Laptop eller stationär??

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
mr_kiv
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Laptop eller stationär??

Inlägg av mr_kiv »

jag tänker köpa en ny dator, men jag vet inte riktigt vad jag ska köpa.. är de mycke problem med laptopen?, känner bara 2 som ha lap o båda ha haft problem med tangentbordet...
stationära kan man alltid fixa själva, om de blir något fel...
hur är de med att köra ubuntu på nya datorer? gäller garantin även om man plocka bort windows?..

så hjälp mig, vad tycker ni är bäst.. stationär eller laptop?
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Laptop eller stationär??

Inlägg av ThinLizzy »

laptop så klart.
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

Vilken dator man köper beror ju på hur man vill använda den
Om man bara sitter hemma på samma plats är stationär bättre. Mer prestanda för pengarna. Lättare att uppgradera vid behov mm mm.
Vill man vara mobil är ju en laptop ett måste. Många upplever, spec de mindre laptopparna, som lite "pilliga", spec om de saknar separat siffertangentbord.
Användningssätt och levnadssätt avgör valet
Det är inga problem att köra Ubuntu på nya datorer, men garantin kan påverkas om du rensar ut Windows. Har hört att säljaren kan tycka att man gjort ej godkända förändringar i datorn. Dual boot?
Gott Nytt År!
mr_kiv
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av mr_kiv »

jag se mycke film och bruka koppla datorn till tven, just nu luta de mot en stationär... låter som många ha problem med sina laptop att tangentbordet sluta funka m.m...
Gott nytt år!!
I_can_see_the_light
Kontakt:

Inlägg av I_can_see_the_light »

Jag har personligen inte hört om någon som haft problem med tangentbordet men problem kan ju dyka upp på de mest oväntade ställena. Du råkar inte veta om de två som haft problem använde samma skiva/USB-minne för att installera systemet?

Hursomhelst, om du inte har något behov av att vara mobil så tror jag att du gör klokt i att investera i en stationär dator. Precis som du säger är det ju lättare att fixa saker själv och framtida uppgraderingar blir dessutom lättare. Min gamla stationära dator från 2003-2004 lever ännu, den är inte nån speedkula men för att titta på filmer och surfa funkar den helt ok.
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Så länge man håller sig borta från skitmärken som HP's billiga serier, Acer, och egenligen allt plastigt skit som packas på en från elektronikbutikerna så är det ingen fara med laptop.
Har aldrig hört om någon som haft problem med tangentbordet (eller något annat) på t.ex Thinkpads, Macbooks eller HP elitebooks. Men så är ju det kvalitetsdatorer som är gjorda för att hålla i några år också....

Edit:
Detta skrivs förövrigt från en Macbook Pro som mycket snart är inne på sitt 5e år av tungt användante. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"