Tangentbord poppar upp

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
nierw

Tangentbord poppar upp

Inlägg av nierw »

Varje gång som jag startar datorn så kommer det en flik Onboard och ett tangetbord på skrivbordet. Hur blir jag av med det?
mvh/nierw
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Tangentbord poppar upp

Inlägg av ubot »

Titta i programmet Assistive Technology och Preferrable Applications. Där ska det finnas en flik som heter Accessibility. Under fliken Accessibility finns ett alternativ för onboard-keyboard med en ruta för att bocka i Run at startup. Hur ser det ut där hos dig?
Kör det här kommandot i Terminalen så får du upp Preferred Applications direkt:

Kod: Markera allt

gnome-default-applications-properties
Klicka sedan på fliken Accessibility och titta under rubriken Mobility.
nierw

Inlägg av nierw »

Får följande svar. gnome-default-applications-properties: kommandot hittades inte
mvh/nierw
ubot

Inlägg av ubot »

Vilken version av Ubuntu använder du? Du ser det med kommandot:

lsb_release -a
Klicka på ikonen längst till höger i panelen högst upp. Hittar du inte proggrammet under System Settings -> Preferred Applications?
nierw

Inlägg av nierw »

No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 11.10
Release: 11.10
Codename: oneiric
nvhnierw
ubot

Inlägg av ubot »

Hittar du inte proggrammet under System Settings -> Preferred Applications? Du hittar System Settings om du klickar på ikonen som finns högst upp till höger i panelen. Titta under System Settings -> System Info -> Default Applications också. Det kan hända att dom har bytt plats på den i 11.10 jämfört 11.04.

Du kan annars trycka på Super key (Windows-tangenten) + A och sedan leta upp den här ikonen i listan över program: https://www.linux.com/images/stories/20 ... y_menu.png
I eng. versionen av Ubuntu heter programmet Preferred Applications.

Vad får du om du kör det här kommandot i Terminalen:

gconftool-2 -R /desktop/gnome/applications/at/mobility
nierw

Inlägg av nierw »

Någon sådan icon hittar jag ej.
gconftool-2 -R /desktop/gnome/applications/at/mobility
exec = dasher
startup = false
Jag kör xubuntu 11.10 om det är skillnad från ubuntu
mvh/nierw
ubot

Inlägg av ubot »

Jag kör xubuntu 11.10 om det är skillnad från ubuntu
Och det säger du nu? ;) Ja, det är nog skillnad i det här fallet. Här är förklaringen till ditt problem: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/872515
STEPS TO REPRODUCE:

1. install Xubuntu as normal
2. After restarting and updating, restart
3. go to menu -> Settings -> Settings Manager, Session and Startup
4. On the Advanced tab, check "Launch GNOME services on startup
5. close the Settings Manager
6. Reboot
7. Observe that Onboard Keyboard starts when you login now. Closing it works, but it will restart every login.
Lösningen som föreslås i forumet är att inte starta GNOME services när systemet startar, d.v.s. att göra motsatsen unden punkt 4.

Ett smartare alternativ är att inte stänga av GNOME services utan att istället ha ett kommando som automatiskt dödar onboard-tangentbordet x sekunder efter att du har loggat in. Nu använder inte jag Xubuntu men jag tror att du kommer åt programmet för att lägga till ett kommando som körs automatiskt om du kör det här kommandot i Terminalen:

xfce4-autostart-editor
Om det inte fungerar så testa att starta programmet med Settings -> Session and startup -> Application Autostart. När du har hittat programmet som hanterar vilka program som startar automatiskt när du loggar in så lägger du in det här kommandot i fältet som heter kommando:

bash -c "sleep 30 && killall onboard"
Det kommandot dödar automatiskt onboard-programmet (skärmtangentbordet) 30s efter inloggning. Du kan byta ut 30s mot ett annat värde som gör att tiden mellan det att skärmtangentbordet startar och det att det stängs ner är så kort som möjligt.

Det här är tyvärr det bästa tipset jag kan ge dig eftersom problemet beror på en olöst bugg. :|
nierw

Inlägg av nierw »

Beklagar att jag inte uppgav att jag körde Xubuntu. Det här problemet fanns inte från början utan det måste ha kommit med uppdateringarna. Jag la in kommandot och nu försvinner tangentbordet. Det kanske kommer en fix som ordnar det här problemet. Tack för hjälpen.
mvh/nierw
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"