Efter program install

Användarvisningsbild
xhassex
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Efter program install

Inlägg av xhassex »

Hej igen
Nu har jag två väldigt nybörjar frågor till er kunniga.
Nu när jag har installerat Vlc och licq med kommandona configure make make install
1. Går det på något enkelt set att avinstallera programmen, eller får man plocka fil för fil ?
2. Kan man ta bort mappen, den man var i när man körde configure make make install

Det var bra tips om Vlc som jag läste om, så nu kan jag titta på svt och höra radio på sr  :D
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Efter program install

Inlägg av Lars »

Man brukar kunna köra "make uninstall", men då gäller det att man inte har raderat katalogen ;)
Användarvisningsbild
xhassex

Inlägg av xhassex »

Tack för snabbt svar, ja det var ju svar på båda frågorna  ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ursäkta att jag lägger mig i, men det känns som att du gör det onödigt komplicerat för dig. ;)

Om det är så att du vill ha de absolut senaste versionerna av allting, då förstår jag varför du hämtar hem källkoderna till allt och installerar med

Kod: Markera allt

./configure
make 
sudo make install
Men nu är det så att Ubuntu har ju ett bra pakethanteringssystem som sköter allt detta åt dig, nämligen Advanced Packaging Tool (APT). För att köra detta grafiskt behöver du gå in System -> Administration -> Synaptic

Först måste du ange ditt lösenord, sen kan du använda sökfunktionen för att leta upp exempelvis vlc och licq och låta Synaptic installera det för dig.

Om du är mer van vid terminalen kan du installera vlc och licq med kommandot apt-get:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install vlc
sudo apt-get install licq

Jag hoppas att jag inte slår in öppna dörrar här bara.. ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag lägger mig också i ... ;) ;)

I synaptic kan du också markera paket för av-installering. ;)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Little John skrev: Jag lägger mig också i ... ;) ;)

I synaptic kan du också markera paket för av-installering. ;)
Men inte som man installerat från källkod. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Oh nej, vad dum jag är.

Ta tillbaka alla inlägg  ;) ;)
Användarvisningsbild
xhassex

Inlägg av xhassex »

Hej igen
Jo vist gör jag saker lite svårare än det kanske är, men det var så jag läste om tipset. att få vlc plugin i firefox, och så har jag lärt mig lite grann också, och det är ju inte så himla dumt.

Jo jag känner till apt-get, men det hjälpte inte för att få in plugin i firefox. utan det som hjälpte var att bygga en ny vlc med inbyggd firefox plugin och sedan länka den till firefox mappen. Säkert går det att göra detta enklare, men huvudsaken är att det fungerar.

Tack för all hjälp
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

xhassex skrev: Hej igen
Jo vist gör jag saker lite svårare än det kanske är, men det var så jag läste om tipset. att få vlc plugin i firefox, och så har jag lärt mig lite grann också, och det är ju inte så himla dumt.
Jo, man lär sig en del på att bygga själv, också får man det som man vill, och man kan få det senaste. Men det du installerar med synaptic eller apt-get hålls uppdaterat mer eller mindre automatiskt. Det du bygger själv får du hålla reda på själv när det dyker upp säkerhetsuppdateringar och så.  Se'n finns det ju en del udda program där det inte finns något färdigbyggt till Ubuntu...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Ville bara passa på att ställa en fråga här. Om man installerar något program t.ex. vlc i linux och sedan bestämmer sig för att avinstallera programmet, går det då bra att bara radera hela mappen där alla filerna ligger eller blir det en massa problem då. Funderade att programmet kanske lägger lite filer på andra ställen i systemet också.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"