Katastrofstart för Microsoft Vista !!!!

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Okänd

Katastrofstart för Microsoft Vista !!!!

Inlägg av Okänd »

Diamondbeach skrev:
Speciellt då man är ny Ubuntu användare är det nog vanligt att man kör både Ubuntu och Windows. Nya Windows Vista krånglar det visst med. Hälften av programmen i test gick inte.
Du hade visst postat en länk i ett annat forum såg jag, lika bra att posta din länk här också.

Skall ni testa Vista, så vänta ett tag.......

Vista skulle bli Microsofts kronjuvel – Nu står massor i  vägen för en sådan position.

Hälften av programmen funkar inte i Vista Problem för användarna av det nya operativsystemet Vartannat program funkar inte i Vista. Hela 20 av 46 vanligt förekommande program kan fungera dåligt i det nya operativsystemet. Det visar en granskning som PC för alla har gjort.

Mediaspelaren Realplayer, bildhanteringsprogrammet Paint shop pro och webbläsaren Firefox är några av programmen som användare av operativsystemet Windows Vista kan få problem med. Det visar en granskning av tidningen PC för alla. Bland de 46 programmen som granskats finns några av våra mest använda program. 20 av dem krånglar eller fungerar inte alls i Vista.

– Jag är inte förvånad. De tester som jag själv har gjort på programvaran har visat att förvånansvärt många saker inte har fungerat trots att man har haft lång tid på sig att göra tester, säger Aftonbladets IT-expert Peter Pettersson.

Två månaders väntan

I första hand är det de som köper nya datorer med Vista förinstallerat som drabbas. Exempelvis fungerar Paint Shop Pro 9 inte alls och Real Player fungerar endast begränsat i Vista.

– I mina egna tester har jag konstaterat att drivrutiner från tredjepartsleverantörer inte fungerar och i förra veckan kom Apple med en rapport om att Ipod och Itunes inte fungerar ordentligt i Vista, säger Peter Pettersson.

Är det ovanligt många problem med Vista?

– Oavsett tillverkare är det aldrig problemfritt i början när ett nytt operativsystem lanseras. Men de borde ha fått ordning på saker och ting, eftersom det har funnits testversioner ute i över två år. Men var felet ligger vet inte jag. Flera företag har aviserat att man inte kommer ha Vista-klara produkter förrän om en till två månader.

Så om två månader bör många problem vara lösta för Vista-användarna?

– Om man säger så här, har man inte bytt än så ska man vänta. Det är ett bra tips.

Men om man redan har köpt en ny dator med Vista?

– Har man en ny dator med Vista förinstallerat så får man utgå från att övriga program är korrekta. Drivrutinerna ska fungera. Gör de inte det så kan man gå tillbaka till butiken.

Vartannat program funkar inte i Vista

Windows Vista har släppts i en skarp, fungerande version. Men det kan finnas anledning att vänta med att uppgradera. Det är nämligen inte säkert att dina program fungerar i det nya operativsystemet.

PC för Alla har gått igenom 46 populära program för hemanvändare. Många funkar utmärkt, men överraskande många funkar inte alls eller bara delvis. Av de 46 programmen är det problem med hela 20 – nästan vartannat.

Här är hela listan.

Kommunikation

Active Sync – Fungerar ej. Har bytts ut mot Mobile Sync Center i Vista
CuteFtp 7 och 8 – Fungerar dåligt. Ger felmeddelande efter nedstängning och går ej att aktivera. Globalscape arbetar på en uppdatering men oklart när den ska vara färdig.
Eudora 7.1 – Fungerar. Äldre versioner saknas information om.
Filezilla 3 – Fungerar utan problem
Firefox 2.0.0.1 – Fungerar i stort sett bra men har vissa problem med uppdateringsfunktionen. Kan också krascha när du visat pdf-dokument i programmet.
ICQ 5 – Begränsad funktionalitet. Inget stöd för Internet Explorer 7.
Mozilla Thunderbird 1.5 - Fungerar
Nokia PC Suite - Fungerar ej enligt Nokia. Vistaversion lanseras under första halvan av 2007. Observera att användare rapporterat att programvaran delvis fungerar.
Opera 9.1 - Fungerar
Sony Ericsson PC Suite – Fungerar ej. Uppdaterad version lanseras tidigast i april.
Ultra VNC - Fungerar men kan störas av User Account Control som stänger programmet och bryter kommunikationen.
WS FTP 2007 – Fungerar ej. Varken versionerna 2007 Home eller Professional. Stöd för Vista ska lanseras under första kvartalet. Redan i dag kan du dock få en uppdatering genom att kontakta Ipswich supportavdelning på den här sidan.
Observera att företaget inte tar något ansvar för produkten då den officiellt ej har stöd för Vista.

