Installera Ubuntu på HTPC
Installera Ubuntu på HTPC
Hej jag har nyligen köpt en Zotac som jag ska använda som htpc. Kommer köra en 320gb s-ata disk i denna samt 4gb ram. Det finns ingen cdrom till denna så jag måste antingen koppla i disken i min nuvarande windowsmaskin och formatera och partionera upp den där.
Har tänkt dela disken i 2 och köra Ubuntu på ena och XBMC på andra. Ubuntu för att kunna surfa och nyttja lite play-tjänster och kolla youtube etc. XBMC för all övrig medialösning och streaming från NAS.
Hur går jag bäst tillväga med installationen? Kan jag lägga ubuntuinstallationen på usbsticka och installera ifrån den?
Har tänkt dela disken i 2 och köra Ubuntu på ena och XBMC på andra. Ubuntu för att kunna surfa och nyttja lite play-tjänster och kolla youtube etc. XBMC för all övrig medialösning och streaming från NAS.
Hur går jag bäst tillväga med installationen? Kan jag lägga ubuntuinstallationen på usbsticka och installera ifrån den?
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Installera Ubuntu på HTPC
Varför splitta upp disken för?
XBMC kan du köra rakt under Ubuntu, så ladda ner en ISO-fil, fixa över allt på stickan och sen installera det.
XBMC kan du köra rakt under Ubuntu, så ladda ner en ISO-fil, fixa över allt på stickan och sen installera det.

Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Visste inte att man kunde göra så. Så om jag bara installerar ubuntu till att börja med via usb-sticka och sedan lägger in xbmc så går det lika bra alltså.
Kommer jag ha valmöjligheten när jag bootar att välja att starta ubuntu eller xbmc eller kan jag starta xbmc via ubuntu?
Kommer jag ha valmöjligheten när jag bootar att välja att starta ubuntu eller xbmc eller kan jag starta xbmc via ubuntu?
Det är en amd 64 bitars cpu i maskinen och jag har tänkt köra 4gb ram. Ska jag göra 32 eller 64 bitars version av ubuntu? drivrutins och programutbudet för windows 64 bitars är ju i regel något sämre. Något att ha i åtanke eller är det skitsamma?
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
XBMC live blir ju nu XBMCbuntu, va jag har fattat så har du både ubuntu vanliga deskop i denna och XBMC. Har dock inte själv testat denna själv då jag använder mig av XBMC live på min htpc
Intel COre 2 duo, 2gig ram - Gateway,FW,NAS,Airvideo,Backup2 (Ubuntu Server 11.04)
Intel Core 2 duo, 2 gig ram, Nvidia 8800GS, Dual monitor - Stationär Arbetsdator/test (Ubuntu 11.10)
Intel Core 2 duo, 1gig ram, Intel Grafik - XBMC HTPC (XBMC Live! ubuntu 11.04)
Intel Centrino Duo, 1 gig ram - Laptop,surf (Ubuntu 11.10)
Intel Core 2 duo, 2 gig ram, Nvidia 8800GS, Dual monitor - Stationär Arbetsdator/test (Ubuntu 11.10)
Intel Core 2 duo, 1gig ram, Intel Grafik - XBMC HTPC (XBMC Live! ubuntu 11.04)
Intel Centrino Duo, 1 gig ram - Laptop,surf (Ubuntu 11.10)
Ok. Jag ska sätta mig ner och installera allt på torsdag så det visar sig väl då. Jag återkommer säkert med mer frågor och funderingar antingen i denna eller någon annan del av forumet 
Föressten, är det bara lägga in .iso'n på usbsticka eller ska jag packa upp allt också?

Föressten, är det bara lägga in .iso'n på usbsticka eller ska jag packa upp allt också?
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
På http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download står det hur du gör för att skapa en usb-sticka med ubuntu på.pontusg skrev:Föressten, är det bara lägga in .iso'n på usbsticka eller ska jag packa upp allt också?
Ja nu har jag fått hem alla saker jag behöver men komplett glömde skicka med ramminnet så det får jag först på måndag.....
Jag hade tänkt köra 4GB men nu är allt jag har 1gbsticka räcker det att installera o komma igång och så får jag uppgradera på måndag när 4gbstickan kommer? Tänkte köra den där
xbmclive/buntu versionen
Jag hade tänkt köra 4GB men nu är allt jag har 1gbsticka räcker det att installera o komma igång och så får jag uppgradera på måndag när 4gbstickan kommer? Tänkte köra den där
xbmclive/buntu versionen