Nautilus tappar sitt tema ibland (Ubuntu 11.10, Unity)

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
L-L

Nautilus tappar sitt tema ibland (Ubuntu 11.10, Unity)

Inlägg av L-L »

Hej!

Jag är en användare av Ubuntu 11.10 med Unity, och glädjer mig åt ett snyggt och smidigt system som är stabilt och bra - så länge jag inte pillar för mycket under ytan. En sak som jag har råkat ut för tycks dock hända helt av sig själv ibland, även på en "ren" default-installation av 11.10. Det gäller Nautilus, som ibland tappar sitt tema och ser betydligt fulare ut. Problemet löses enkelt genom att logga ut och logga in igen (eller starta om datorn), men jag funderar på om detta är någon känd bugg som kan åtgärdas, eller om jag får leva med det ett tag till. Ett tag misstänkte jag att det var BleachBit som rensade något som inte borde rensas, men jag tror mig kunna avfärda denna teori.

Se bifogade bilder så förstår ni vad jag menar. Första visar hur det normalt ser ut, andra visar hur det blir ibland.

Dessutom så undrar jag om det finns något man kan göra för att hindra Nautilus från att alltid öppnas med placering på skrivbordets övre vänstra hörn? Jag vill ha fönstret centrerat varje gång.!

Tacksam för tips.
Screenshot1.png
Screenshot2.png
StefanB

Re: Nautilus tappar sitt tema ibland (Ubuntu 11.10, Unity)

Inlägg av StefanB »

L-L skrev:Hej!

Jag är en användare av Ubuntu 11.10 med Unity, och glädjer mig åt ett snyggt och smidigt system som är stabilt och bra - så länge jag inte pillar för mycket under ytan. En sak som jag har råkat ut för tycks dock hända helt av sig själv ibland, även på en "ren" default-installation av 11.10. Det gäller Nautilus, som ibland tappar sitt tema och ser betydligt fulare ut. Problemet löses enkelt genom att logga ut och logga in igen (eller starta om datorn), men jag funderar på om detta är någon känd bugg som kan åtgärdas, eller om jag får leva med det ett tag till. Ett tag misstänkte jag att det var BleachBit som rensade något som inte borde rensas, men jag tror mig kunna avfärda denna teori.

Se bifogade bilder så förstår ni vad jag menar. Första visar hur det normalt ser ut, andra visar hur det blir ibland.

Dessutom så undrar jag om det finns något man kan göra för att hindra Nautilus från att alltid öppnas med placering på skrivbordets övre vänstra hörn? Jag vill ha fönstret centrerat varje gång.!

Tacksam för tips.
Det där har jag också råkat ut för någon gång och jag vill minnas att det var något speciellt program jag använde för att framkalla felet, men minns inte vilket. Det finns åtminstone 1 bugg rapporterad:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nautilus/+bug/881263

Edit: På länken ovan hänvisas till en mer omfattande buggrapport:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-settings-daemon/+bug/873545
Antec

Inlägg av Antec »

Jag frågar om ni har gnome-shell installerat? Det ser ni då ni startar datorn och vid inloggning på kugghjulet att det finns mer än valen Ubuntu och Ubuntu 2D? Menar gnome, gnome classic osv? Får man inget felmeddelande? Verkar nästan som att nautilus kraschar i sitt gui. Då jag sett en sån nautilus är vid 2 tillfällen den ena gången kraschade gnome-settings-daemon och drog med sig nautilus, den andra gången så startade jag nautilus i fluxbox
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kolla om det är gnome-settings-daemon clipboard som kraschar genom att köra följande kommando

Kod: Markera allt

gsettings set org.gnome.settings-daemon.plugins.clipboard active false
och se om felet försvinner.

Om inte, så kan du återställa med:

Kod: Markera allt

gsettings set org.gnome.settings-daemon.plugins.clipboard active true
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"