Säkerhet

Ad Aware SE Personal 1.061 – Fungerar men det finns rapporter att programmet kan stanna under skanning beroende på Vistas nya filstruktur. Kör på egen risk.
AVG Antivirus 7.5 – Den senaste versionen, 7.5 har full Windows Vista-kompatibilitet.
CA Internet Security Suite 2007 – Fungerar ej. Stöd i mars. Antivirus 2007 fungerar i dag medan övriga produkter (brandvägg, antispyware) lanseras under februari-mars. Mer info finns här. Äldre varianter kommer ej att vara kompatibla med Vista men kunder erbjuds fri uppgradering till 2007.
F-Secure 2007 – Fungerar ej. Uppdaterad version av programmet förväntas lanseras under maj månad. Redan nu kan en beta-version hämtas här. Du som har en giltig prenumeration får en ladda ned en uppdateringsfil.
Kaspersky Internet Security 6.0.2 – Fungerar
McAfee Internet Security 2007 – Fungerar, men kräver uppdatering som finns att hämta här. Oklart om stöd kommer att läggas till även för äldre produkter.
Norton Internet Security 2007 – Fungerar. Krävs dock nedladdning av uppgraderingsfil. Läs mer här. Äldre produkter ska enligt företaget få stöd för Vista, men när är oklart.
Panda Internet Security 2007 – Fungerar ej. Företagets antivirusprogram fungerar och stöd för säkerhetspaketet ska släppas på företagets webbplats ”inom kort”.
PC-cillin Internet Security 2007 – Fungerar.
PGP Desktop Professional 9.5 - Fungerar ej. Stöd väntas under våren.
Spybot Search and Destroy 1.4 – Fungerar.
Zone Alarm - Fungerar ej. Oklart när uppdateringar ska släppas. Du kan anmäla dig till ett informationsbrev om Zonealarm och Vista på den här sidan.

Nytta & Nöje

AcDsee 9 – Fungerar ej. Uppdaterade versioner lanseras
”inom kort” på den här sidan.
Adobe Photoshop Elements 5 – Fungerar med uppgradering till version 5.0.2. Uppgradera gör du här.
Adobe Premiere Elements 3 – Fungerar med uppgradering till version 3.0.2. Uppgradera gör du här.
Adobe Acrobat Reader 8 – Fungerar.
Adobe Photoshop CS och CS 2 – Fungerar men verkar ha problem med installationen av programuppdateringar.
Azureus Bit Torrent Client – Fungerar men ej till hundra procent. Kan vägra starta emellanåt. Oklart när fullt stöd för Vista implementeras.
Daemon Tools – Fungerar. Ny version med stöd för 32- och 64-bitars Vista finns på programmets hemsida. Se upp för nytt ”spionprogram” i Daemon Tools.
DC++ 0.698 – Fungerar men vissa problem har rapporterats.
Diskkeeper 10 Professional – Finns i betaversion för Vista. Oklart hur stabilt programmet är.
DivX 5 – Fungerar begränsat. Visning av tumnagelbilder fungerar dåligt vilket kan ställa till problem med exempelvis Media Center Extenders.
Ffdshow – Fungerar begränsat. Går att installera men kraschar ibland och rapporterar Com Surrogate Error vilket beror på problem att visa tumnagelbilder. Uppstår även med andra Codecs.
Foobar 2000 – Fungerar.
Itunes 7.0.2 – Fungerar.
MagicIso 5 – Fungerar.
Nero 7.7.5.1 – Fungerar. Stora problem med äldre versioner. Läs mer här.
Open Office 2 – Fungerar.
Paint Shop Pro 9 – Fungerar inte.
Real Player. – Fungerar begränsat. Avvakta ny version.
VLC Media Player – Fungerar men är inte helt kompatiblelt. Stänger av Aero Glass vid filmuppspelning under vissa förutsättningar.
Winamp 5 – Fungerar begränsat
Winrar 3.4. – Fungerar, trots att Windows Vista anser installationen vara felaktig
Winzip 10 – Fungerar.

