Exposure plot för bilder

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
nisse2
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Exposure plot för bilder

Inlägg av nisse2 »

Finns det något program som grafiskt visar bildens viktigaste exif som brännvidd, bländare, slutarhastighet och iso tex. Det finns ett progam för som heter "ExposurePlot" för windows och det funkar med wine också men skulle vilja veta om något sådant finns för Ubntu/Linux
ubot

Re: Exposure plot för bilder

Inlägg av ubot »

Det finns flera program som visar exif-taggar. Här är några:

Kod: Markera allt

exif - command-line utility to show EXIF information in JPEG files
exifprobe - Read metadata from digital pictures
exiftags - Utility to read Exif tags from a digital camera JPEG file
Dessutom finns det ett paket som heter eog-plugins som bl.a. innehåller den här funktionen:
* Exif display: Displays camera settings and histogram
eog var standard i Ubuntu förr men jag vet inte om programmet ingår som standard i Ubuntu i 11.10. Du kan installera eog och eog-plugin så här:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install eog eog-plugins
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

Ok, jag var nog otydlig, jag menar inte att få exif-data för enskilda bilder utan data i diagramform för alla mina bilder i mappar eller diskar dvs:
program som grafiskt visar bildernas data som brännvidd, bländare, slutarhastighet och iso tex.
Jag söker sådant program för Ubuntu/Linux. Exempelbild nedan, där ses ett skärmdump av "exposurePlot" som jag kör under wine och som är ett windowsprogram, men jag vill undvika wineandvändning/windowsprogam därför detta inlägg :)
Bilagor
apeture.png
photoPlot.png
ubot

Inlägg av ubot »

Ok. Då vet jag inte. Du kan säkert skripta ihop något med gnuplot och ett program som hämtar exif-data ur bildfilerna. Det kräver dock lite jobb (och kunskap).
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"