Ett litet hemnätverk med flera routrar?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Christian Holmberg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ett litet hemnätverk med flera routrar?

Inlägg av Christian Holmberg »

Låt oss säga att jag äger sju datorer och två routrar (med 4 Ethernet portar vardera). Låt oss säga 3 av datorerna är kopplade till den första routern, samt sista lediga ethernet port på denna router går det en kabel till router nummer 2:s port för inkommande trafik. De resterande fyra datorerna är inkopplade till router nummer 2.

Kan jag via de tre första datorerna kommunicera med de fyra sista datorerna, lika enkelt som om samtliga datorer vore kopplade till samma router?

Om jag går till väga och gör som jag beskrivit ovan är det något annat jag bör tänka på?

Något mer jag bör veta?

:unerd:
Emil.s
Kontakt:

Re: Ett litet hemnätverk med flera routrar?

Inlägg av Emil.s »

Kör du med vanliga konsumentrouters så blir det krångligt, då du lär lägga till fler rader i routingtabellen på den första routern. T.ex:
0.0.0.0/0 ut till internet
192.168.1.0/24 till router 2,
192.168.0.0/24 till egna nätet

Enklast är nog att stänga av routingfunktionen i den ena routern, och enbart låta den agera som en switch.

Tänk på att bara ha DHCP igång på en av routrarna också, annars blir det lätt knasigt.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Antec

Re: Ett litet hemnätverk med flera routrar?

Inlägg av Antec »

Hej, själv har jag en router och en vanlig switch som är sammanfogade med en korskopplad TP-kabel, så har jag haft flera år och det har verkligen fungerat väldigt bra. Om det inte går att slå av router funktionen på dina routrar så är en 4-5 portars switch inte alls så blodigt dyr. Jag har en 100/100 switch bara men det finns ju betydligt vassare idag för en billig peng.. Har hört att den här är rätt okej:
http://www.dustinhome.se/zyxel-dimensio ... ider_dacsa
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"