Varför går det så SEGT att skicka och ta emot filer med GAIM

Inlägg av johan_pirate »

Här! Här! här borte! :P

jo jag har samma problem och det är lite störande :)
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Varför går det så SEGT att skicka och ta emot filer med GAIM?

Inlägg av Sprak »

Fungerar finfint för mig i alla protokoll FÖRUTOM msn, så min gissning är att Microsoft på serversidan kollar upp om du kör deras programvara (Läs Windows Live Messager eller vad det heter nu för tiden). Gör du inte det begränsas hastigheten. Bara för att jävlas med andra ord.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sprak skrev: Fungerar finfint för mig i alla protokoll FÖRUTOM msn, så min gissning är att Microsoft på serversidan kollar upp om du kör deras programvara (Läs Windows Live Messager eller vad det heter nu för tiden). Gör du inte det begränsas hastigheten. Bara för att jävlas med andra ord.
Skulle inte förvåna mig det minsta........
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

BjörnF skrev: Som frågan antyder har jag problem med att skicka och ta emot filer via mitt msnkonto med GAIM. Det rullar på  med ca 2 k/s vilket är lite frustrerande. När jag kör windows har jag samma problem så då brukar jag byta till msn för att snabba upp det hela men det känns inte helt rätt i magen. Någon som har samma problem och kanske till och med en lösning?
Ms har sedan länge kommit på den smarta idén att ha kvar sitt gamla filöverföringsprotokoll (strypt) men hitta på ett nytt som bara är halvstrypt. Eftersom inte de berättar hur filöverföringar fungerar utan att folk måste sitta och sniffa trafiken för att få reda på det så fungerar filöverföringar taskigt i alla andra chatklienter förutom deras egna. Att de sedan dessutom strypt hastigheten i flera år i deras egna chatklienter har av intresserade kunnat gås förbi genom att använda diverse hacks eller halvgamla klienter.

Lösningen är givetvis att börja använda jabber. Att jabberklienter kan genom smarta servrar kommunicera med sina sämre konkurrenter msnklienter och msnnätverket kanske kan ses som något bra, under tiden tills dina "vänner" börjar använda googlechat eller någon annan jabberklient.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har även hört att filerna inte går direkt från person A till person B, utan den går via en server?
Vad jag läst det har jag inte en aning om och vet inte hur pass stor sanningshalten är i det.

Förövrigt så kör jag också med Jabber, ett protokoll jag är mkt nöjd med. :)
Här är iaf lite info om varför just Jabber är så bra. http://cics.apakossa.org/jabber/index.php
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Jupp jabber.se fungerar finfint :)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hund skrev: Har även hört att filerna inte går direkt från person A till person B, utan den går via en server?
Vad jag läst det har jag inte en aning om och vet inte hur pass stor sanningshalten är i det.
Det stämmer bra det... Har ingen källa nu, men ni får tro mig... ;)

Det är i "nya" MSN protokollet som P2P kom med, sen messenger 5 eller 6 tror jag.
Och det finns bara i Amsn nu vad jag vet.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Hund skrev: Har även hört att filerna inte går direkt från person A till person B, utan den går via en server?
Öh, nej! trevlig plats: http://www.hypothetic.org/docs/msn/clie ... ansfer.php
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"