Tack för tipsena och tricksen.
Jag får beta av allt lite i taget. scrot fungerade inte, terminalen blev spydig åt mig å antydde att jag borde ha märkt att *X* inte är igång, såna spydigheter tar jag inte av skript, så jag skrotade det snabbt.
Jag har nu gått via dina länkar och just spelat in 20 sekunder med instruktionerna från
https://wiki.ubuntu.com/ScreenCasts/ffmpeg
Det tog nog jättelänge att ladda upp även via terminalen. Jag avbröt två gånger å felsökte, sen så började jag ladda upp via browsern å insåg att hmms, kanske det får ta en stund via terminalen också då.
Så, ni stackare får undersöka mina flikar i Chrome på min första screencast EVER! Jag är så stolt vetni.
Iden att hantera det man kan med videon i terminalen är jättebra tycker jag, för då drar det mindre resurser, videosar har tendens å sluka allt de får jhu. Nu bara om nån sku komma på å hur man ser vad man redigerar också, även om sku få till det att skötas utan GUI, så är världen perfekt, hih.
Till senare tillfälle har jag kvar att lära mig klippa videosarna och dra ut skärmdumpar ur dem. Jag märker tråden som löst för nu iallafall, då det gick så bra med det jag företog mig.
Cherrypie!
// Peetra.