Skicka push notifications med rTorrent-statistik regelbundet

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Trumstock
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Skicka push notifications med rTorrent-statistik regelbundet

Inlägg av Trumstock »

Hej!

Till att börja med vill jag be om ursäkt om jag lagt tråden i fel forumdel, och om så är fallet får mod gärna flytta den. :)

Jag skulle vilja få hjälp med att skriva ett script som automatiskt körs säg, varje eller varannan timme, och rapporterar den senaste timmens medelhastigheter samt hur mycket data som överförts i båda riktningar i rTorrent.

Då jag har en iPhone skulle jag gärna vilja få statistiken sänd som push notifications via Prowl.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Skicka push notifications med rTorrent-statistik regelbu

Inlägg av Konservburk »

Trumstock skrev:Jag skulle vilja få hjälp med att skriva ett script som automatiskt körs säg, varje eller varannan timme, och rapporterar den senaste timmens medelhastigheter samt hur mycket data som överförts i båda riktningar i rTorrent.

Då jag har en iPhone skulle jag gärna vilja få statistiken sänd som push notifications via Prowl.
Hur mycket klarar du att få till på egen hand? Vilka delar behöver du hjälp på traven med? Vet du hur du får fram informationen du vill åt från rtorrent? Vet du hur du skickar notiser via prowl? Vet du hur du får det hela att utföras en gång varje timme?
Trumstock

Inlägg av Trumstock »

Konservburk skrev:Hur mycket klarar du att få till på egen hand? Vilka delar behöver du hjälp på traven med? Vet du hur du får fram informationen du vill åt från rtorrent? Vet du hur du skickar notiser via prowl? Vet du hur du får det hela att utföras en gång varje timme?
De egentliga problemen för mig är att plocka fram statistiken och att få scriptet att köras varje timme. Jag har ett script som körs varje gång en nedladdning slutförts, och jag tror jag klarar av att modifiera det själv lite grann.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Trumstock skrev:De egentliga problemen för mig är att plocka fram statistiken och att få scriptet att köras varje timme. Jag har ett script som körs varje gång en nedladdning slutförts, och jag tror jag klarar av att modifiera det själv lite grann.
Jag antar att det skript du redan har triggas från ~/.rtorrent.rc via ett kommando i stil med:

Kod: Markera allt

system.method.set_key = event.download.finished , id , "execute = skriptet"
Om du vill trigga en gång i timmen istället för när en nerladdning är klar så kan du använda kommandot schedule på motsvarande sätt:

schedule = id , 3600 , 3600 , "execute = skriptet"
När det gäller att få fram själva statistiken så beror det helt på vad du är ute efter. Exempelvis ett eget tal för varje torrent som är igång eller någon slags summa eller medelvärde av alltihop.
Trumstock

Inlägg av Trumstock »

Konservburk skrev:Jag antar att det skript du redan har triggas från ~/.rtorrent.rc via ett kommando i stil med:

system.method.set_key = event.download.finished , id , "execute = skriptet"
Det stämmer.
Konservburk skrev:När det gäller att få fram själva statistiken så beror det helt på vad du är ute efter. Exempelvis ett eget tal för varje torrent som är igång eller någon slags summa eller medelvärde av alltihop.
Jag är ute efter den senaste timmens globala medelhastighet (både upp och ned) samt den globala mängden överförd data, dvs. både hur mycket som laddats ned och hur mycket som laddats upp under senaste timmen.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Trumstock skrev:Jag är ute efter den senaste timmens globala medelhastighet (både upp och ned)
När du skriver "både upp och ner", menar du då summan av upp och ner eller menar du upp och ner var för sig?
Trumstock skrev:samt den globala mängden överförd data, dvs. både hur mycket som laddats ned och hur mycket som laddats upp under senaste timmen.
Är inte det precis samma sak som medelhastigheten den senaste timmen? Om den globala uppladdningsmängden den senaste timmen är säg 1GB, så blir ju medeluppladdningshastigheten just 1GB per timme.
Trumstock

Inlägg av Trumstock »

Konservburk skrev:När du skriver "både upp och ner", menar du då summan av upp och ner eller menar du upp och ner var för sig?
Jag hade tänkt mig upp- och nedladdningshastigheten var för sig.
Konservburk skrev:Är inte det precis samma sak som medelhastigheten den senaste timmen? Om den globala uppladdningsmängden den senaste timmen är säg 1GB, så blir ju medeluppladdningshastigheten just 1GB per timme.
Jo, det stämmer ju. Men hade tänkt mig det uttryckt i kB/s eller MB/s istället, så att jag enklare kan se hur mycket av min lina som utnyttjas. Så att formeln blir:

total mängd uppladdad data/3600
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Trumstock skrev:Jo, det stämmer ju. Men hade tänkt mig det uttryckt i kB/s eller MB/s istället, så att jag enklare kan se hur mycket av min lina som utnyttjas. Så att formeln blir:

total mängd uppladdad data/3600
Men det är en beräkning som du kan låta ditt skript göra i efterhand och ingenting du måste plocka ut separat ur rtorrent.

