Ska jag köpa en Apple MAC?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Samber

Ska jag köpa en Apple MAC?

Inlägg av Samber »

I dagsläget har jag en egen hopplockad dator av lite nya och gamla delar. Det är en Intel i5 760 på 2.79ghz (quad core), 4GB ram, 650Gb HD samt ett äldre grafikkort (Geforce 6600 256mb).

Men har varit sugen på en mac ett bra tag... Dessutom finns inte så mycket tid att fippla med datorn, är nybliven pappa. Jag kan även på en gång säga att jag inte spelar spel. Jag håller på med lite musik, spelar in min gitarr, samt redigerar lite hemma videos på mitt barn. Sedan använder man datorn mest till media, se film & lyssna på musik.

Eftersom apples produkter är så dyra tänkte jag köra budget varianten och köpa en mac mini.

Mina frågor är alltså följande: Är det lika enkelt att installera Ubuntu på en Mac som på en PC?
Vad tror ni om Mac Mini´n mot mina specs idag, kommer den kännas mycket slöare? Duger den till lite hemma redigering i iMovie?

MAC mini specs:
2,3 GHz Dual-Core Intel Core i5 med 3 MB delad L3-cache på processormodulen
4GB ram
Grafikprocessorn Intel HD 3000 med 288 MB DDR3 SDRAM-minne som delas med huvudminnet3
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ska jag köpa en Apple MAC?

Inlägg av ubot »

Den borde väl knappast kännas slöare utan tvärtom rappare? Jag menar, Mac Minis specifikationer är ju i nivå med din gamla dator. Dessutom så är ju Mac Mini en multimediadator så just film och bildredigering tycker jag spontant borde fungera bättre på en sådan dator. Den stora skillnaden ligger i.s.f. i grafikkortet. Jag kan inte på rak arm jämföra grafikkorten men jag tror inte att en Mac Mini är ett sämre alt. Jag svamlar... men här är en länk som kanske ger dig lite svar om Ubuntu på Mac mini: https://help.ubuntu.com/community/CategoryMac
Det verkar ju inte som om dom har fått Ubuntu att fungera på Mac Mini i am. ubuntuforums: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1810677&page=3
Samber

Inlägg av Samber »

Tack för ditt svar, så du tycker dem verkar likvärdiga. Låter ju bra. Inte alltför stort nedköp med andra ord. Hur stor skillnad märker man egentligen mellan 2 kärnor (duo) mot 4 (quad)?

Sen står det ju mellan 2 versioner av minin, den med fristående Amd Radeon grafik och den billigare med den inbyggda nvidia kretsen, det skiljer över 2000kr på datorerna. Eftersom ja mest ska ha den till kontors uppgifter samt lite media nu & då så är frågan om det är värt 2000 extra eller om man ska satsa på den billigare.

Synd att Ubuntu inte verkar vilja installeras men jag har en gammal Pentium 4 ja kan sparka igång så att jag får min Linux fix! :-)
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Du ska inte lita för mycket på mitt råd då jag inte har 100% koll på hårdvara. Däremot vet jag att på min netbook så är det sällan processorn som slår i taket utan det är allt annat som segar ner datorn. Ok, processorn jobbar säkert långsamt men jag tror inte att hastigheten står och faller med processorn när det kommer till enklare saker som ordbehandling, mail m.m. Det är nog hårddiskens läs- och skrivhastighet och RAM-minnes hastighet som är avgörande. Jag har 4 GB RAM i min stationära dator och 2-2,5 GB RAM är ledigt när jag avänder datorn normalt, d.v.s. Firefox (med 10-20 filkar), Evolution, Pidgin, Terminaler, Nautilus. Nu har ju inte Mac mini Ubuntu men jag säger det här bara för att visa lite på vad som krävs av en dator som används till kontorsuppgifter. Jag tror att det viktigaste är att du har snabba DDR3-minnen (på minst 2 GB) och en hyfsad processor samt en snabb hårddisk. Grafikkortet är bara viktigt när det kommer till (datorspel), avancerad bild/videoredigering och när det kommer till att spela upp film. Jag tror knappast att en Mac mini med en 2,3 GHz Dual-Core Intel Core i5 har några problem med att spela upp film i full hd även utan hårdvaruaccelerering från grafikkortet.

Här är en rescension av Mac mini (du får själv hålla koll på versionerna): http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2388873,00.asp
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"