Hej,
jag skulle behöva tips på hur jag skall gå tillväga för att få detta att fungera i Ubuntu;
Jag har i Windows en mycket enkel MS Access-databas för filmer med två tabeller som är relaterade till varandra.
Ena tabellen innehåller, titel, länk till imdb, bild(-länk) samt beskrivning av filmen. Den andra tabellen innehåller ~15-20 kategorier.
Databasen har ett formulär där man kan söka på kriterier som t.ex. kategorier (ex: visa mig alla filmer som faller under kategorierna komedi, drama samt romantik).
Applikationen skall ligga på Ubuntu-maskinen, men skall även vara tillgänglig för en XP-maskin via nätverket. I XP + Access fungerar detta eftersom jag köpt 2 st dyra office-licenser; Det är bara att dela ut mappen med databasen.
Vad är bästa lösningen för att få detta att fungera i Ubuntu?
Jag testade lite med Open Office' BASE, men det verkar omöjligt att kopiera de två tabellerna från MS Access till BASE - den vill bara länka och det går _trögt_ att använda.
Själva tabellerna skulle jag kunna ta in via t.ex. csv-format (Access->Exportera till csv & BASE->importera från CSV).
Problemet som uppstår då är att CSV-filen inte verkar gilla mitt fält med mycket text (typen kallas "Memo" i Access) - all text finns inte med. Dessutom blir å, ä & ö förvrängda.
Om jag skulle lyckas få in all information från tabellerna, samt skapa ett formulär som bygger på samma sql-sats + vba-kod som jag har i MS Access, kan då XP-maskinen använda databasen? Utan att den behöver ha Open Office installerat.
Jag hade funderingar på en weblösning, men då jag bara jobbat i Access + ASP så känns det inte som att exvis MySQL + PHP är gjort i en handvändning.
Dessutom vill jag helst slippa köra en webserver bara för denna applikation. Känns onödigt att riskera säkerheten(?) för den sakens skull. Dessutom måste jag väl då även lära mig Apache? Vilket inte är något fel i sig, men något jag gärna skjuter på.
Ett annat alternativ är att databasen fortsatt är i MS Access-format, men ligger på XP-burken. Kan jag i Ubuntu på ett enkelt sätt nyttja den då (via formulär söka & redigera information)?
Finns det andra alternativ?
Behöver en liten spark i rätt riktning - hade tänkt ägna en del av helgen åt detta lilla projekt.
Alternativ till MS Access-applikation?
Alternativ till MS Access-applikation?
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
SV: Alternativ till MS Access-applikation?
Jag har inte alls hållt på med OoBase men kan tipsa om Griffith, en applikation med bl a koppling till Internet Movie Database (IMDB) där man kan organisera och kategorisera filmer, hämta posters och annat.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Om du kör en MySQL/Postgresql-server på Ubuntu så kan du ju ansluta till dessa från Windows via ODBC. Du kan också installera ODBC på Ubuntu (apt-get install unixodbc), men jag vet inte riktigt hur det fungerar.
marwal: Stort tack för tipset! Hade jag vetat om detta innan jag skapade min egna databas hade jag nog valt den här applikationen. Nu har jag vant mig vid att ha fler sökkriterier än vad som finns i Griffith, så jag skall försöka att få min databas att fungera.
Jag har skickat vidare tipset på Griffith till vänner som funderat på att katalogisera filmer och responsen har varit väldigt positiv. Bugar och bockar
Lars: Ditt förslag verkar vara den bästa lösningen. Försökte igår att samarbeta med OO Base, men det måste vara det mest frustrerande programmet jag använt.
Skall dock ge det en till chans lite senare då jag skall skapa en databas från 'scratch'. Det är mycket möjligt att just import av befintlig data (via odc, csv, txt, xls) är det 'enda' som inte fungerar utan att antingen inte ge något resultat alls eller får Base att krascha.
Nåja, nu ska jag inte vara negativ - installerade MySQL server 5.0 i morse så nu har man lite dokumentation att plöja igenom (såg att manualen var på 1200+ sidor...)
Tack för snabba och bra svar
Jag har skickat vidare tipset på Griffith till vänner som funderat på att katalogisera filmer och responsen har varit väldigt positiv. Bugar och bockar

Lars: Ditt förslag verkar vara den bästa lösningen. Försökte igår att samarbeta med OO Base, men det måste vara det mest frustrerande programmet jag använt.
Skall dock ge det en till chans lite senare då jag skall skapa en databas från 'scratch'. Det är mycket möjligt att just import av befintlig data (via odc, csv, txt, xls) är det 'enda' som inte fungerar utan att antingen inte ge något resultat alls eller får Base att krascha.
Nåja, nu ska jag inte vara negativ - installerade MySQL server 5.0 i morse så nu har man lite dokumentation att plöja igenom (såg att manualen var på 1200+ sidor...)
Tack för snabba och bra svar

Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
MySQL är nu installerat och databas är skapad.
Har även skapt en odbc-anslutning. Den är testad och fungerar med Oo Base på samma dator. Men, hur gör jag för att komma åt odbc-kopplingen från windows-maskinen?
Jag antar att jag måste öppna en port i Ubuntu för att tillåta att den andra burken i mitt mini-LAN nyttjar kopplingen.
Korrekt? I så fall, hur gör jag det? Eller skall det fungera direkt? Win-burken klagade på att den inte hittade en anslutning på det ip jag angav.
Har även skapt en odbc-anslutning. Den är testad och fungerar med Oo Base på samma dator. Men, hur gör jag för att komma åt odbc-kopplingen från windows-maskinen?
Jag antar att jag måste öppna en port i Ubuntu för att tillåta att den andra burken i mitt mini-LAN nyttjar kopplingen.
Korrekt? I så fall, hur gör jag det? Eller skall det fungera direkt? Win-burken klagade på att den inte hittade en anslutning på det ip jag angav.