Här finns mer info om WakeOnLan:
https://help.ubuntu.com/community/WakeOnLan
Problemet är att du måste ha en annan 3:e sajt som kontrollerar om server1 är uppe. Jag vet inte vad det skulle vara för server/tjänst/sajt.
Jag tänker mig det så här:
datorA pingar server1. Om server1 inte svarar så skickar datorA en startsignal m.h.a. WakeOnLan till server2 som startar. Om server1 istället svarar på pingen från datorA så skickar datorA INTE en WakeOnLan-signal till server2.
Vad händer om server1 är nere och server2 startar och server2 stängs ner? Ska server1 starta igen då eller måste man manuellt laga felet då eller hur har du tänkt?
Om du vill att en server alltid ska vara igång så är det här en lösning:
1. DatorA pingar server1.
a) Om server1 inte svarar så försöker DatorA starta server2 m.h.a. WakeOnLan.
b) Om server1 svarar så gör DatorA inget mer.
2. DatorA pingar server2
a) Om server2 inte svarar så försöker DatorA starta server1 m.h.a. WakeOnLan.
b) Om server2 svarar så gör DatorA inget mer.
Problemet är att den här lösningen kräver 3 datorer OCH att lösningen kräver att WakeOnLAn fungerar på datorerna. Jag har haft problem med att få WakeOnLan att fungera även om det har funnits stöd för WakeOnLan i moderkortets BIOS på datorn.
Vad är det du försöker göra? Är det så farligt att ha två servrar igång samtidigt hela tiden? Och att servrarna pingar varandra lite då och då för att se om dom ligger uppe. Om en server är nere så skickas ett mail elle rnågot till en adress med ett meddelande om att server1 eller server2 har gått ner.
Det bästa hade ju varit att lösa detta genom att enbart använda server1 och server2. D.v.s. utan att blanda in en 3:e server. Jag vet inte hur du ska få ihop det dock eftersom någon dator måste kontrollera om server1 är uppe. Och server2 är ju avstängd så den går ju inte att använda för ändamålet (eller?).
En lösning som bara inkluderar två datorer är att server2 startar schemalagt lite då och då och kontrollerar om server1 är igång. Om server1 är igång så stänger server2 ner sig igen och om server1 inte är igång så fortsätter server2 att vara igång. Om det här ska vara en lösning så krävs kanske att server2 startas max. 1-2 ggr/dygn. Du riskerar ju annars att slita ut nätagget eller något om du håller på och startar och stänger av server2 var 5:e minut eller något. Dessutom kräver den här lösningen att server2 har stöd för schemalagd start i BIOS. Den förra lösningen kräver i.o.f.s. att BIOS på server2 har stöd för WakeOnLan.