Vår blivande ordlista, hur ska den fungera etc?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Jag kommer garanterat att behöva din hjälp, kanske dels som den duktiga översättare du är och dels du som gillar att se på saker ur flera synvinklar. Jag kommer också att behöva expertishjälp, likaväl som newbieråd, rörande flera områden för att vi ska lyckas med detta.

Första steget, tycker jag är att börja skissa på, debattera kring, hur vår blivande ordlista skall se ut funktionsmässigt. En kravspec kanske man kan säga att det heter. Alltså, vad är det för steg som behövs för att vi ska nå ett bra resultat.

Ett förslag kan vara....

Inloggning
Möjlighet att lägga in nya engelska och betydelsen av dessa.
Editera redan befintliga ord och betydelser.
Automamail till administratörer
Administratörer som kontrollerar nya inlägg
etc
etc

Givetvis kan denna kravspec göras mer omfattande och djupare, vilket jag välkomnar. Kanske ni tex har tekniska förslag på hur saker skall lösas etc. Layout, är också bra att ha, för den som gillar det. Kom in med det också! Allt ni skriver kommer att tas med och bedömas inför sammanfattningen som jag kommer att göra inom en månad.

Hjälp mig att hjälpa oss alla och välkommen med dina kommentarer!

Micke
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Sökfunktion ;)

Språk: python?
iveqy

Inlägg av iveqy »

glöm inte att det bör vara en sökfunktion med wildcards (*)

Jag skulle också vilja kunna bläddra bland orden, gärna efter kategorier.

mitt språkförslag är php
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har ingen större koll på hur ni översättare arbetar, men här kommer ett förslag...

Kanske en funktion vore att man kunde ladda upp .po (heter väl så?) filer som översättar-skriptet läser igenom och ger förslag på hur termer/ord kan tänkas översättas. Tanken med detta är inte att man bara skall köra igenom filerna och sen får micromjukt-översättningar, utan de skall bara vara till hjälp för att få standardtermer översatt likadant.

Språkförslag: php.
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Inlägg av Linus Mannervik »

Mina tankar:
1. Ordlistan ska vara så öppen som möjligt.
2. Varje tillagt ord i listan måste godkännas av minst två administratörer (som helst ska ha diskuterat ordet sinsemellan först)
3. För att undvika att punkt 2 inkräktar på punkt 1 skall alltid minst 4 administratörer finnas inlagda i systemet
4. Ord/termer ska enkelt (ett knapptryck) kunna ifrågasättas (och därmed döljas) av vem som helst
5. För att punkt 4 inte ska kunna missbrukas kan någon form av loggning behöva användas
6. För att punkt 5 inte ska inkräkta på punkt 1 ska detta ske i minsta möjliga mån och på ett korrekt sätt

I övrigt önskar jag mig följande:
* Möjlighet att söka i såväl den svenska som i den engelska listan
* Atom-/RSS-flöden innehållande föreslagna och accepterade ord/termer
* Automatiska mailutskick till administratörer (och andra frivilliga prenumeranter) av föreslagna och accepterade ord/termer
* Exporteringsfunktioner av hela ordlistan i diverse olika format
....listan kan göras lång. Jag slutar här för idag.

(Söksyntaxen är ett kapitel för sig, så den utelämnar jag här.)

Mitt språkförslag är PHP, eftersom det är vad jag kan, men jag skriver även gärna i python (eller något annat) förutsatt att ozamosi (eller någon annan) först lär mig språket i fråga :P
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Inlägg av Linus Mannervik »

Jo, förresten... en viktig sak till:
* Varje ord/term ska kunna ha flera översättningar för olika betydelser och användning i olika sammanhang.
Jag tycker att Lexin (http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.shtml) gör detta på ett ganska bra sätt - Sök tex. på ett ord som "number" i den engelsk-svenska ordlistan så förstår du nog vad jag menar.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"