Hjälp, måste ersätta Ubuntu med Windows!

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Xerice

Hjälp, måste ersätta Ubuntu med Windows!

Inlägg av Xerice »

Tjenare mors! :)

Jag har sedan en liten tid tillbaka haft Ubuntu 11.10 på min stationära dator, tidigare använt 11.04 och 10.10.
Jag älskar Ubuntu och speciellt nya Gnome 3.2, men känner att jag gärna skulle vilja få tillbaka Windows XP igen, men har stött på ett ganska stort problem.

Jag matar in min "gamla" Windows XP skiva i datorn och startar om, väljer CD rom som boot och jag får fram den vanliga blå skärmen med Windows XP Setup som laddar lite systemfiler och förbereder, men efter en stund blir skärmen svart, och sen får jag ett felmeddelande som lyder:
"A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer. etc etc etc If this is the first time you see this message blablabla"

För man ska väl ändå kunna komma fram till formateringsdelen med en XP skiva även om Ubuntu använder ett annat filsystem? Har problem att boota via Wine också vilket jag redan förutspådde innan jag provade.

Hade vart schysst om nån kunde hjälpa mig. :)

Tack på förhand,

Xerice
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp, måste ersätta Ubuntu med Windows!

Inlägg av Pavel »

Jag tror inte att ext4 som du nog använt i Linux är läsbart av XP. Starta med Ubuntuskivan, kör GParted och formatera disken till NTFS. Det bör XP klara av att hitta och det bör gå att installera Windows som vanligt.
Du kan behöva reparera Windows starthanterare efter installationen. Jag tror du kan göra det från XP skivan.
Xerice

Re: Hjälp, måste ersätta Ubuntu med Windows!

Inlägg av Xerice »

Tack, jag skall ta och prova :)
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"