Hej, Jag förstår inte riktigt hur du menar?

Man får ju läs och skrivrättigheter automatiskt utan att göra någonting till NTFS från Linux. Jag menar om man t.ex har dualboot med Ubuntu och Windows så kan du ju göra hur du vill med filerna som ligger på NTFS inne ifrån Ubuntu utan att det kommer att påverka Windows funktioner överhuvudtaget ja om du inte tar bort någon viktig fil typ systemfil eller nått i den stilen ur Windows då. Men därimot så i standard windows kommer du inte åt EXT?? diskar som Linux har från Windows om man inte installerar ett program i windows som jag inte kommer ihåg vad det heter, det har aldrig varit aktuellt för mig att komma åt Linux filer från Windows ändå..
EDIT Jag kan nämna att jag har 2 USB-hårdiskar som är formaterade i NTFS. Dom diskarna fungerar precis som den interna EXT4 disken som jag har i Linux och inte behöver jag göra nått extra för att jag ska ha fulla fil-rättigheter från Ubuntu på dom, Ubuntu har stöd för NTFS. Anlut jag diskarna till Ubuntu och sparar ned filer dit kan jag sen om jag vill ansluta diskarna på vilket Windows system jag vill och ändra filerna eller rent av radera dom från usb-diskarna precis likadant som jag kan göra om jag har diskarna ansluten till Ubuntu..