Hjälp oss komplettera listan! I den här tråden i PC för Allas supportforum kan du lista program du har haft problem med, eller program som funkar utmärkt.

http://pfatjanster.idg.se/support/viewm ... sId=472963
tomcat99

SV: Katastrofstart för Microsoft Vista !!!!

Inlägg av tomcat99 »

Jag har ett problem som är *mycket* irriterande med Vista; Skärmen tappar sina inställningar (ljus och kontrast).

Jag har ett nvidia-kort och nvidias drivrutiner som är avsedda för Vista. Händer inte i vare sig Ubuntu eller XP. Vistas inbyggda drivrutin för grafikkortet fungerar möjligen bättre, men medger just inga inställningar av det slag som jag behöver. Tjurigt.
Datorer?
1: Stationär Celeron 2.6GHz, 1024 MB ram, 2x250 GB hd, Geforce 6600, DVD-rw, Microtower. Dualboot, EdgyEft med Beryl / XP (allting-dator)
2. Laptop 800 MHz, 512 MB ram, 20 GB hd, cd-rw. EdgyEft. (jobbdator)
3. Stationär Celeron 2.6 GHz, 512 MB ram, 80 GB hd, Geforce 6200, DVD-RW, Shuttle. WinXP. (speldator)
Peace Out.
Okänd

Inlägg av Okänd »

När en kompis till mig skall köra Firefox så rycker bilden konstant, precis som om mushjulet fått fnatt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

tomcat99 skrev: Jag har ett problem som är *mycket* irriterande med Vista; Skärmen tappar sina inställningar (ljus och kontrast).

Jag har ett nvidia-kort och nvidias drivrutiner som är avsedda för Vista. Händer inte i vare sig Ubuntu eller XP. Vistas inbyggda drivrutin för grafikkortet fungerar möjligen bättre, men medger just inga inställningar av det slag som jag behöver. Tjurigt.
Vista o drivare....utmaningen som man gräver i just nu är ju att MS försökt kryptera BlueRay
formatet och då byggt in en massa mjukvara för att kontrollera vad som visas på en skärm   :P

Lika är det med ljuddrivare där  tex Soundblaster har haft ett elände med Audigy samt X-Fi kort.

Hursomhelst håll koll på den här länken och ladda ner senaste drivaren

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Just nu får jag inte upp någon för Vista x86, kan vara nåt tillfälligt.

Jag som hade svurit att aldrig supporta  Vista... 8)  Men det är bättre att man själv
ser hur lite man egentligen ändrat från XP förutom ögongodis samt UAC eländet.. :D
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

ett annat "roligt" fenomen i Vista:
http://www.idg.se/2.1085/1.94656

Inlägg av tomcat99 »

plun skrev:
Hursomhelst håll koll på den här länken och ladda ner senaste drivaren

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Just nu får jag inte upp någon för Vista x86, kan vara nåt tillfälligt.

Jag som hade svurit att aldrig supporta  Vista... 8)  Men det är bättre att man själv
ser hur lite man egentligen ändrat från XP förutom ögongodis samt UAC eländet.. :D
Jo, tack för tipset, men jag fortsätter nog att köra XP och Ubuntu.
Så himla roligt var inte Vista. XP är än så länge bättre för mina windowsbehov.
Datorer?
1: Stationär Celeron 2.6GHz, 1024 MB ram, 2x250 GB hd, Geforce 6600, DVD-rw, Microtower. Dualboot, EdgyEft med Beryl / XP (allting-dator)
3. Stationär Celeron 2.6 GHz, 512 MB ram, 80 GB hd, Geforce 6200, DVD-RW, Shuttle. WinXP. (speldator)
Peace Out.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Barre skrev: ett annat "roligt" fenomen i Vista:
http://www.idg.se/2.1085/1.94656
Egentligen ett märkligt fenomen...varför inte köra med "Program files"   :D

I XP har ju fenomenet drabbat massvis med användare när "Program" fönstret för
utforskaren ploppat upp vid varje start.

