Grafikproblem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
aktiebolaget

Grafikproblem

Inlägg av aktiebolaget »

Hej!
Jag har problem med grafiken i Ubuntu 11.10. Symptomen är att allting uppträder sig väldigt långsamt, t.ex. en sådan enkel grej som att flytta ett fönster hänger datorn inte riktigt med på, den eftersläpas. En intressant notering är att allting fungerar som vanligt i gästkontot.
Problemet kom efter att jag igår gjorde en helt vanlig uppdatering.

info:
Ubuntu 11.10, 64-bit. Dualboot med Win 7 64-bit. Nvidia grafikdrivrutiner aktiverade från 'Hårdvarudrivrutiner'.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Grafikproblem

Inlägg av ubot »

Vad har du för grafikkort då?

Kod: Markera allt

lspci -nnn | grep VGA
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Troligen är det någon process (program) som lastar eftersom det fungerar normalt på gästkontot.

Öppna en terminal och kör kommadot top och se vad som ev lastar ner CPUn.
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Bowmore skrev:Troligen är det någon process (program) som lastar eftersom det fungerar normalt på gästkontot.

Öppna en terminal och kör kommadot top och se vad som ev lastar ner CPUn.
Kan det inte också vara något som knasat till i aktiebolags home sektion med huvudkontot? Det behöver egentligen inte vara någon process som är bovet. För då bör ju efter nystart/omstart problemet upphöra. Gästkontot fungerar tydligen och för mig låter det som något står fel med home sektionen. Dock kan du ha rätt. Det brukar du ha. ;)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kurdistan skrev: Kan det inte också vara något som knasat till i aktiebolags home sektion med huvudkontot? Det behöver egentligen inte vara någon process som är bovet.
Iofs, och visst kan det bero på användarens konfigurationer men det första jag tänkte på var att det är något som segar ner datorn. Kan man identifiera en process som lastar så har man kommit lite närmare en lösning.
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Tjadden »

Nybörjaren

Man rekommenderar inte att köra med 64 bit, utan 32 bit ska det vara, skulle jag var dig så skulle jag radera din installation och köra med Ubuntu 11.10 (32 bit.)
ubot

Inlägg av ubot »

Man rekommenderar inte att köra med 64 bit, utan 32 bit ska det vara, skulle jag var dig så skulle jag radera din installation och köra med Ubuntu 11.10 (32 bit.)
Var har du läst att man inte rekommenderar 64-bitars Ubuntu 11.10?
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Tjadden »

Hej, om du skriver in ubuntu 11.10 på google sök, så kommer du på en Ubuntu sida
och där kan du göra din installation.

Just nu skriver jag ifrån min Ubuntu 11.10 som jag laddat hem ifrån den sidan och har inte
det minsta problem med Grafiken.
När du installerat om och är klar så rekommenderar jag dig att installera MacUbuntu eller
Mac4Lin för att få en skönare upplevelse med Ubuntuns grafik.

Du kan gå in och läsa hur man bär sig med detta så läs här, så får du reda på hur det går till.
Gå till inlägget här "Hur får man Mac4Lin i funktion?" [ Gå till sida: 1, 2 ]

Tjadden 02 feb 2012, 16:11
aktiebolaget

Inlägg av aktiebolaget »

Jag har ett Nvidia GeForce GT430. När jag kikar på aktiva processer ser jag inget ovanligt, den största processen förtillfället pendlar mellan Firefox och Compiz.
Noterar nu också att längst upp i skärmen ovanför panelen finns smal blå rand, i samma färg som min bakgrundsbild.
ubot

Inlägg av ubot »

Finns det mer än ett alt. i Hårdvarudrivrutiner för ditt grafikkort? Har du testat att aktivera det andra istället om du har mer än ett alt?

Det har funnits en bugg i drivrutinen tilll ditt grafikkort som ska ha åtgärdats i en uppdatering. Har du den uppdaterade versionen av drivrutinen? Kör en uppdatering av systemet och se om det hjälper. Det är värt ett försök.

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
aktiebolaget

Inlägg av aktiebolaget »

Hjälpte dessvärre inte. Jag har också provat att växla mellan de två grafikdrivrutinerna som fanns listade, men det gav heller inte någon skillnad. Börjar tvivla på om det verkligen är grafiken som ställer till det just för att det funkar i gästkontot osv.
ubot

Inlägg av ubot »

Vad händer om du skapar en ny användare och loggar in där då? Fungerar det då också precis som med gästkontot?

sudo adduser --encrypt-home tux
Tänk på att en ny användare har inte rätt att köra sudo som standard så det får du lägga till om du vill att användaren ska ha rättigheterna.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Vad kör du för DE? Unity, Unity-2D, GNOME eller GNOME Classic?
Har du provat att logga in på en annan DE? Inte? Gör det!

Är det i Unity du har problem kan det kanske vara fönsterhanteraren Compiz och nån inställning som ställer till det för dig.
aktiebolaget

Inlägg av aktiebolaget »

När jag skapar ett nytt konto rullar allting på fint, inga som helst grafiska bekymmer.
Mitt huvudkonto fungerar också fint i Unity 2D. Det är bara när jag loggar in med mitt konto och med Unity som problemen uppkommer.
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

aktiebolaget skrev:När jag skapar ett nytt konto rullar allting på fint, inga som helst grafiska bekymmer.
Mitt huvudkonto fungerar också fint i Unity 2D. Det är bara när jag loggar in med mitt konto och med Unity som problemen uppkommer.
Jag tror problemet du upplever tyvärr är Compiz relaterad. Eftersom det fungerar med Unity 2 som kör metacity istället för Compiz som fönsterhanterare så är nog buggen Compiz relaterad. Finns nog t.o.m buggrapport om detta på launchpad. :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
ubot

Inlägg av ubot »

När jag skapar ett nytt konto rullar allting på fint, inga som helst grafiska bekymmer.
Fungerar även det nya kontot utan problem även om du använder Unity eller är det enbart om du använder Unity 2d som det fungerar utan bekymmer?
aktiebolaget

Inlägg av aktiebolaget »

I det nya kontot fungerar både vanliga Unity och 2D.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Som sagt, har du provat att resetta Compiz?

Här en guide för hur man gör:
How To Reset Unity, Launcher Icons Or Compiz In Ubuntu
Antec

Inlägg av Antec »

Du borde nog lyssna på Bowmore nu!
ubot

Inlägg av ubot »

aktiebolaget skrev:I det nya kontot fungerar både vanliga Unity och 2D.
Gör som Bowmore föreslår. Testa att återställa Compiz.

Om det inte fungerar så är en lösning att helt enkelt byta användarkonto. Det här blir lite bökigt om du har många konfigurationsfiler och annat i din Hemkatalog på din nuvarande användare. Glöm inte att ändra rättigheterna på ditt nya konto så att du har samma rättigheter som på ditt nuvarande konto. Om du bestämmer dig för att byta konto...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"