Kubuntu 11.10 ?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
nilst2012
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Kubuntu 11.10 ?

Inlägg av nilst2012 »

Vet inte om jag kan posta en fråga här om Kubuntu, men någon vet väl nåt om det.

Installerade Kubuntu eftersom jag vill slippa det fula och oanvändbara Unity. Dock har jag stött på problem: efter installation och omstart+en omstart till så visas att uppdateringar finns, väljer att uppdatera, men uppdateringen hänger sig på 44% varje gång på en konf-någonting.

Vidare kraschar en del mjukvara i Kubuntu...alltså kollas inte sånt innan Kubuntu släpps.

Har samma problem på två datorer...så Kubuntu börjar kännas som Vista... >:(

Kan man installera KDE på Ubuntu ?
Rune.K

Re: Kubuntu 11.10 ?

Inlägg av Rune.K »

Första gången du uppdaterar Kubuntu 11.10 så gör det i terminalen, det är tydligen en bugg.

I terminalen skriv
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Starta om datorn, sannolikt uppdateras kärnan, vilket kräver en en omstart.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

nilst2012 skrev:Vet inte om jag kan posta en fråga här om Kubuntu, men någon vet väl nåt om det.
Stämmer bra.
nilst2012 skrev: Installerade Kubuntu eftersom jag vill slippa det fula och oanvändbara Unity. Dock har jag stött på problem: efter installation och omstart+en omstart till så visas att uppdateringar finns, väljer att uppdatera, men uppdateringen hänger sig på 44% varje gång på en konf-någonting.
Jag kan bara konstatera att stora uppdateringar inte fungerar. Följ runes tips vid uppdateringar.

Men när den har hängt sig är detta som gäller.

Kod: Markera allt

sudo dpkg --configure -a
nilst2012 skrev: Vidare kraschar en del mjukvara i Kubuntu...alltså kollas inte sånt innan Kubuntu släpps.
Det kan det väl göra om du har ett halvkonfigurerat system... Jag har inte många krasher på en månad och då använder jag kubuntu på jobbet och hemma.
nilst2012 skrev: Har samma problem på två datorer...så Kubuntu börjar kännas som Vista... >:(
Tråkigt.
nilst2012 skrev: Kan man installera KDE på Ubuntu ?
Ja
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

När det gäller Kubuntu 11.10 så använde jag det i cirka 2 veckor, därefter installerade jag Kubuntu 11.04 återigen.
Det verkar som att Kubuntu 11.10 är lite av ett måndagsexemplar.
nilst2012

Inlägg av nilst2012 »

Det hänger sig på 'Förbereder konfigurering av libkworkspace4.'

Jag kan inte göra något som helst på datorn då startmenyn är stort sett helt tömd. Terminal/Konsol saknas bland det som finns där.

Jag kan inte ens starta om datorn...allt verkar låst.... >:(

Det enda som funkar är muspekaren och några fåtal saker i menyn, annars dött.

Tror jag lägger in 11.04 istället....och stänger för uppdatering till ny version ! ;D

Hoppas på 12.xx då istället när den släpps.
Användarvisningsbild
swecarp
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av swecarp »

ett tips som funkade för mig instalera pakethanteraren synaptic och kör alla uppdateringar där ifrån funkaade kanon för mig när jag lade in 11,10. hadde samma problem men fick detta tipset och det funkade kanon
Bloggen om den stabila disten
http://mageiasv.blogspot.se/
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"