Installera kernel 3.2.0-rc4 (senaste) i Ubuntu

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
exton
Kontakt:

Installera kernel 3.2.0-rc4 (senaste) i Ubuntu

Inlägg av exton »

Jag har roat mig med att kompilera en "egen" Ubuntu-kernel, nämligen kernel 3.2.0-rc4-exton-custom. Kernel 3.2.0-rc4 är den nyaste kernel som finns att hämta från kernel.org.

Varför?
Senaste Ubuntu (11.10) använder kernel 3.0.0-12. Det har tillkommit väldigt mycket olika slags hårdvarustöd m m i senaste kernel 3.2.0-rc4. Om du alltså har skaffat ny hårdvara, som inte stöds i din nuvarande Ubuntu-installation kan det vara värt att testa "min" kernel. En annan anledning kan vara att du bara vill ha det senaste...

Vilken Ubuntu-installation?
Kernel 3.2.0-rc4-exton-custom kan installeras i alla Ubuntu-system fr o m version 10.04. (Kanske även i tidigare versioner). Kerneln kan också installeras i alla förekommande installerade linuxsystem som bygger på Ubuntu. T. ex. i Linux Mint 12.

INSTRUKTION
A. Hämta kerneln här: http://linux.exton.net/debex-mint/kernel/linux-image-3.2.0-rc4-exton-cus...

B. Hämta kernel-headers här: http://linux.exton.net/debex-mint/kernel/linux-headers-3.2.0-rc4-exton-c...

Kör dessa kommandon som root:

1) dpkg -i linux-image-3.2.0-rc4-exton-custom_3.2.0-rc4-exton-custom-10.00.Custom_i386.deb

2) dpkg -i linux-headers-3.2.0-rc4-exton-custom_3.2.0-rc4-exton-custom-10.00.Custom_i386.deb

3) cd /lib/modules

4) update-initramfs -ck 3.2.0-rc4-exton-custom

5) update-grub (om du använder Grub2 installerat i aktuellt Ubuntu-system som starthanterare).

6) Starta om datorn sedan du ändrat i den starthanterare (Grub Legacy eller Grub2) du använder så att den nya kerneln går igång. Du kan läsa min handledning Multiboot med GRUB - Legacy (som handlar om konfigureringen av gamla Grub). Nya GRUB (Grub 2) behandlas i Ubuntus Wiki. Läs också vid behov min lilla "handledning" om Grub2.

Ett litet "klargörande"
"Min" kernel är kompilerad precis på samma sätt som alla original Ubuntu-kernlar. Om så inte var fallet skulle den inte fungera i ett Ubuntu-system.

Till dig som föredrar stabila program/kernlar
Läs HÄR om hur du installerar kernel 3.1.4 i ett Ubuntu-system.

Lycka till!

exton / 111209
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Installera kernel 3.2.0-rc4 (senaste) i Ubuntu

Inlägg av HakanS »

Skriv svar

Återgå till "Guider"