Ungefär som att be Feistys utvecklare att döpa om Home eller Var osv   :D
tomcat99

Inlägg av tomcat99 »

plun skrev: Ungefär som att be Feistys utvecklare att döpa om Home eller Var osv  :D
Home = Home
Var = Away
Etc = Elsewhere
Lib = House
Mnt = There

Hehe... Ja, varför inte?
;D
Datorer?
Peace Out.
Okänd

Inlägg av Okänd »

tomcat99 skrev:
plun skrev: Ungefär som att be Feistys utvecklare att döpa om Home eller Var osv   :D
Home = Home
Var = Away
Etc = Elsewhere
Lib = House
Mnt = There

Hehe... Ja, varför inte?
;D

Njau.... översättningar får inte gå till "absurdum".... 8)
Diamondbeach

Inlägg av Diamondbeach »

De hade satsat på Vista.. Kanske hade de för bråttom att lansera ?? Något har gått fel till iallafall då så mycket inte går korrekt. Själv väntar jag tills jag kan känna mig trygg med Vista. Bra Dimension>x att du la in listan här också !!  :)
Då vi står inför ett val. Och öppnar ögonen. Ser vi ett oändligt antal vägar att välja.
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

Intressant. Jag som börjar fundera om Vista va så bra som de lät(då menar jag inte att jag tänkte tanken att byta OS, usch :P) men här visar ju de LILLA nackdelen med Vista :)
Kanske hade de för bråttom att lansera ??
Jo, faktiskt de känns så, det är som att släppa ett program som inte utför något :)
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Inlägg av fonsterbage 2.0 »

Vetenskapsradion Tekno i P1 sågade Vista jäms med fotknölarna i dag.

Massvis med drivisar saknas, de flesta datorer orkar inte köra Vista, många gamla windowsprogram slutar fungera. Förvirrande med alla typer av Vista att välja mellan.

Råd till lyssnarna: Avvakta. Vänta tills den dator du kör tar slut. I den nya du köper kommer det säkert sitta Vista. Som då förhoppningsvis hunnit bli bättre. Dom började redan prata om Service Packs . . .
Okänd

Inlägg av Okänd »

Suck. Microsoft släpper som vanligt halvfärdiga grejor. I det här fallet så var det tydligen knappast ens det.  ::)

Hasta la Vista!

Lika bra att behålla XP tills vidare.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

DimensionX skrev: Suck. Microsoft släpper som vanligt halvfärdiga grejor. I det här fallet så var det tydligen knappast ens det.  ::)

Hasta la Vista!

Du menar väl "Lika bra att bara ägna sej åt ubuntu"  ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Urban Anjar skrev: Lite kul statistik:

http://www.google.com/trends?q=%22Windo ... %2C+Ubuntu
Kul artikel från Linux Online

Ubuntu - Ubuntu is, and has been for some time, the darling of the Linux community. The fact that this distribution gets more popular by the day must be proof now that we're not dealing with just hype. When you've been favorably compared to Microsoft's 5 billion dollar Vista operating system, you know you've done something right. Canonical Ltd., the foundation set up by South African millionaire Mark Shuttleworth, is fanatically committed to its improvement and is reaping the rewards of that commitment by its constantly growing user base. I would not be surprised if some day, in the not too distant future, the word Ubuntu, besides being synonymous with 'peace', becomes synonymous with 'Linux' as well, in much the same way that Red Hat is now.

http://www.linux.org/dist/reviews/distro2006.html

;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev:
DimensionX skrev: Suck. Microsoft släpper som vanligt halvfärdiga grejor. I det här fallet så var det tydligen knappast ens det.  ::)

Hasta la Vista!

Du menar väl "Lika bra att bara ägna sej åt ubuntu"  ;D
Det blir i alla fall mer och mer av Ubuntu för min del märker jag. :)
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"