Men jag går vilse bland alla växlar och så.
1. Vad ska jag köra för kommando?
2. Hur cronar jag upp det?
Tacksam för hjälp!

Kod: Markera allt
for image in /path/to/images/*.jpg; do if [[ -f $image ]]; then jhead -purejpg $image; fi; done
path='/path/to/images/subdir1 /path/to/images/subdir2/ /path/to/images/subdir3/'; for dir in $path; do jhead -purgejpg $dir*.jpg; done
sudo apt-get install jhead
-purejpg
Delete all JPEG sections that aren't necessary for rendering the image. Strips any metadata that various applications may have left in the image. A combination of the -de -dc and -du options.
Kommandot find är lämpligt att använda i fall som detta.ubot skrev:Dock hade det varit bättre med en lösning där du anger basktalogen och sedan stegar programmet igenom katalog efter katalog och raderar EXIF-informationen automatiskt med t.ex. jhead.
Nja. Det här fungerar INTE i.a.f.:Konservburk skrev:Kommandot find är lämpligt att använda i fall som detta.ubot skrev:Dock hade det varit bättre med en lösning där du anger basktalogen och sedan stegar programmet igenom katalog efter katalog och raderar EXIF-informationen automatiskt med t.ex. jhead.
for i in $(find /path/to/images/ -iname '*.jpg'); do echo "$i"; done
Jag menade att du ska använda find istället för for, dvs find -exec (eller find -print0 | xargs -0):ubot skrev:Så hur menar du att man ska använda find i.s.f? Jag har lekt lite med -print0 på slutet i find men inte riktigt fått till något bra.
find /path/to/images -iregex '.*\.jpe?g' -exec jhead -purejpg {} +