Från 10.10 --> 11.04 och nada bild.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Dreamspace
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Från 10.10 --> 11.04 och nada bild.

Inlägg av Dreamspace »

Nu sitter jag riktigt i skiten... I morgon skall jag presentera lite saker gällande företaget vid ett möte. Fick in några mail med info, hade skrivit ihop lite saker och var ganska nöjd...
Hade inte så mycket för mej i kväll så jag uppdaterade äntligen till 11.04 ifrån mitt 10.10... Och nu har jag ingen bild på laptopen efter uppdatering. Ja man ser ju post osv... Men sen är det svart. Inte ens backlight i skärmen är tänd. Eftersom jag inte är så van vid Linux operativ eller Ubuntu så är paniken hög här... VAD FAN HÄNDE? Varför funkar inte min skärm längre? Trasig är den bevisligen inte iomed det går att gå in i bios med den....
En UPPDATERING borde ju INTE sabba datorn tycker man...

Datorn är en Laptop Acer Emachines 525 med intel grafik, 4gb ram och en Celeron T3100

HILFE!
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Från 10.10 --> 11.04 och nada bild.

Inlägg av webaake »

kan du logga in på en tty med ctrl+alt+f1?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Antec

Inlägg av Antec »

Det finns alltid risker med uppgraderingar, därför är det väldigt viktigt att man tar en backup på allt som är viktigt innan man sätter igång med uppgraderingen..
Själv så brukar jag aldrig uppgradera genom systemet direkt, utan jag gör alltid en ren nyinstallation av operativsystemet. Jag har då innan redan satt upp fil-strukturen på systemet och har då home på en egen partison, så mina filer som jag är rädd om och tycker är viktiga finns med i den nya installationen, men för den delen är det även här viktigt att ta en backup.. :)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Hur har det gått? Det var ju lite panik, eller?

Förutom att efter boot, med svart skärm, trycka ctrl alt F1 och se om man får skärmbild med prompt och kan logga in, så finns det ett annat sätt. Man kan precis under boot via grub lägga till tillfälliga boot parametrar. Sålunda;

Kod: Markera allt

When the PC boots up, you will see the Grub countdown, which is set to 3 seconds by default. Press "Esc" to intercept this countdown and go enter a Grub menu. Then

Press 'e' to start editing.
    Scroll down to the "kernel..." line. The is the line that tells Grub which kernel to boot with and the parameters to be passed to the kernel when it boots are placed at the end of this line.
    Press 'e' again to edit this line.
    Move to the end of the line. You will see any existing parameters and can add other new parameters to the end.
    Parameters are separated by spaces and are mostly either a single word (e.g. nolapic), or an equation (e.g. acpi=off).
    Once you have added the parameter to the end of the line, press Enter to accept the editing.
    Then press 'b' to boot using that kernel and those parameters.

Remember, this change is not permanent. At next boot, it will be undone.
En parameter man kan testa som KANSKE sparkar igång grafiken är 'nomodeset'. nomodeset åsidosätter EDID (DDC) för grafiken, alltså grafikdrivrutinens plug'n'play kapacitet, vilket KAN få intel grafiken att visa någon form av bild.

Fungerar inte vare sig ctrl alt F1 eller andra boot parametrar återstår endast att boota från externt medium, chroota och redigera/installera, eller installera om.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Dreamspace
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Dreamspace »

Det löste sej.... Jag får bild på en extern bildskärm, men inte den inbyggda... ?! Så jag installerade Ubuntu 10.10 på gamla laptopen och fixade in de dokument jag skulle ha med mej på den.

Men nu är ju frågan... Varför funkar bildskärm via vga uttaget?! INga problem alls och kan köra full upplösning på den. Medans den inbyggda laptopskärmen inte alls vill svara... Så det känns inte som en drivrutins vurpa detta utan mer som nåt programfel...

OBS!

Ser nu när det är dagsljus att skärmen visst funkar. MEN! Backlighten tänds inte.
Så något gör att backlighten inte hoppar igång. JAg kunde tillochmed ställa in rätt upplösning. Men man ser inte så bra ;)
Antec

Inlägg av Antec »

Det är lite lustigt att det blir så, prova att köra det här kommandot i terminalen, jag vet inte om det fungerar i 10.10 men jag skulle tro att det fungerar just för att vara ett hjälpmedel inför uppgradering till 11.04. Problemet med 11.04 är att systemet ställer vissa krav på grafiken. Det kan vara värt att kontrollera!

Kod: Markera allt

/usr/lib/nux/unity_support_test -p
För att systemet ska fungera korrekt med Unity så måste kortet stödja 3D fullt ut.

Så här ska det se ut ungefär:
OpenGL vendor string: X.Org R300 Project
OpenGL renderer string: Gallium 0.4 on ATI RV515
OpenGL version string: 2.1 Mesa 7.11

Not software rendered: yes
Not blacklisted: yes
GLX fbconfig: yes
GLX texture from pixmap: yes
GL npot or rect textures: yes
GL vertex program: yes
GL fragment program: yes
GL vertex buffer object: yes
GL framebuffer object: yes
GL version is 1.4+: yes

Unity 3D supported: yes
Klistra gärna in vad du får för svar här.
Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

Att hoppa direkt från 10,10 till 11,04 är att tigga om problem.
Bättre och säkrare med en helt ny install av 11.04 eller hellre 11.10
Antec

Inlägg av Antec »

itmannen_online skrev:Att hoppa direkt från 10,10 till 11,04 är att tigga om problem.
Bättre och säkrare med en helt ny install av 11.04 eller hellre 11.10
Jo det kan så vara, men det kan vara värt att klistra in raden jag nämde bara för att kolla grafiken, det tar ju bara sekunder för att få ett svar om det fungerar.. Sen är det klart bättre att installera 11.10 som inte har samma höga krav på grafiken som 11.04 för att köra Unity eftersom 11.04 saknar Unity i 2D :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"