Skapa eget installations USB, med mitt "ubuntu"

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
marr
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Skapa eget installations USB, med mitt "ubuntu"

Inlägg av marr »

Tjena. Ny här, ny på Ubuntu.

Det är så att jag har installerat 10.04 och moddat det så att det passar mig och mina behov. Installerat massa roliga saker och plockat bort desto fler.

Nu undrar jag om det finns något enkelt sätt att skapa ett eget USB minne med en exakt kopia av min installation. Som ja kan använda om jag får för mig att installera om.
Vilket kommer inom en snar framtid då jag ska hamra in en SSD disk i min netbook.

Tacksam för svar.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Skapa eget installations USB, med mitt "ubuntu"

Inlägg av Pavel »

Jag kommer på två verktyg som du kan testa:

Remastersys: http://www.geekconnection.org/remastersys/. Med det kan du göra en installerbar backup/kopia av ditt system.

Clonezilla: http://clonezilla.org/ som skapar en kopia av din partition. Om detta kan ställa till det från överförign från HDD till SSD vet jag inte.
marr
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av marr »

Tackar, detta ska kikas på :)
Enigma

Inlägg av Enigma »

Ursäkta för bumpen av en gammal tråd men då min fråga berör detta ämne så kan jag lika gärna fortsätta på denna tråden istället för att skapa en ny tråd.

Kollade lite på detta med Remastersys som nämns längre upp i tråden och undrar nu om Remastersys funkar om man bygger ett system från scratch i Virtualbox eller om det finns nåt annat bra program till detta ?
Det ska även kunna göra både CD och USB.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

Min första tanke faller på Unetbootin http://unetbootin.sourceforge.net/unetb ... nux-latest

Men de som lämnat svar tidigare är mycket kunnigare än vad jag är.
Men nu när jag skriver här, så bumpar vi upp tråden igen ;D
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
mickenorlen
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mickenorlen »

För att skapa en modifierad ubuntu-iso-fil som du sedan kan bränna till CD eller med hjälp utav unetbootin installera på USB kan man följa denna guide. (lägg märke till Ubuntu Customization Kit som förmodligen är något enklare än "the manual way".

https://help.ubuntu.com/community/LiveCDCustomization
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

Remastersys har alltid funkat klockrent för mig - men har bara testat det upp till 10.04.

Man bör dock tänka på några saker om man installerar och använder det.
Saker jag har kommit fram till under de rätt många år jag använt programmet:

a) det ÄR "främmande programvara" och inte direkt i ubuntus förråd, så är du paranoid bör du undvika det

b) för säkerhets skull brukar jag köra kommandot (t ex

Kod: Markera allt

remastersys backup
om du vill ha en exakt kopia av ditt befintliga system) i enanvändar/root-läge (vid starten välj inte normal uppstart utan räddningsläge) - har märkt att speciellt kubuntu startar en massa processer vid start som strular till remastersys:andet då vissa tjänster skriver till filer medan remastringen pågår. Det går dock att remastra i grafikläge också, men man kan behöva göra det några gånger i så fall och eventuellt stänga av vissa tjänster om man märker att skivan inte startar (mysql t ex)

c) för en DVD får *det du vill remastra* sammanlagt inte överstiga ca. ***9 GB*** - det går att i /etc/remastersys.conf exkludera vissa kataloger som inte absolut behövs (t ex mp3-kataloger etc). Denna begränsning har att göra med hur stor fil du kan skapa som går att bränna till ISO direkt och har inget egentligt att göra med remastersys i sig. Även om man försöker med flera tricks att skapa större filer har jag märkt att de inte går att starta från. Ska du ha en startbar CD tror jag du bör hålla dig under 2,1 GB - men det är länge sedan jag gjorde en sådan ...

d) kör gärna

sudo pwck
sudo grpck
och fixa eventuella fel!

innan så att alla oegentligheter vad gäller konton och lösenord är utsorterade.

e) då remastersys tar bort vissa filer för att en remaster dynamiskt ska kunna skapa vissa konfigfiler mm beroende på vilken hårdvara du startar cd/dvd:n i brukar jag innan tar:ra ihop /etc-katalogen och lägga i en mapp som inkluderas så att jag i nödfall kan extrahera gamla versioner vid problem.

sudo tar -cvf /path/to/file.tar /etc
- tänk bara på att det i vissa fall kan bli ett säkerhetsproblem om du skulle ge skivan vidare!

f) följer man detta så har man ett kanonenkelt sätt å andra sidan att få en "exakt kopia" av sitt installerade system! :)

Har man väl en remaster-iso av sitt system är det enkelt att därifrån skapa en usb med t ex unetbootin, se ovan.

TIPS: skapa skivan som vanligt, men bränn inte utan skapa en virtuell maskin som ska försöka starta från iso-avbilden och testa, så slipper du bränna skivor som inte funkar :)
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"