Jag är osäker på om rtorrent håller reda på data för just senaste timmen eller om den för någon separat global statistik som går att hämta direkt. Det går förstås att på egen hand ta fram skillnaden mellan datamängden nu och förra timmen, och det går ju att summera ihop alla olika torrent-datamängder för att för att få ett globalt resultat.
Trumstock

Inlägg av Trumstock »

Konservburk skrev: Men det är en beräkning som du kan låta ditt skript göra i efterhand och ingenting du måste plocka ut separat ur rtorrent.

Jag är osäker på om rtorrent håller reda på data för just senaste timmen eller om den för någon separat global statistik som går att hämta direkt. Det går förstås att på egen hand ta fram skillnaden mellan datamängden nu och förra timmen, och det går ju att summera ihop alla olika torrent-datamängder för att för att få ett globalt resultat.
Okej. Är det något du skulle kunna skriva utan att det tar upp för mycket av din tid?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Trumstock skrev:Okej. Är det något du skulle kunna skriva utan att det tar upp för mycket av din tid?
Det är tyvärr ingenting jag slänger ihop på några minuter. Jag vet ungefär hur det kan göras, men fnuttologin i rtorrent är inte direkt den lättaste att handskas med, och det har dessutom varit en massa syntaxändringar sedan jag pillade med liknande saker senast. Vi får se om jag kan få lite tid över till helgen eller så.

Du skulle ju tills vidare kunna koncentrera dig på den lättare biten. Låt oss säga att jag kan få fram datamängderna för den senaste timmen. Du behöver då skiva ihop ett skript som omvandlar dessa invärden till medelhastigheter så som du själv vill ha dem och sedan skickar de omvandlade värdena till din mobil.

I skriptet förutsetter du att $1 är antalet uppladdade byte den senaste timmen och att $2 är antalet nerladdade byte den senaste timmen. Om du vill ha GB/h så behöver du dela med 2^30. Om du vill ha Mbit/s så behöver du multiplicera med 8 och dela med 10^6 och 3600.
Trumstock

Inlägg av Trumstock »

Konservburk skrev:Det är tyvärr ingenting jag slänger ihop på några minuter. Jag vet ungefär hur det kan göras, men fnuttologin i rtorrent är inte direkt den lättaste att handskas med, och det har dessutom varit en massa syntaxändringar sedan jag pillade med liknande saker senast. Vi får se om jag kan få lite tid över till helgen eller så.

Du skulle ju tills vidare kunna koncentrera dig på den lättare biten. Låt oss säga att jag kan få fram datamängderna för den senaste timmen. Du behöver då skiva ihop ett skript som omvandlar dessa invärden till medelhastigheter så som du själv vill ha dem och sedan skickar de omvandlade värdena till din mobil.

I skriptet förutsetter du att $1 är antalet uppladdade byte den senaste timmen och att $2 är antalet nerladdade byte den senaste timmen. Om du vill ha GB/h så behöver du dela med 2^30. Om du vill ha Mbit/s så behöver du multiplicera med 8 och dela med 10^6 och 3600.
Tack så mycket! :) Får du till det så är jag evigt tacksam!
Förresten, var kan man hitta information om de olika kommandon som finns att tillgå till resource-filen?

Jag skrev det här som jag tror borde fungera(?):

#!/bin/bash
API_KEY="kod"
    SUBJECT="rTorrent-stats senaste timmen"
    MESSAGE="(expr $1/2^30),(expr $2/2^30),(expr ($1*8)/(10^6*3600)),(expr ($2*8)/(10^6*3600))"

curl -d "apikey=$API_KEY&application=rTorrent&event=$SUBJECT&description=$MESSAGE" "https://api.prowlapp.com/publicapi/add"
Edit: Haha, insåg nu efter lite testande att det inte fungerade... Verkar som att jag måste lägga den aritmetiska biten utanför "MESSAGE". Får sitta och prova lite, vilket hitintills varit ganska kul faktiskt. ;)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Tyvärr glömde jag bort detta i helgen. Du kunde kanske ha påmint mig genom att bumpa tråden. Hur som helst, vill du fortfarande ha hjälp med detta, eller har du tappat intresset? Säg till i så fall, eftersom jag ogärna lägger ner tid på saker som aldrig kommer till användning.
Trumstock skrev:Edit: Haha, insåg nu efter lite testande att det inte fungerade... Verkar som att jag måste lägga den aritmetiska biten utanför "MESSAGE". Får sitta och prova lite, vilket hitintills varit ganska kul faktiskt.
Du måste inte lägga den utanför om du har $() runt koden som ska köras inne i tilldelningen.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"