Sätt att lösa problem med systemet

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ruter

Sätt att lösa problem med systemet

Inlägg av ruter »

Min dator blev extrem långsam efter senaste uppdateringen. I Macos finns ett sätt att lösa problem genom att starta om datorn med skift tangenten ned tryckt och sedan starta om datorn som vanligt. J

Jag är helt ny på Ubuntu och jag får en känsla av att firefox inte är riktigt avstängt, symbolen ligger uppe vid menyn. Ibland har jag fått en stor svart ruta över skrivbordet, som täckt 4/5 delar av ytan.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Sätt att lösa problem med systemet

Inlägg av webaake »

Terminalen är din vän. kolla med kommandot top vilka program som körs.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
ruter

Inlägg av ruter »

Tack, men räcker det med att skriva: kiss
Finns det något ställe där man kan hämta hem ett antal viktiga kommandon. Jag ser inget ställe där man kan göra olika inställningar för ubuntu. När jag hade startat om efter senaste uppgraderingen (håller på med ytterligare en just nu), så fick jag ett meddelande om att min maskinvara inte klarade unity (tror jag att det hette), men att det gick bra med classic någonting. Hur gör jag en sådan inställning eller är det kanske redan gjort ?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Det vore bra med mer info. T ex hårdvara, grafikkort och vilka drivrutiner du installerat.
ruter

Inlägg av ruter »

webaake skrev:Det vore bra med mer info. T ex hårdvara, grafikkort och vilka drivrutiner du installerat.
Jag har en gammal Mac med PPC processor på 466Mhz, ca 1,2Gb Ram, grafikkort ATI rage 64Mb.
Jag installerade först en iso-fil med ubuntu 10.10 och sedan installerade jag ovanpå detta 11.04, och det var kanske dumt.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Det är dåligt stöd nuförtiden för de redan då udda ATI grafikkretsarna i PPC. Unity är nog iallafall inte att tänka på. Jag har själv kört Ubuntu 7.04 på en G4:a 400 Mhz, så jag vet. En lättare version av Ubuntu, typ Xubuntu hade nog varit bättre. Men du kan installera Xfce där du är nu och testa det, och sedan avinstallera det mesta av Gnome/Unity. Jag tror paketet heter xubuntu-desktop.
ruter

Inlägg av ruter »

,jag kanske ska göra ett försök först med en tidigare version. Tack i alla fall.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"